O wpływie firm technologiczny na środowisko i klimat, a także o działaniach Orange Polska redukujących emisję dwutlenku węgla mówi Jacek Hutyra, Climate Officer.
Energia to najważniejszy zasób firm telekomunikacyjnych odpowiedzialny za zdecydowaną większość ich emisji. – Nasze główne źródło emisji to energia elektryczna. Sektor cyfrowy wydaje się piękny i czysty, wirtualny, w chmurze. Ale to jest ogromna infrastruktura, którą trzeba zbudować, a potem zasilić, co wiąże się ze zużywaniem ogromnych ilości prądu. Polski sektor bazuje na energii pochodzącej w 70% ze spalania węgla – zauważa Jacek Hutyra, Climate Officer w Orange Polska, który jest doradcą zarządu w zakresie strategii klimatycznej.
Od 2015 roku Orange Polska systematycznie dba o mniejsze zużycie energii. Jak podkreśla nasz rozmówca, energia niezmarnowana to energia niewykorzystana, niezależnie od tego, czy motywacją są kwestie klimatyczne, czy minimalizacja kosztów. Efekt jest ten sam, czyli ograniczenie szkodliwych dla środowiska emisji. – W Orange odpowiadam za działania mało efektowne, nie tak spektakularne jak sadzenie drzew, adopcja misia pandy czy pomaganie zwierzętom. To piękne i potrzebne inicjatywy, które trafiają do serc konsumentów. Ale w rzeczywistości są mało istotne i przysłaniają sedno sprawy, jaką jest ochrona środowiska – zauważa Jacek Hutyra.
Ekspert przypomina o tym, że każda działalność gospodarcza ma wpływ na środowisko. Jeśli ktoś mówi, że jego biznes nie wpływa na klimat czy środowisko, to albo nie ma pojęcia o klimacie i środowisku, albo… zbankrutował. Dostarczenie usługi lub produktu zawsze oznacz zużycie jakiegoś zasobu, np. energii. Dlatego zdaniem Jacka Hutyry jedyny rodzaj działalności bez wpływu na klimat to jej brak. – Firmy zawsze wpływają na środowisko, mogą jedynie ten wpływ maksymalnie redukować, by szkodzić jak najmniej – podsumowuje Climate Officer w Orange Polska.
Wysłuchaj całej rozmowy z Jackiem Hutyrą i dowiedz się m.in.:
na czym polega praca pierwszego w Polsce doradcy ds. strategii klimatycznej,
w jaki sposób sektor cyfrowy ogranicza swój ślad węglowy,
dlaczego edukowanie klientów w kwestiach klimatycznych jest niezwykle istotne, by mogli świadomie ocenić wysiłki firm na rzecz ograniczania emisji COIndeks dolny 22,
jak Orange Polska transformuje zużycie energii i gdzie szuka nowych jej źródeł,
dlaczego działania na rzecz środowiska wymagają spojrzenia ponad tradycyjnymi silosami organizacyjnymi i jak do tego podejść.
Nagranie zostało zrealizowane podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu.