Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Power speech – czym jest i jak wykorzystywać to narzędzie w pracy z zespołem?

· · 3 min
Power speech – czym jest i jak wykorzystywać to narzędzie w pracy z zespołem?

Power speech – czym jest i jak wykorzystywać to narzędzie w pracy z zespołem?

Komunikatywność to kluczowa cecha każdego przywódcy, która pozwala na utrzymywanie stałego kontaktu ze współpracownikami. Tworzy ona przestrzeń do budowania silnych relacji, pracując zdalnie, hybrydowo, czy w pełni stacjonarnie. Uzyskaniu wskazanego efektu sprzyjają na przykład wykłady typu power speech, w których mówcą jest lider zespołu. Ich zastosowanie jest o tyle ważne, że w relacjach biznesowych umiejętność skutecznej wymiany informacji, przekonywania, motywowania oraz inspirowania jest wręcz nieoceniona zarówno podczas zarządzania jednostkami, jak i grupami o dowolnej liczebności.

Jednym z najważniejszych aspektów skutecznego komunikowania się z zespołem jest szeroko rozumiana sztuka przemawiania (w tym umiejętność posługiwania się power speech). Gdzie i kiedy egzamin zdadzą takie prelekcje? Sprawdź, jakie korzyści w kontekście funkcjonowania całej organizacji generuje wygłaszanie tego typu przemówień!

Czym jest power speech? Definicja pojęcia

Power speech to motywacyjne, nowatorskie, dość niekonwencjonalne, lecz starannie przemyślane i zaplanowane wystąpienie przed mniejszą lub większą publicznością, w trakcie którego w naturalny sposób zaciera się dystans pomiędzy mówcą a słuchaczami. W ramach takiego przemówienia następuje chociażby popularyzowanie idei, mobilizowanie do działania, czy przedstawianie technik radzenia sobie z wyzwaniami oraz pojawiającymi się trudnościami. Wykład typu power speech, trwający kilkanaście lub kilkadziesiąt minut ma zaciekawić i poruszyć.

Dobry power speech – cechy charakterystyczne wystąpienia porywającego publiczność

Wśród cech charakteryzujących dobry power speech, czyli taki, który na długo zapada w pamięć, wskazuje się: oryginalną i dynamiczną formę, odwoływanie się do własnych przeżyć, zachowywanie pełnej interakcji ze słuchaczami, jasno określony cel, bazowanie na silnych argumentach, spersonalizowanie, emocjonalne oddziaływanie, odpowiednie tempo mówienia, wzmacnianie przekazu za pomocą tonu, czy gestykulacji oraz mocne i zaskakujące otwarcie, które przyciąga uwagę słuchaczy. Najprościej rzecz ujmując – idealny power speech to wiedza i pozytywna energia zamknięte w słowach wypowiadanych przez pełnego pasji, charyzmatycznego mówcę, umiejętnie żonglującego środkami retorycznymi. Taki wykład przedstawiony z entuzjazmem, poczuciem humoru i autentycznym zaangażowaniem ma otwierać przed audytorium nowe perspektywy. Ważne jest również to, aby osoba wygłaszająca power speech była autorytetem w swojej dziecinie, fachowcem, który chętnie dzieli się z innymi wiedzą oraz doświadczeniem i dostarcza słuchaczom praktycznych wskazówek.

Technika power speech w biznesie – kiedy opłaca się ją stosować?

Przemówienie zgodne z zasadami rządzącymi power speech sprawdzi się w kontekście różnego typu spotkań, w których uczestniczą zarówno pracownicy, jak i partnerzy biznesowi. Najczęściej można je zaobserwować podczas firmowych zebrań, sympozjów, briefingów, konferencji branżowych, imprez integracyjnych, prezentacji sprzedażowych, czy uroczystych gali organizowanych w związku z wydarzeniami ważnymi w kontekście funkcjonowania przedsiębiorstwa. Technika power speech jest polecana w zespołach o różnej liczebności, sprawdzi się zatem w małych, średnich, jak i dużych firmach.

Power speech – jaka jest tematyka wystąpień?

Gama tematów, jakie mogą być poruszane podczas power speech, jest naprawdę szeroka. Konkretne kwestie, o których będzie się mówiło, zależą przede wszystkim od celu, jaki chce się osiągnąć, aktualnej sytuacji w firmie, czy potrzeb przedstawianych przez pracowników. Co ważne, jest to nie tylko tematyka związana z życiem zawodowym, ale i sferą prywatną. Takie przemówienie może więc dotyczyć: samodoskonalenia, biznesu, work‑life balance, sprzedaży, negocjacji, asertywności, motywacji, radzenia sobie ze stresem, kreatywności, budowania marki osobistej, pokonywania barier, zarządzania czasem, czy relacji międzyludzkich. Widać więc, że wybór jest spory, a odpowiednio dobrany temat power speech to jeden z najważniejszych składników przepisu na sukces w tym zakresie.

Power speech – dlaczego warto zdecydować się na tę formę szkolenia?

Korzyści z wykorzystywania power speech w komunikacji z zespołem jest naprawdę wiele. Na czele tej listy umieszcza się między innymi takie kwestie jak integrowanie ludzi wokół wspólnego celu, czy wzrost efektywności i motywacji u pracowników. Efektem zwykle jest inspirowanie, rozbudzanie kreatywności, rozpalanie wyobraźni, zachęcanie do wysiłku, przekonywanie innych do swoich racji, pokazanie dodatkowych możliwości rozwoju, zachęcenie do spełniania marzeń i realizacji planów oraz wzmocnienie pozycji mówcy jako lidera i przywódcy. To poderwanie do działania i swego rodzaju fundament do samodoskonalenia oraz podejmowania nowych wyzwań. Rezultatem skutecznego power speech ma być możliwość zastosowania przez członków zespołu zdobytych w ten sposób informacji w codziennej pracy, czy też w sytuacjach pozazawodowych.

Odkryj w praktyce potencjał power speech – podsumowanie

Słowa mogą mieć ogromną moc. Aby przekonać się o tym w praktyce, na dobrą sprawę wystarczy tylko dopasować formę komunikacji i stosowany język do konkretnej sytuacji oraz grupy słuchaczy. Choć oczywiście wiadomo, że czasem nie jest to wcale takie proste, jak początkowo mogłoby się wydawać. Należy więc stawiać na sprawdzone rozwiązania. W przypadku przemawiania do członków zespołu sprawdza się scharakteryzowana powyżej technika, czyli power speech. Warto więc sprawdzić, czy takie energetyczne, inspirujące i merytoryczne przemówienia przypadną do gustu podwładnym oraz jaki będą miały na nich wpływ. A jeśli ten sposób komunikacji sprawdzi się w danej organizacji, osoby pełniące rolę mówcy, powinny cały czas trenować wystąpienia publiczne i doskonalić swoje umiejętności związane z przygotowywaniem oraz wygłaszaniem przemówień, aby za sprawą dobrego power speech porywać tłumy.