Każdy z nas chciałby mieć pracę, która ekscytuje, do której chce się wracać z radością, każdego dnia. Wiele firm wciąż ma jednak kłopot ze stworzeniem warunków, które uskrzydlają zaangażowanie, pasje i wyniki pracowników. Czy istnieje recepta pozwalająca stworzyć najlepsze miejsce pracy?
Według badań Aon Hewitt w 2015 roku wskaźnik zaangażowania pracowników w polskich firmach wyniósł średnio 52%. Instytut Gallupa badający regularnie zaangażowanie pracowników w Stanach Zjednoczonych podał natomiast, że tylko 32% amerykańskich pracowników jest zaangażowanych w swoją pracę. Badania Hay Group i Centre for Economic Business Research pokazują, że do końca 2018 roku 23,4% ludzi na świecie zmieni pracę.
Dlaczego – choć tyle się o tym mówi i wszyscy wiedzą, jakie to ważne – tak trudno zbudować i utrzymać zaangażowanie pracowników? Ankiety pracownicze, czyli stosowane od ponad 30 lat narzędzia mierzące zaangażowanie, to nie wszystko. To początek drogi – trochę jak pomiar pulsu. Najważniejszy jest odpowiednio zaprojektowany proces zarządzania zaangażowaniem.
Z moich doświadczeń wynika, że w budowaniu uskrzydlających miejsc pracy najważniejsze są trzy grupy czynników. Wokół nich powinniśmy budować cały proces zarządzania zaangażowaniem.
Liderzy
Firma Google kształtuje unforgettable bosses, czyli liderów wyjątkowych, niezapomnianych. Lider angażujący to taki, który:
inspiruje, wspiera, uczy i popycha ludzi w odpowiednim kierunku,
jest obecny, docenia i ocenia sprawiedliwie,
tworzy i komunikuje jasne misje i cele,
decyduje, ale również angażuje i daje swobodę podejmowania decyzji swoim pracownikom,
jest wzorem wiarygodności, uczciwości, transparentności, konsekwencji oraz spójności wartości ze swoim postępowaniem,
zaraża pasją i entuzjazmem – za takim szefem chce się iść!
Czy rzeczywiście prawdziwe jest stwierdzenie, że pracownicy opuszczają szefów, a nie firmę? Myślę, że nie do końca. Ma na to wpływ także druga grupa czynników.
Środowisko pracy
Jeśli chcemy utrzymać najlepszych i najbardziej oddanych pracowników, powinniśmy stworzyć środowisko, które będzie bezpieczne. Ale także ekscytujące, dynamiczne, inspirujące, pełne ciekawych wyzwań i pasji. Takie, w którym praca ma sens. Dające poczucie, że jest się częścią większego planu. Atmosferze kreatywności, komunikacji i współpracy w zespołach sprzyja także funkcjonalna aranżacja biura.
W najlepszym miejscu pracy powinniśmy zadbać o:
wartości, kulturę organizacji, szacunek i radość,
szeroko pojętą równowagę, dla każdego bardzo indywidualnie rozumianą,
różnorodne, zintegrowane zespoły – obecność kobiecego stylu zarządzania jest w tym aspekcie wartością dodaną,
kulturę doceniania i nagradzania w całej firmie – i to nie tylko z poziomu szefa (możemy wprowadzić np. system punktów czy medali, jakie przyznają sobie pracownicy nawzajem za innowacyjne pomysły, dzielenie się wiedzą itp.),
autonomię, elastyczność, decyzyjność, poczucie wpływu, współpracę, odpowiednie narzędzia pracy, ale też czas na myślenie, kreatywność i odpoczynek,
jasną strukturę organizacyjną, cele, procesy i procedury, sprawną komunikację (lecz pamiętajmy też, że złożoność i biurokracja zabijają pasję, a pasja jest przecież pokarmem dla zaangażowania; upraszczanie procedur i przeniesienie komunikacji do wewnętrznych serwisów społecznościowych może dodać więcej elastyczności i swobody – część decyzji warto wplatać w codzienną komunikację pracowników, a e‑maila z oficjalną akceptacją działań można zastąpić… lajkiem szefa),
przejrzysty i sprawiedliwy system wynagrodzeń i benefitów – pamiętajmy jednak, że zaangażowania nie da się kupić.
Chcesz zaangażowanych pracowników? Stwórz uskrzydlającą organizację!
Możliwości rozwoju
Kultura organizacyjna powinna sprzyjać uczeniu się, innowacjom, ciągłym usprawnieniom. Wśród możliwych usprawnień można wymienić:
jasną ścieżkę rozwoju, inwestowanie w ludzi (szkolenia wewnętrzne, sponsorowanie edukacji zewnętrznej),
tworzenie wewnętrznych platform, gdzie pracownicy mogliby się dzielić wiedzą, doświadczeniami,
programy mentorskie, podczas których nie tylko przekazujemy wiedzę, ale także integrujemy pokolenia w firmie,
programy rozwoju talentów i ich mobilności między działami – stwarzanie szans na praktyki i zdobywanie nowych doświadczeń w różnych rejonach firmy.
Zaangażowanie działa w dwie strony. Organizacja musi pracować nad budowaniem zaangażowania pracownika i dać mu w ten sposób możliwość podjęcia decyzji, w jakim stopniu chce je odwzajemnić swojej firmie.
Budowanie zaangażowania to proces, a zarządzanie nim powinno być częścią strategii całej firmy, nie tylko działu HR. Uskrzydlająca organizacja to miejsce pracy, do którego chce się wracać każdego dnia, gdzie mamy poczucie misji, gdzie się rozwijamy, jesteśmy doceniani, gdzie się dobrze czujemy i gdzie chcemy się angażować.