W Polsce z mediów społecznościowych korzysta prawie 26 milionów użytkowników – niemal 70% wszystkich mieszkańców kraju. Najpopularniejszym medium społecznościowym w naszym kraju jest YouTube, który odwiedza 93% internautów. Warto jednak spojrzeć szerzej na to, gdzie czas spędzają Polacy w sieci – i wykorzystać tę wiedzę do promocji marki.
Liczba użytkowników mediów społecznościowych tylko w zeszłym roku zwiększyła się w Polsce o ponad 10%, co oznacza dodatkowe 2,5 miliona potencjalnych klientów, do których można dotrzeć tą drogą. Pytanie nie brzmi zatem, czy warto wykorzystywać media społecznościowe do promocji swojej marki czy oferty firmy, ale – w jaki sposób robić to najskuteczniej?
Indeks górny Grupy potencjalnych klientów, do których najłatwiej trafić poprzez media społecznościowe, to osoby w wieku od 18 do 44 lat. Raczej kobiety niż mężczyźni, choć różnice nie są znaczące. Źródło: Digital 2021 Indeks górny koniecGrupy potencjalnych klientów, do których najłatwiej trafić poprzez media społecznościowe, to osoby w wieku od 18 do 44 lat. Raczej kobiety niż mężczyźni, choć różnice nie są znaczące. Źródło: Digital 2021
W XXI wieku w polskim internecie króluje wideo – to z YouTube'a
YouTube jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym w Polsce – w 2020 roku docierał do 26,9 miliona odbiorców. Platforma stała się alternatywą dla telewizji, a powstające kanały o przeróżnej tematyce stanowią dobre źródło dotarcia do potencjalnych klientów, zwłaszcza w przypadku oferty skierowanej do szerokiego odbiorcy.
Indeks górny Popularność mediów społecznościowych w Polsce. Źródło: Digital 2021 Indeks górny koniecPopularność mediów społecznościowych w Polsce. Źródło: Digital 2021
Można też zaobserwować, że wiele firm bierze tę popularność pod uwagę, nie tylko wykupując reklamy w tym medium, ale również tworząc własne treści wideo, przygotowując własne, firmowe kanały YouTube, a także często decydując się na współpracę z interesującymi twórcami – influencerami czy wręcz celebrytami.
Platforma reklamowa Facebooka
W zeszłym roku z Facebooka korzystało w Polsce niemal 90% internautów w wieku od 16 do 64 roku życia – nic dziwnego, że chętnie pojawiają się tam także firmy. O ile jednak serwis Zuckerberga może się pochwalić ogromnymi zasięgami, o tyle trzeba powiedzieć sobie jasno – jest to platforma z powoli starzejącą się grupą odbiorców, która ma coraz większy problem z dotarciem do młodzieży.
Indeks górny 18 milionów – do takiej liczby odbiorców można teoretycznie dotrzeć, reklamując się na Facebooku. Według deklaracji... samego Facebooka. Źródło: Digital 2021 Indeks górny koniec18 milionów – do takiej liczby odbiorców można teoretycznie dotrzeć, reklamując się na Facebooku. Według deklaracji... samego Facebooka. Źródło: Digital 2021
Warto jednak pamiętać, że na ekosystem reklamowy Facebooka składa się także skierowany do młodszego odbiorcy i popularny wśród influencerów Instagram oraz komunikator Messenger.
Chcesz dotrzeć do profesjonalistów – poszukaj ich na Twitterze i LinkedInie
Przekrój wiekowy i społeczny użytkowników najpopularniejszych w Polsce portali społecznościowych, czyli Facebooka i YouTube'a, jest bardzo szeroki. Inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku mediów społecznościowych takich jak LinkedIn czy Twitter, za pośrednictwem których mamy szansę dotrzeć do użytkowników reprezentujących konkretne grupy społeczne.
Indeks górny Średnia wieku na Twitterze jest wyraźnie wyższa niż w przypadku Facebooka – ponad połowę użytkowników stanowią osoby powyżej 35 roku życia. Twitter zapewnia dotarcie jedynie do 1,3 miliona polskich internautów. Źródło: Digital 2021 Indeks górny koniecŚrednia wieku na Twitterze jest wyraźnie wyższa niż w przypadku Facebooka – ponad połowę użytkowników stanowią osoby powyżej 35 roku życia. Twitter zapewnia dotarcie jedynie do 1,3 miliona polskich internautów. Źródło: Digital 2021
LinkedIn to platforma networkingowa szczególnie popularna wśród profesjonalistów. To dobre źródło do pozyskiwania ciekawych talentów, dlatego aktywnie korzystają z niej agencje HR. Z kolei Twitter to miejsce, w którym najchętniej dyskutują politycy i dziennikarze, choć oczywiście nie tylko. To dobre miejsce na prowadzenie (pół)oficjalnych działań przedstawiających nowe decyzje czy działania podejmowane przez firmę.
Młodzi chętniej korzystają z platform takich jak TikTok i Snapchat
Marki, które chcą dotrzeć do młodszych odbiorców, powinny postawić na zyskujące na popularności wśród pokolenia Z mobilne serwisy społecznościowe. Snapchat i TikTok stawiają przede wszystkim na obraz i nagrania wideo, dlatego te platformy nadają się do prowadzenia aktywnej komunikacji z fanami marki i prowadzenia relacji z wydarzeń.
Indeks górny Niemal 60% użytkowników Snapchata to kobiety. Źródło: Digital 2021 Indeks górny koniecNiemal 60% użytkowników Snapchata to kobiety. Źródło: Digital 2021
Jak pokazują statystyki, z TikToka w Polsce korzystają głównie młode dziewczyny poniżej 18 roku życia. Snapchat trafia do nieco starszych roczników – około 62% użytkowników to osoby w wieku 18‑24 lat.
Indeks górny Źródło: Dane pochodzą z najnowszego badania „Digital 2021” opracowanego przez We Are Social i Hootsuite, a także z raportu „Polskie media społecznościowe w pigułce” Newspoint. Indeks górny koniecŹródło: Dane pochodzą z najnowszego badania „Digital 2021” opracowanego przez We Are Social i Hootsuite, a także z raportu „Polskie media społecznościowe w pigułce” Newspoint.
PRZECZYTAJ TAKŻE » » »
Dobra nazwa dla firmy. Na czym polega siła "kobiecych" marek?
Firmy zajmujące w ciągu ostatnich dwudziestu lat najwyższe pozycje na liście Global Top Brands mają częściej nazwy kojarzące się kobieco, w przeciwieństwie do "męskich" marek, które zwykle zajmują niższe pozycje. Przypadek? Nie sądzimy, a zresztą potwierdzają to najnowsze badania.
Jak wykorzystać narzędzia online do budowania marki osobistej?
Budowanie marki osobistej w czasach kryzysu wymaga konsekwentnych i przemyślanych działań tam, gdzie przebywa grupa twoich interesariuszy. Warto zacząć od uporządkowania profilu na LinkedInie.
Jak media społecznościowe mogą współgrać z narzędziami Net Promoter?
Przeszukuj swoje dane społecznościowe, wyłuskując największych promotorów, i reaguj.