Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Badania znajomości marki wykorzystują do pracy różne narzędzia

· · 3 min
Badania znajomości marki wykorzystują do pracy różne narzędzia

Badania znajomości marki mogą zostać przeprowadzone na kilka sposobów, które docelowo wieńczy taki sam efekt. Należy jednak pamiętać, że badania znajomości marki przekazujemy specjalistom, ponieważ tylko i wyłącznie oni są w stanie poprawnie przeprowadzić analizy i przedstawić efekty oraz propozycje zmian wynikające z przeprowadzonych badań.

Metody, które usprawniają pracę

W dobie internetu wiele działań opiera się na narzędziach online, które wspierają pracę człowieka. W przypadku badania marki takie narzędzia wspomagają przede wszystkim firmę, która przyjęła zlecenie na określenie znajomości danej marki.

Jak już wcześniej wspomniano – metod jest kilka, przez co różne narzędzia i sposoby są wykorzystywane do pracy nad badaniem znajomości marki.

  • Metoda CAWI – czyli ankiety internetowe, które pokochali respondenci oraz ankieterzy. Kanał internetowy w Polsce pozwolił na dotarcie do praktycznie każdej grupy docelowej, a dzięki temu, że możemy skonstruować prostą i czytelną ankietę, nad którą respondent nie będzie musiał się męczyć, jest to jak gwiazdka z nieba, którą warto złapać. Lubimy prostotę i sprawne wykonywanie zadań, zatem metoda CAWI jest dla większości strzałem w dziesiątkę. Od strony zleceniodawcy to jeszcze bardziej praktyczne rozwiązanie, ponieważ nie ponosi on kosztów drukowania ankiet papierowych bądź opłacania godzin dla ankieterów, dociera za to do większej liczby osób oraz ma możliwość elastycznych zmian w ankiecie. Metoda CAWI stanowi tym samym doskonałą opcję, gdy badanie czasem potrzebuje modyfikacji lub kosmetycznej korekty.

  • Metoda CATI – czyli ankiety telefoniczne, które cieszą się mniejszym zainteresowanie. Niestety w Polsce jesteśmy zniechęceni do takich ankiet poprzez nękanie nas telefonami od różnych firm i instytucji. Aczkolwiek sama metoda CATI jest idealna, gdy badania znajomości rynku wymagają rozszerzonych pytań i  udziału ankietera. Metoda CATI polega na połączeniu ankiety online z telefoniczną, czyli ankieter, dzwoniąc do respondenta, zadaje mu pytania, a odpowiedzi zaznacza w ankiecie, dzięki czemu całe badanie trwa o wiele krócej.

  • Metoda PAPI – polega na przeprowadzeniu ankiety papierowej przez ankietera bezpośrednio z respondentem.

  • Wywiady w formie wideo IDI bądź FGI – czyli wideoankieta z jednym respondentem bądź grupowa z osobami z grupy docelowej.

Cel jest jeden – marka, którą znają i kochają wszyscy

Budowanie wizerunku marki ma jeden cel – mianowicie dąży się do tego, aby marka była rozpoznawalna i „kupiona” przez potencjalnych kupców. Nie od dziś wiadomo, że klient, stojąc przed wyborem między znaną marką a nieznaną, wybierze tę, którą zna, tę, która dobrze się kojarzy, nawet jeśli zna ją tylko ze słyszenia.

„W obecnych czasach bardzo ważne jest to, że istniejesz w internecie. Tam drzemie siła napędowa do budowania wizerunku, do szukania klientów i podtrzymywania uwagi. Priorytetem jest to, aby swój wizerunek w internecie budować autentycznie i budować go tak, aby zawsze wywierać wrażenie na potencjalnym odbiorcy. Oznacza to, że musimy przeprowadzić badanie tak, aby marka jak najlepiej potrafiła wpasować się do oczekiwań swojej grupy docelowej” – mówi ekspert firmy Biostat®, dyrektor ds. badań – dr Monika Jaremków. Dlatego tak ważne są badania znajomości marki, które pomagają wyróżnić aspekty, dzięki którym klienci o marce pamiętają i wybierają ją w pierwszej kolejności.

Oferta budowana przez specjalistów

Badania znajomości marki można przeprowadzić samodzielnie, ale najczęściej zlecane są one agencjom badawczym, które specjalizują się w tego typu działaniach na rynku oraz posiadają niezbędne narzędzia i wiedzę do tego.

Jakie aspekty weryfikuje się podczas badania? Między innymi:

  • skojarzenia klientów z marką,

  • identyfikacja z marką na tle konkurencji,

  • miejsca, z których czerpią interesujące ich informacje na temat marki,

Badania znajomości marki zawsze będą nieodłącznym elementem strategii, jeśli firma pragnie się rozwijać. Wyniki badań dają nie tylko informacje na temat wiedzy klientów, ale dostarczają również danych pozwalających na pozyskanie przewagi nad konkurencyjnymi markami.