Doskonalenie umiejętności językowych przynosi korzyści pracownikom i samej organizacji. Firmy chętnie więc oferują takie benefity, choć nie zawsze są zadowolone z efektów tych inwestycji.
Partnerem materiału jest eTutor.
Powodów niezadowolenia może być kilka. Praca grupowa z lektorem narzuca takie samo tempo nauki wszystkim i nie daje możliwości indywidualnego podejścia. To wywołuje stres i prowadzi do blokady komunikacyjnej w języku obcym oraz hamuje rozwój nabytych już umiejętności. Poza tym tradycyjne formy edukacji językowej są kosztowne, co niejednokrotnie powoduje przekroczenie założonego na ten cel budżetu. Do tego dochodzi spadająca z tygodnia na tydzień motywacja do nauki, co mocno obniża frekwencję. Na koniec okazuje się, że pracownik jest niezadowolony z efektów kursu, a pracodawca z inwestycji w benefit.
Stałe zwiększanie efektywności osobistej to jedna z kluczowych umiejętności menedżerskich. »
Jak zbudować efektywny program edukacji języka obcego w dużej organizacji?
Z wyzwaniem tym musiał zmierzyć się dział HR Jeronimo Martins Polska. Zdaniem Mileny Bałon, specjalistki ds. szkoleń w tej firmie, podstawową trudnością było to, że pracownicy w różnym stopniu korzystali z języka angielskiego. W związku z tym HR przeanalizował potrzeby zarówno samej organizacji, jak i pojedynczych pracowników. Ostatecznie wyodrębniono trzy profile stanowisk, zróżnicowanych pod względem sposobu i zakresu korzystania z angielskiego. Dla każdej grupy zaprojektowano indywidualny, dopasowany do potrzeb program. Tym, którzy korzystali z języka angielskiego na wysokim poziomie (ponieważ stanowił dla nich kluczowe narzędzie pracy), zaproponowano nauczanie stacjonarne z lektorem dwa razy w tygodniu. Dla grupy osób, która korzystała w pracy z języka obcego w równym stopniu, ale nie mogła tak często uczestniczyć w zajęciach, firma stworzyła program blended learning – połączenie zajęć stacjonarnych z lektorem z kursem e‑learningowym. Trzeciej grupie pracowników, używającej języka angielskiego w sposób bierny – głównie poprzez odbieranie i tworzenie korespondencji e‑mailowej – zaoferowano kurs online na platformie e‑learningowej.
Wybór najlepszego narzędzia do nauki
Propozycja e‑learningu budziła wiele obaw, ale też zapewniała to, czego nie można było dostarczyć, korzystając z tradycyjnych metod. Przede wszystkim dopasowanie do każdej pory i miejsca, indywidualne podejście i efektywność kosztową. Obawy były związane również z wdrożeniem platformy oraz przekonaniem pracowników, że warto korzystać z nowoczesnej formy, a także z utrzymaniem motywacji do nauki w dłuższym okresie. Sukces projektu w dużej mierze zależał więc od wyboru platformy e‑learningowej. Firma rozpoczęła poszukiwania odpowiedniego narzędzia, z mechanizmami utrzymania uwagi i motywacji kursanta, dopasowanej nie tylko do różnych poziomów nauki, ale przede wszystkim elastycznie dostosowującej się do indywidualnego stylu i tempa nauki. Miała być dostępna na wszystkich urządzeniach – od laptopa po smartfon – z możliwością przełączania się między nimi. Wybór padł na aplikację eTutor – multimedialne i wielokontekstowe narzędzie wykorzystujące dźwięk i obraz oraz dające możliwość personalizacji nauki. Podczas gdy tradycyjne zajęcia utrudniają słuchanie ze zrozumieniem: uczący może osłuchać się głównie wtedy, gdy mówi lektor, platforma eTutor pozwala dostosować liczbę koniecznych powtórzeń do indywidualnego tempa nauki danej osoby, dając do tego narzędzia interaktywne i multimedialne.
Rozwój platformy e‑learningowej przez eTutor jest procesem ciągłym. Głównym celem jest zwiększanie efektywności nauki i minimalizowanie jej uciążliwości. Dlatego na bieżąco analizowane i poprawiane są wszystkie momenty identyfikowane jako trudności, które mogą zmniejszać motywację do nauki. Dotyczy to zarówno przeznaczania określonego czasu na wyjaśnianie gramatyki, jak i wprowadzanie nowych pojęć oraz odpowiedniej liczby powtórzeń. W tym celu zostały wdrożone rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, co umożliwia kursantowi wielokrotne ćwiczenie wymowy, ułatwiając przełamywanie bariery językowej w procesie komunikowania się.
Wdrożenie programu edukacyjnego
Po wybraniu platformy dział szkoleń Jeronimo Martins opracował strategię komunikacji do pracowników. Bardzo dokładnie zostały w niej wypunktowane zalety i różnice tej formy uczenia się języka. Każdy uczestnik programu dostał czteroelementową instrukcję z kwestionariuszem, w którym miał zapisać, kiedy i do czego będzie używał języka angielskiego w pracy, a także jakie wyznacza sobie cele: główny i mniejsze. Dział szkoleń firmy stworzył też dodatkowe motywatory, wyznaczył zadania i cele na każdy tydzień, tym samym przejmując rolę lektora.
Na efekty działań nie trzeba było długo czekać. Wskaźnik aktywności na platformie w ciągu roku wyniósł 77%, a 90% użytkowników platformy eTutor – widząc efekty swojej nauki – kontynuowało korzystanie z niej przez kolejne lata. Ponadto 46% z uczących się pracowników realizuje postawione cele w co najmniej 80%. Z ankiet przeprowadzonych w firmie wynika, że uczący się pracownicy szczególnie cenią sobie możliwość uczenia się „bez stresu i nawet w pidżamie”. Dostęp do edukacji jest darmowy – o ile nauka prowadzona jest regularnie, zgodnie z ustalonymi założeniami.
Efektowność benefitów
Edukacja w zakresie języka angielskiego to coraz powszechniej wdrażany benefit pracowniczy. Ważne jednak, żeby pracodawca nie tylko stworzył możliwości do nauki, ale również zapewnił jak największą efektywność oraz dopasowanie do potrzeb na poszczególnych stanowiskach. Wyzwaniem, z którym mierzy się każda firma wykorzystująca kursy online, jest utrzymanie motywacji na odpowiednim poziomie. Nowoczesne narzędzia i platformy edukacyjne bardzo dobrze radzą sobie z tym ograniczeniem, wykorzystując najnowsze trendy w obszarze edukacji dorosłych oraz możliwości, jakie daje technologia.