Globalizacja sprawia, że coraz więcej organizacji dostrzega, że granice państw nie są już takimi barierami, jakimi były jeszcze jakiś czas temu. W rezultacie standardem stają się ponadnarodowe biznesy, w których współpracują ze sobą ludzie wywodzący się z różnych grup etnicznych. Kierowanie takimi zespołami to zadanie, jakiemu muszą stawić czoła współcześni liderzy. Sprawdź, na czym polega zarządzanie międzykulturowe, które pozwala stworzyć zróżnicowane, lecz dobrze funkcjonujące miejsca pracy!
Co to jest zarządzanie międzykulturowe?
Zarządzanie międzykulturowe to dziedzina nauki, która bada zależności, jakie potencjalnie występują pomiędzy zarządzaniem ludźmi a kulturą typową dla danej grupy osób. Taką formę kierowania pracownikami stosuje się w organizacjach, w których mamy do czynienia z wielonarodową społecznością. W dobie globalizacji zarządzanie międzykulturowe to niezbędna umiejętność.
Jakie są najważniejsze modele zarządzania międzykulturowego?
Wyróżnia się dwa podstawowe modele zarządzania międzykulturowego. Pierwszy sprowadza się do kulturowej dominacji, która przejawia się poprzez narzucenie zasad typowych dla kultury dominującej w danym przedsiębiorstwie (nie wykorzystuje się tutaj potencjału, jaki drzemie w przedstawicielach innych kultur). Druga opcja to model współpracy kulturowej, gdzie pomiędzy osobami z różnych kultur dochodzi do interakcji – wspomnianą różnorodność uznaje się tu za atut i cenny zasób organizacji.
Wyzwania zarządzania międzykulturowego – co warto o nich wiedzieć?
Zarządzanie międzykulturowe niesie za sobą wiele wyzwań, które mogą wpłynąć na efektywność działania zespołów. Do największych trudności zalicza się na przykład: barierę językową, różnice w systemach wartości, czy korzystanie z odmiennych stylów komunikacyjnych (np. inne znaczenie komunikatów niewerbalnych). Istotą jest zatem znalezienie sposobu na asymilację różnorodności, co ma pozwolić na prowadzenie działalności w międzynarodowym otoczeniu i osiąganie zamierzonych celów.
Korzyści wynikające z umiejętnego zarządzania międzykulturowego
Proces zarządzania międzykulturowego, jeśli będzie prawidłowo realizowany oraz dopasowany do potrzeb konkretnej organizacji, może przynieść wiele profitów, na przykład takich jak: zwiększenie innowacyjności i kreatywności, usprawnienie komunikacji wewnętrznej w firmie, budowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa, wzrost satysfakcji pracowników oraz zyskanie przewagi konkurencyjnej.
Pokazuje to, że zarządzanie międzykulturowe jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą do rozwoju i osiągnięcia biznesowego sukcesu na globalnym rynku. Warto więc stale inwestować w doskonalenie kompetencji międzykulturowych, żeby skutecznie kierować zespołami, których członkowie wywodzą się z różnorodnych środowisk.