Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Arena.pl: współwłasność jako sposób na zaangażowanie użytkowników

· · 3 min
Arena.pl: współwłasność jako sposób na zaangażowanie użytkowników

Ciekawy model zaangażowania użytkowników zaproponowała Arena.pl SA, właściciel platformy zakupowej Arena.pl. Firma zaoferowała swoim użytkownikom połowę akcji spółki w zamian za ich aktywność. Każdy - zarówno sprzedający, jak i kupujący może stać się współwłaścicielem serwisu, decydować o kierunkach jego rozwoju i uczestniczyć w podziale zysku. Platforma wystartowała z 2 mln produktów od 300 sprzedawców w 56 kategoriach.

Powstanie nowej platformy zakupowej nie wywołałoby prawdopodobnie poruszenia na rynku, gdyby nie wyróżniający się - nie tylko w polskim, ale i światowym e‑handlu - model biznesowy. Kluczową wartością dodaną, jaką oferuje Arena.pl, jest społecznościowa idea współwłasności. Projekt jest finansowany wyłącznie przez polski kapitał - większościowy pakiet akcji posiada pośrednio LMB Capital, fundusz należący do SGB‑Banku, drugiego największego banku zrzeszającego banki spółdzielcze w Polsce. Docelowo połowa akcji spółki Arena.pl SA ma trafić do zainteresowanych użytkowników - każdy kupujący i sprzedający otrzyma ofertę ich objęcia w zależności od swojego zaangażowania w platformę.

Użytkownicy będą na bieżąco gromadzili punkty za każdą sprzedaż, zakupy lub rekomendację na Arena.pl. Każdy samodzielnie zdecyduje, czy - jak w programie lojalnościowym - wybrać za nie atrakcyjne nagrody, czy poczekać i wymienić je na prawo do objęcia akcji Arena.pl -mówi Michał Kowalski, prezes zarządu Arena.pl SA.

Dodatkowy kanał sprzedaży

Na platformie można kupić praktycznie wszystko, choć główny segment sprzedaży stanowią: moda, artykuły dziecięce, kultura, dom i ogród, elektronika, sport i turystyka oraz motoryzacja. W odróżnieniu od konkurencyjnych portali zakupowych sprzedażą na Arena.pl zajmują się wyłącznie profesjonalni, zweryfikowani sprzedawcy, dający gwarancję bezpieczeństwa zakupów. Wśród korzyści warto też wymienić brak opłat za wystawienie przedmiotu, a także aktualnie najniższe na rynku prowizje od sprzedaży.

Arena.pl jest dodatkowym kanałem sprzedaży dla sklepów, które chcą rozwijać swój biznes. Można równolegle wystawiać produkty na naszym serwisie, prowadzić własną stronę w internecie oraz sprzedawać na innych platformach ogłoszeniowych i aukcyjnych. Arena.pl pobiera wynagrodzenie prowizyjne tylko w przypadku zrealizowanej sprzedaży - potwierdza Michał Kowalski.

Integracja nowych sprzedawców jest darmowa i prosta. Serwis przygotował dedykowany sprzedawcom panel oraz możliwość połączenia przez XML i API. Panel umożliwia sprzedawcom pełną konfigurację sklepu, ręczne dodawanie i edycję produktów oraz tworzenie produktów w różnych wariantach. Zamówienia z Arena.pl trafiają bezpośrednio do systemów sprzedawców, którzy - w razie potrzeby - mogą skorzystać ze wsparcia infolinii. Kupujący mają do dyspozycji własny panel, w którym widzą m.in. historię zakupów oraz status posiadanych punktów wymienialnych na akcje serwisu. Dla współwłaścicieli przygotowano zestaw narzędzi, dzięki którym mogą oni komunikować się w sprawach decyzji dotyczących platformy.

Wkrótce bardzo trudno będzie budować masowy biznes na tak konkurencyjnym rynku, jakim jest sieć, bez podzielenia się zyskiem ze społecznością. Idea współwłasności i współdecydowania o projekcie przez użytkowników to kluczowy wyróżnik, który daje nam przewagę konkurencyjną i stawia nas na pozycji innowatorów w skali świata - mówi Paweł Osowski, członek zarządu Arena.pl SA.

Strategia rozwoju na rynku e‑handlu

Arena.pl liczy na pozyskanie miliona aktywnych użytkowników, którzy zrobią zakupy za około 0,5 mld złotych do końca 2016 roku. Szacuje się, że rynek e‑handlu w Polsce jest wart 33 mld złotych i będzie rósł przez najbliższe trzy lata w tempie 20‑25% rocznie - najszybciej w Europie.

Nasz biznesplan zakłada, że będziemy rosnąć dynamiczniej, ale nie zamierzamy ścigać się z liderem e‑handlu w Polsce. Dziś ponad 90% tego rynku należy do jednego gracza. Działalność Arena.pl w perspektywie kilku najbliższych lat może zmienić dotychczasowy układ sił - mówi Michał Kowalski.

Na zlecenie Arena.pl SA firma badawcza Ipsos przeprowadziła badania kupujących i sprzedających w internecie. Ankieterzy pytali respondentów o problemy związane z zakupami w sieci, oczekiwania w stosunku do nowego serwisu oraz o wyróżniki, które mogłyby skłonić ich do zmiany platformy zakupowej, której aktualnie używają.

Portal Allegro.pl dominuje na rynku portali transakcyjnych - korzystają z niego niemal wszystkie firmy sprzedające w polskim internecie (97% wskazań) i 88% kupujących. Jednocześnie aż 78% użytkowników chciałoby, aby platforma była własnością polskiego kapitału - mówi Krzysztof Chmielewski, senior research manager w Ipsos Loyalty. Dla sprzedawców pochodzenie kapitału również ma znaczenie - dla co trzeciego jest to istotną kwestią, a prawie 80% uważa, że ma to znaczenie dla kupujących. Z badań wynika również, że 50% kupujących w internecie oczekuje od nowej platformy zakupowej realizacji bezpiecznych płatności, a 49% - wprowadzenia atrakcyjnego programu dla stałych klientów. Respondenci wyrażają dużą chęć posiadania wpływu na platformę - chce tego 85%, z czego 30% jest tym bardzo zainteresowane.

Kampania z udziałem gwiazd

Arena.pl bardzo mocno inwestuje w promocję ofert firm sprzedających na platformie. Pierwszy etap kampanii reklamowej obejmuje telewizję, internet oraz kina. Za obsługę kreatywną kampanii odpowiada agencja Engine, za zakup mediów telewizyjnych - Starcom Mediavest Group, za obsługę kampanii w internecie - OAN, a za komunikację strategiczną - Warsaw Consultants Strategic Communications. W pierwszej fazie projekt wspierają: Tomasz Kuchar, wielokrotny mistrz i wicemistrz Polski w rajdach samochodowych oraz Mariusz Czerkawski - pierwszy Polak w amerykańskiej lidze NHL, olimpijczyk, golfista, promotor sportu. Obu łączą nie tylko osiągięcia sportowe, ale również wizerunek odpowiedzialnych ludzi, którzy potrafili zamienić swoje pasje w biznes, mądrze inwestując pieniądze zarobione w sporcie.

Właściciel Arena.pl zamierza wprowadzić platformę zakupową na wybrane rynki zagraniczne na początku 2017 roku.

Dawid Zaraziński

Ekspert w obszarach komunikacji, przyszłości pracy i pracy zdalnej. Współtwórca Instytutu Kontekstów Pracy. Aktywny na Twitterze LinkedIn.

Polecane artykuły