Zmiany rynkowe, społeczne i technologiczne mają tak silny wpływ na funkcjonowanie biznesu, że co chwila pojawiają się teorie o nowej epoce pracy, technologii czy zarządzania.
Szczególnie popularne stało się określenie 2.0, używane do scharakteryzowania kolejnego etapu rozwoju różnych obszarów biznesu, takich jak: Web 2.0, Praca 2.0, Zarządzanie 2.0 czy nawet Firma 2.0. Są jednak obszary, takie jak HR, które według wielu ekspertów nie nadążały za zmieniającym się otoczeniem i dziś wymagają tak dużych zmian, że ich skali nie odzwierciedli samo dodanie symbolu 2.0 czy nawet 3.0. W tym przypadku najlepszą opcją wydaje się zrównanie dotychczasowego pionu HR z ziemią i stworzenie od zera zupełnie nowego podejścia do zarządzania zasobami ludzkimi.
Dlaczego tak się dzieje? Jedną z przyczyn negatywnego postrzegania działów personalnych jest ich słaby wizerunek w oczach menedżerów liniowych. Profesor Peter Cappelli w artykule Dlaczego nienawidzimy działu personalnego zwraca uwagę, że działy kadr są doceniane tylko wówczas, gdy firmy muszą walczyć o talenty. Gdy sytuacja na rynku pracy staje się korzystna dla pracodawców, funkcje HR od razu są sprowadzane do trywialnych spraw administracyjnych.
Potrzebne jest więc wzmocnienie pozycji działu personalnego i jego szefa, o czym można przeczytać w artykule Najpierw ludzie, potem strategia. Autorzy uważają, że dyrektor kadr powinien wraz z prezesem i dyrektorem finansowym tworzyć triumwirat, który pokieruje firmą. W osiągnięciu poziomu zarządu może pomóc znajomość nowych idei dotyczących zarządzania kapitałem ludzkim. Jak wybierać najlepsze z nich, a następnie wdrażać je w organizacji, wyjaśniają John Boudreau i Steven Rice w artykule Wspaniałe koncepcje i przyszłość działu HR.
Nowe pomysły i idee nie zawsze idą w parze z sukcesami biznesowymi. Można mnożyć przykłady firm, które wprowadzają na rynek innowacyjne produkty i nie potrafią na nich dobrze zarabiać. O tym, jak projektować wartość innowacyjnych produktów, aby osiągnęły komercyjny sukces, można przeczytać w artykule Dopasuj cenę do wartości produktu. Szanse na sukces rynkowy mocno rosną, gdy marka potrafi się wyróżnić na tle rywali, a zarazem będzie reprezentatywna dla swojej kategorii. Czy można pogodzić te dwa, pozornie sprzeczne, cele? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w artykule Zaplanuj skutecznie strategię marki.
Polecam też Państwu pozostałe artykuły i życzę sukcesów personalnych przekładających się na sukcesy biznesowe w dobrych i złych czasach.