7 skutecznych zasad efektywnego zarządzania projektami w organizacji
Na czym polega prowadzenie projektów? Jakie czynniki sprawiają, że okazuje się niezbędne w każdej firmie? W jaki sposób kierować zespołem projektowym, aby udało się osiągać zamierzone cele? Dlaczego prawidłowa organizacja pracy jest tutaj tak ważna? Podpowiadamy, jak powinno wyglądać efektywne, sprawne i zwinne zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie – poznaj 7 najważniejszych zasad, a potem zastosuj je w praktyce, żeby skutecznie planować i kontrolować działania podwładnych!
Czym jest proces zarządzania projektem w organizacji?
Zarządzanie projektem (project management) to złożony system, na który składa się szereg czynności związanych z koordynacją ludzi, narzędzi i zadań. Przyjmując taką strategię, zwraca się uwagę na jednoczesną maksymalizację użycia zasobów oraz minimalizowanie ryzyka i negatywnego wpływu ewentualnych ograniczeń. Ten wieloetapowy i rozłożony w czasie proces można obrazowo porównać do układania puzzli, a profesjonalne prowadzenie projektów jest kluczową umiejętnością współczesnych managerów.
Co jest celem zarządzania projektami?
Zarządzanie projektami w organizacji stawia sobie za cel przeprowadzenie całego procesu od A do Z. Obejmuje realizację sformalizowanego przedsięwzięcia zgodnie z pierwotnymi założeniami, optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów, terminowe dostarczenie pożądanych rezultatów oraz wykonanie poszczególnych zadań na akceptowalnym poziomie jakościowym. W ramach prowadzenia projektów można wyróżnić zarówno cele główne, jak i pośrednie.
Prowadzenie projektów w organizacji – najważniejsze zasady
Podstawowe reguły, jakich trzeba się trzymać, jeśli chce się prowadzić projekty w umiejętny sposób, to:
1. Zdefiniowanie zakresu, czyli uzgodnienie konkretnego celu.
2. Opracowanie realistycznego harmonogramu działania i elastyczne aktualizowanie go.
3. Świadome zaplanowanie komunikacji pomiędzy uczestnikami.
4. Zaakceptowanie dynamicznej natury projektów i bycie przygotowanym na zmiany (zarządzanie ryzykiem).
5. Motywowanie wysoko wykwalifikowanych pracowników zgodnie z ich potrzebami.
6. Określenie dopasowanych do projektu standardów oraz procedur i zaprezentowanie ich wszystkim zainteresowanym.
7. Efektywny przydział pracy.
Kieruj się tymi zasadami w praktyce, a przekonasz się, że zarządzanie projektami w organizacji to przedsięwzięcie, które może zakończyć się sukcesem i przynieść oczekiwane wyniki.