Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Raport eID: Elektroniczna identyfikacja kluczowa dla obywateli i konsumentów

· · 2 min
Raport eID: Elektroniczna identyfikacja kluczowa dla obywateli i konsumentów

Coraz więcej spraw jako konsumenci czy obywatele załatwiamy drogą elektroniczną. Występujemy wtedy jako konkretne osoby – rozpoznawane „z imienia i nazwiska”. W takich sytuacjach najważniejsze jest więc, aby nasza tożsamość była rozpoznana w sposób właściwy i bezpieczny. Dlatego tak istotna jest – także dla biznesu – kwestia elektronicznej identyfikacji (eID).

Tematyce eID poświęcony został obszerny raport „Elektroniczna identyfikacja w Polsce – eID 2017”, wydany przez zespół Accenture i Obserwatorium.biz. Ma on przybliżać specyfikę̨ rynku elektronicznej identyfikacji – pokazywać, co jako społeczeństwo i gospodarka możemy zyskać, wdrażając wygodne, bezpieczne i funkcjonalne eID w naszym kraju.

eID: istoty temat

O wadze zagadnienia świadczą konkretne dane. W programie 500+ wnioski drogą internetową złożyło 515 tys. osób, głównie za pośrednictwem bankowości elektronicznej. W 2017 roku padł kolejny rekord i ponad 9,6 mln osób rozliczyło się z fiskusem przez internet. 24 kwietnia br. Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło usługę sprawdzania liczby punktów karnych online – w ciągu pierwszych czterech dni funkcjonowania usługi skorzystało z niej ponad 170 tys. kierowców.

Zwiększająca się liczba Polaków korzystających z elektronicznych usług publicznych to tylko jeden z elementów świadczących o istotności tematu eID. Kolejnym jest wdrożenie w lipcu 2016 roku rozporządzenia eIDAS, które nie tylko uporządkowało definicje dotyczące tego obszaru, ale przede wszystkim wskazało na wdrażaną od września 2018 roku obligatoryjność przyjmowania przez serwisy państwowe notyfikowanych europejskich narzędzi identyfikacji, z których korzystają obywatele innych krajów Unii Europejskiej.

Ogromne znaczenie ma także dążenie biznesu do cyfryzacji kluczowych procesów. Przede wszystkim odnosi się to do pozyskiwania nowych klientów drogą elektroniczną oraz do zdalnego podpisywania umów.

Czy jednak rzeczywistość nadąża za zmieniającymi się potrzebami konsumentów i przedsiębiorców?

Historia i teraźniejszość

W Polsce za formalny początek funkcjonowania usług identyfikacji elektronicznej można uznać rok 2001, w którym została przyjęta ustawa o podpisie elektronicznym. Kolejnym krokiem było wdrożenie Profilu zaufanego (ePUAP) w roku 2010. Równolegle zaczęły się pojawiać rozwiązania udostępnione przez największych graczy technologicznych, takich jak Google czy Facebook, które pozwalają logować się do szeregu usług bez konieczności dodatkowej rejestracji.

Jak diagnozują autorzy raportu, w Polsce narzędzia elektronicznej identyfikacji są znacznie rozproszone. Prawie każda instytucja buduje samodzielnie swój model. Najbardziej zaawansowane w tym aspekcie są banki, które mają miliony klientów korzystających z internetowych serwisów transakcyjnych. Bardzo ważnym graczem jest też platforma Allegro posiadająca ok. 13 mln zarejestrowanych użytkowników.

Jak przekonują twórcy opracowania, polskie firmy szukają rozwiązań, które pomogą im w elektronicznej akwizycji klientów oraz zapewnią narzędzia do rejestracji i logowania do usług transakcyjnych.

Polski system elD to brakujące ogniwo w transformacji Polski w kierunku e‑gospodarki. Uruchomienie polskiego schematu elD będzie bez wątpienia sukcesem polskiej administracji i biznesu, którym udaje się w końcu współpracować z obustronną korzyścią. Ale jest to także zadanie dla polskich firm – dobrego wykorzystania potencjału, który właśnie się pojawia, do wytworzenia produktów i usług zdolnych konkurować także na globalnym rynku – przekonuje Jarosław Kroc, prezes zarządu Accenture w Polsce.

Przyszłość rozwoju eID

Prognozy wartości rynku eID na świecie są̨ imponujące. W 2020 roku wartość rynku cyfrowej tożsamości na świecie ma osiągnąć bilion dolarów. W tym samym czasie 26 mld urządzeń ma funkcjonować w ramach formuły internetu rzeczy.

Wdrożenie eID powinno pozytywnie wpłynąć na rozwój i konkurencyjność usług na rynku komercyjnym wykorzystującym tożsamość cyfrową. To ogromna szans dla polskich firm, bo na tym potencjale będą mogły zarobić. Jak? Przede wszystkim dzięki nowym kanałom sprzedaży, zaawansowanej analityce i możliwości dostarczania usług dodatkowych. Najwięcej do zyskania mają przedsiębiorstwa z obszarów finansowych, e‑commerce i szeroko rozumianych usług abonamentowych.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu. Znaleźć go można na tej stronie.

Ten tekst jest częścią projektu How to do IT. To twój sprawdzony przewodnik po cyfrowej transformacji i technologiach dla biznesu. Zapisz się na newsletter projektu!

Dawid Zaraziński

Ekspert w obszarach komunikacji, przyszłości pracy i pracy zdalnej. Współtwórca Instytutu Kontekstów Pracy. Aktywny na Twitterze LinkedIn.

Polecane artykuły