Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Rozmowa sprzedażowa: 3 zasady w drodze do sukcesu

· · 3 min
Rozmowa sprzedażowa: 3 zasady w drodze do sukcesu

Ile zleceń udało ci się podpisać w ostatnim miesiącu? Czy sfinalizowałeś jakąś dużą transakcję? Jeśli tak, to świetnie, ale – jak dodają w Google – to za mało.

Problem w tym, że w dzisiejszym świecie sprzedawanie nie jest prostym zadaniem. Każda firma rywalizuje z tysiącami konkurentów oferujących produkty czy usługi o podobnej jakości. Wyróżnić się na ich tle i wygrać wcale nie jest łatwo.

Wymagania klientów również rosną. Dzięki łatwości zdobycia informacji i porównania jej dysponują też znaczną wiedzą. Nie zależy im na rozmowie o produktach, ponieważ niejednokrotnie są już na ścieżce zakupowej; awersją reagują na choćby próbę przedstawienia prezentacji, nie mają też czasu na długie spotkania. Oczekują nowej jakości w relacji handlowiec‑klient – partnerstwa, wymiany wiedzy, obustronnego dialogu i znalezienia atrakcyjnych dla nich rozwiązań.

3 kroki do sukcesu sprzedażowego

Każdy handlowiec ma swoją strategię sprzedażową. Świat jednak gwałtownie się zmienia, a wraz z nim reguły sprzedażowe. To, co jeszcze kilka lat temu przynosiło efekty, dziś okazuje się kompletnie nieskutecznym mechanizmem. Jak odnaleźć się w tej rzeczywistości?

Oto 3 rady, z których musisz skorzystać, jeśli chcesz z sukcesem finalizować transakcje i realizować skuteczną sprzedaż.

1. Bądź krok przed klientem

Przygotuj się do rozmowy sprzedażowej z klientem. Dostęp do ogromnych zasobów informacji znajdujących się w internecie, aktywność w mediach społecznościowych oraz możliwość śledzenia na bieżąco zmian zachodzących na świecie sprawił, że jest on doskonale wyedukowany. Tego samego oczekuje od ciebie. Musisz więc nie tylko dobrze znać jego firmę, ale również branżę (jej wyzwania, szanse, uregulowania prawne) oraz jej interesariuszy.

Z punktu widzenia klienta funkcjonującego w dzisiejszych realiach prezentacja oferty produktowej jest stratą czasu. Dzięki łatwemu dostępowi do informacji jest on świadomy, co ty i twoja konkurencja macie do zaoferowania. Jego oczekiwania są znacznie większe – liczy na wnikliwą ocenę sytuacji, pomysły wychodzące poza wiedzę, którą już ma, oraz pomoc w znalezieniu rozwiązań nie tylko dla bieżących, ale i przyszłych wyzwań biznesowych, z którymi będzie musiał się zmierzyć. Aby spełnić te oczekiwania i wykreować wartość dla klienta, musisz stać się specjalistą w jego dziedzinie, równorzędnym partnerem biznesowym.

2. Przewiduj jego potrzeby

Badanie Corporate Executive Board pokazało, że osoby podejmujące decyzje o zakupach mają za sobą co najmniej 57% cyklu zakupowego w momencie spotkania z handlowcem. Co to oznacza? Że nie potrzebują dokładnej prezentacji oferty, ponieważ wiedzą, co chcą osiągnąć i za pośrednictwem jakich rozwiązań.

Jaka w tej sytuacji jest twoja rola? Po pierwsze pokaż klientowi, że nie tylko doskonale znasz jego świat, ale że możesz poszerzyć posiadaną przez niego wiedzę. Po drugie stwórz mapę ciepła – aby rozmawiać o potrzebach klienta, korzystaj z wglądu w sytuację lub wiedzy. Dzięki temu podkręcisz atmosferę wokół wyzwań biznesowych oraz zwiększysz ich widoczność tam, gdzie dostrzegasz możliwość zaoferowania mu jakiejś wartości. Nie graj jednak „wiedzącego lepiej” – klientom zależy na dwustronnej komunikacji, dlatego zadawaj przemyślane pytania, by poznać ich punkt widzenia. Pamiętaj, że każdy z nich chce mieć swój udział w kształtowaniu tworzonych rozwiązań.

A pytania? Odpowiednie ich konstruowanie to prawdziwa sztuka. Muszą opierać się na wglądzie w sytuację, być wnikliwe, a jednocześnie uświadamiające, bezwzględnie powinny pomijać kwestie nieistotne dla klienta. Pamiętaj też o pułapkach, jakie na ciebie czyhają: zbyt szybkim przejściu do prezentacji bez sprawdzenia, jak klient zapatruje się na dane wyzwanie, sprawianiu wrażenia bycia aroganckim, koncentracji na sobie czy wypowiedziach nie na temat. W zależności od cyklu sprzedażowego, w jakim jest twój klient, możesz stworzyć szanse, kształtować je i reagować na nie.

3. Śledź wartości i szukaj rozwiązań dla problemów biznesowych

Dobry produkt i relacje z klientem nie wystarczą dziś, by zdobywać zamówienia. Konkurencja nie śpi i działa w podobny sposób jak ty. Aby wyróżnić się na jej tle, musisz dostarczyć klientowi to, co stanowi dla niego największą wartość – rezultaty biznesowe, jakie osiągnie dzięki skorzystaniu z twojej oferty.

Niestety, niewielu sprzedawców postępuje w ten właśnie sposób. Potwierdzeniem tego są m.in. badania przeprowadzone przez firmę Forrester Research, z których wynika, że tylko 15% handlowców przedstawia pomysły w kategoriach rozwiązywania problemów biznesowych. Aby więc nie stracić szansy na domknięcie sprzedaży, skoncentruj się na wartości swojego rozwiązania. Musi ono współgrać z oczekiwaniami klienta i w jasny sposób pokazywać, jak przyczyni się ono do osiągnięcia oczekiwanych rezultatów biznesowych.

I na koniec, pamiętając o tym, że klienci nie lubią ryzyka, podczas rozmowy podziel się swoimi wcześniejszymi sukcesami (to jeden ze skuteczniejszych sposobów potwierdzenia tego, że zrealizujesz to, co zaproponujesz), posłuż się odpowiednimi danymi (aby uwiarygodnić swoje rozwiązanie) i pamiętaj o uwzględnieniu najważniejszych dla niego wartości (przy szczególnym uwzględnieniu funkcji, jaką klient pełni w swojej firmie).

Marta Lenkiewicz

Redaktorka ICAN Institute.

Polecane artykuły