Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Bolidem do Niemiec, Włoch i Czech

Premium

· · 4 min
Bolidem do Niemiec, Włoch i Czech

Grupę Raben łączy z Niemcami, Włochami i Czechami ścisła współpraca. Firma rozwija i promuje połączenia z tymi rynkami, a wspólnym mianownikiem tych działań w 2019 roku jest bolid Formuły Student, który dzięki wsparciu operatora logistycznego uczestniczył w wyścigach we wszystkich trzech krajach.

Partenerem materiału jest Grupa Raben.

Dla Grupy Raben, operatora logistycznego z centralą w Polsce, który działa na 12 europejskich rynkach, międzynarodowe drobnicowe przewozy drogowe mają priorytetowe znaczenie. Aktualnie firma oferuje codzienne połączenia między polskimi centrami dystrybucyjnymi w Sosnowcu, Gliwicach, Chlebni koło Grodziska Mazowieckiego i Legnicy a czeskimi oddziałami zlokalizowanymi w Nupaky koło Pragi, Brnie, Ołomuńcu, Ostrawie i Hradec Kralowe z czasem dostawy 24–48 h w systemie od drzwi do drzwi. Ciężarówki Grupy Raben co dzień pokonują także trasy między Polską a północnymi Włochami: Cornaredo pod Mediolanem, Weroną i Bolonią. W tym przypadku czas dostawy w systemie od drzwi do drzwi wynosi od 48 do 120 h. Najbardziej intensywne są relacje z Niemcami. Między podpoznańskimi Gądkami i Legnicą a 33 niemieckimi lokalizacjami trwa ożywiony ruch importowo‑eksportowy, w ramach którego przewozi się nawet 25 tysięcy przesyłek miesięcznie w czasie 24–48 h, co jest możliwe dzięki regularnym usługom i dobrze rozwiniętej infrastrukturze.

„Na wszystkich tych trasach przewozimy drobnicę, zarówno paczki, jak i palety, realizujemy dostawy częściowe oraz ładunki całopojazdowe (FTL). Zajmujemy się transportem wielu grup produktowych, w tym żywności, towarów przemysłowych oraz niebezpiecznych (ADR) – tłumaczy Katarzyna Ostojska, menedżer ds. marketingu z Raben Logistics Polska. – Obsługujemy projekty konsolidacyjne, co pozwala optymalizować koszty. Ponadto, aby zapewnić naszym klientom jak najwyższy poziom usług, w połączeniach międzynarodowych korzystamy z proaktywnego monitoringu przesyłek i nowoczesnego taboru”.

Międzynarodowe trasy

Regularne międzynarodowe linie drobnicowe są zawsze odpowiedzią na potrzeby rynku, rozumiane jako potrzeby eksporterów oraz importerów. Proces produkcyjny bardzo się zglobalizował, dostawców szuka się na całym świecie, a sprawne łańcuchy logistyczne muszą zapewnić harmonijne dostawy. Z drugiej strony wytworzone produkty ze względu na koncentrację produkcji muszą trafić na kilkanaście, a czasami kilkadziesiąt rynków. Dodatkowo odbiorcy życzą sobie regularnych, ale coraz częstszych dostaw. W rezultacie pojawia się zapotrzebowanie na sprawne dostawy komponentów, często w ilościach niepozwalających na organizację dostawy bezpośredniej, oraz na sprawne dostawy produktów do klientów rozproszonych po całej Europie i zgłaszających swoje rosnące wymagania.

„W przypadku Grupy Raben, oprócz danych makroekonomicznych, własnych obserwacji rynku i danych wewnętrznych, motywacją do otwarcia kolejnych linii drobnicowych jest ekspansja na nowe rynki. Kiedy pojawia się na naszej mapie nowy kraj i jesteśmy przekonani co do efektywności lokalnej sieci dystrybucyjnej, otwieramy połączenia bezpośrednie z pozostałymi krajami grupy” – wyjaśnia Łukasz Lubański, dyrektor ds. rozwoju polsko‑niemieckiego rynku w Grupie Raben.

Niemcy to dla Grupy Raben strategiczny partner i ogromny rynek, a wszystkie niemieckie oddziały tworzą własną, niezależną i wciąż rozwijaną sieć. W kwietniu 2019 roku została uruchomiona 33. już jednostka, znajdująca się w Schüttorf w Dolnej Saksonii, zaś w czerwcu oddano do użytku rozbudowany oddział w Eisenach w Turyngii.

Dzięki działalności grupy Polskę i Niemcy łączy 90 linii drobnicowych dziennie. Ta liczba systematycznie rośnie – tylko we wrześniu ubiegłego roku powstało kolejnych 8 bezpośrednich połączeń z Gądek. Oddział w Gądkach pod Poznaniem to największe centrum logistyczne Grupy Raben w Europie, które w ciągu doby opuszcza 110 ciężarówek w ramach sieci krajowej i międzynarodowej. Jest w stanie obsłużyć 5000 przesyłek dziennie. Natomiast kluczową platformą w transporcie do i z Niemiec jest Legnica – oddział codziennie realizuje podobną liczbę połączeń krajowych i międzynarodowych, przyjmując 2500 dostaw.

„Oddział w Legnicy może się poszczycić nie tylko doskonałym położeniem i nowoczesną infrastrukturą, ale także niesamowitą wydajnością. Choć ma znacznie mniej załogi, powierzchni magazynowej i ramp niż Gądki, każdego dnia obsługuje aż 70 połączeń krajowych i 40 europejskich” – podkreśla Andrzej Bielecki, dyrektor Dystrybucji Międzynarodowej Regionu Raben Logistics Polska.

Nietypowy ładunek

Z Legnicy do Wrocławia jest niedaleko. To stąd ruszył w trasę do Niemiec, Włoch i Czech jeden z bardziej nietypowych ładunków, jaki przewoziła ostatnio Grupa Raben – wyścigowy bolid.

Bolid jest efektem współpracy operatora logistycznego z PWR Racing Team z Politechniki Wrocławskiej. Startuje w cyklu zawodów Formuła Student dla inżynierskich zespołów uniwersyteckich. W tym roku studenci brali udział w czterech etapach rywalizacji: Formula SAE Michigan, Formula SAE Italy, Formula Student Germany oraz Formula Student Czech Republic.

Przewóz sportowej maszyny na terenie Europy – na tory Riccardo Paletti Autodromo Varano, Hockenheimring Baden‑Württemberg i Autodrom Most – zorganizowała właśnie Grupa Raben wspólnie z Instytutem INTL. Ten niestandardowy transport udowadnia, że w połączeniach z Włochami, Niemcami i Czechami dla Rabena nie ma rzeczy niemożliwych.

Jako logistyczny partner PWR Racing Team firma może mieć powody do dumy, bo tegoroczny sezon rozgrywek studenci zakończyli znakomitym wynikiem. Zajęli drugie miejsce w klasyfikacji generalnej.

„Sukces bolidu na arenie międzynarodowej jest przede wszystkim zasługą talentu młodych projektantów i konstruktorów oraz umiejętności kierowcy. Jednak przyczyniło się do niego także ogromne zaangażowanie w to przedsięwzięcie zespołu dystrybucji międzynarodowej z regionu 54 Raben Logistics Polska. Jak widać, nie tylko wpisaliśmy w swoje DNA rozwój i pasję, innowacyjne myślenie i skuteczne działanie, ale także promujemy taką postawę u innych” – podsumowuje Andrzej Bielecki.

Przewozy w stylu eko

Choć transport generuje tylko około 15% globalnej emisji gazów do atmosfery, to branża logistyczna, świadoma odpowiedzialności za los przyszłych pokoleń, dąży do minimalizowania swojego wpływu na środowisko. Nie inaczej jest w przypadku Grupy Raben, która wprowadza w tej dziedzinie liczne innowacje. Już w 2016 roku przeprowadziła pierwsze testy pojazdów na gaz – zarówno na krótkich trasach, jak i w dalekim transporcie. W efekcie w Niemczech flota Rabena wzbogaciła się o dwa ciągniki siodłowe na LNG, a w Polsce na stałe jeździ około 7 ciężarówek z napędem CNG. To pojazdy o średniej ładowności (około 10 palet), realizujące dostawy krajowe w promieniu 150 km od oddziału. Wśród ich zalet można wymienić korzyści dla środowiska: nieco niższą emisję dwutlenku węgla, prawie całkowity brak cząstek stałych oraz zmniejszenie natężenia hałasu o prawie 10 dB w stosunku do silników Diesla, co ma duże znaczenie przy dostawach na terenach zabudowanych.

„Niestety, prawie całkowity brak infrastruktury, uwarunkowania rynkowe i wynikające z nich wysokie koszty inwestycji na razie uniemożliwiają wdrożenia tego rozwiązania na większą skalę. Dlatego nie tracąc z oczu efektywności kosztowej i operacyjnej, a zarazem troszcząc się o środowisko, sięgamy po inne rozwiązania, na miarę obecnej sytuacji – tłumaczy Jakub Krzewina, menedżer ds. CSR i komunikacji wewnętrznej w Grupie Raben. – Pozwalają one ograniczyć emisję cząstek stałych i dwutlenku węgla do atmosfery w przeliczeniu na paletę przewożonego towaru dzięki bardziej optymalnemu wykorzystaniu przestrzeni ładunkowej, a w konsekwencji zmniejszeniu liczby transportów i ciężarówek na drogach”.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Branża logistyczno--transportowa wkracza na poziom 4.0 

Weronika Podhorecka PL

Branża TSL ma dwa główne problemy – brak kierowców i niskie marże. Ponieważ biznes działa na granicy opłacalności, to jeżeli ma kreować pozytywne doświadczenia klientów, powinien sięgać coraz szerzej po narzędzia cyfrowe.

Rewolucja w zarządzaniu płatnościami i relacjami 

Anna Sobotnik PL

„Finansowanie dostawców” – narzędzie wspomagające współpracę między spedytorami i przewoźnikami, które zaoferował ING Bank Śląski.

Nietypowe i ponadgabarytowe przesyłki w spedycji 

Organizacja przewozu towarów typowych nie jest tak skomplikowana jak przygotowanie przesyłki niestandardowej, ponadwymiarowej, niebezpiecznej czy szczególnie cennej.

Megabajty na torach 

Na rynku przewoźników kolejowych CARGO w Polsce jest jeden dominujący przewoźnik i kilkadziesiąt różnych firm realizujących usługi związane z przewozami szynowymi.

Magazyny przyszłości 

Paweł Sapek PL

Większość firm koncentruje się na rozwiązywaniu problemów klientów i działa tak, aby ułatwiać im prowadzenie biznesu.

Sukces dzięki optymalizacji 

Rozwój sektora logistycznego przyspiesza z każdym rokiem, a napędzają go zarówno nowoczesne technologie, jak i rosnące wymagania klientów końcowych.

Polecane artykuły