Pokolenie Alfa. Kim są dzieci AI i jak zmienią przyszłość rynku pracy?
Generacja Alfa to kolejne pokolenie, które tuż po generacji Z będzie wkraczać na rynek pracy. Reprezentuje ono nowy początek i zerwanie z przeszłością, ponieważ jest pierwszym pokoleniem urodzonym w całości w XXI wieku – z tego też powodu postanowiono nazwać je pierwszą literą alfabetu greckiego Alfa (ἄlambdaphialfa). Jak dla wielu młodych generacji granice czasowe, na które datuje się ich początek i koniec są nadal labilne, ale bezpiecznym określeniem początku generacji Alfa jest okres między rokiem 2010 a 2025.
Kim jest pokolenie Alfa? Co ich ukształtowało i jakie są tego skutki?
Pokolenie Alfa doświadczyło skutków pandemii COVID‑19 jako dzieci, co miało wpływ na ich przywiązanie do technologii. Nagłe rozpowszechnienie niemal wszechobecnej cyfryzacji w każdym obszarze życia odmieniło sposób nauki i przyswajania informacji o świecie u aktualnie najmłodszego pokolenia, a także jego życie społeczne i rozrywkę. Nie jest więc zaskakujące, że problemy zdrowotne spowodowane przez czas spędzony przed ekranem są cechą charakterystyczną tej generacji.
Wartości i aspiracje. Cechy pokolenia Alfa
W porównaniu do zetek, pokolenie Alfa wydaje się być bardziej zdeterminowane, aby dokonywać zmian na lepsze. Deklarują chęć rozwiązywania problemów społecznych, także przejmują się losem zwierząt. Badanie przeprowadzone przez Razorfish wykazało, że około 30% przedstawicieli pokolenia Alfa posiada aspiracje zawodowe skoncentrowane na pomocy ludziom i zwierzętom, co wydaje się całkiem obiecującym wynikiem w porównaniu do jedynie 15% deklarujących ten kierunek rozwoju zawodowego wśród generacji Z.
Czy generacja Alfa to mini‑millenialsi?
Pokolenie Alfa jest nierozerwalnie połączone z millenialsami. Dlaczego? To ich rodzice, którzy od najmłodszych lat kształtują ich postawę wobec niepewnego, nieustannie zmieniającego się świata. Swój model wychowawczy musieli dostosowywać do różnorodnych zjawisk, mających wpływ na ich dzieci – pandemii COVID‑19 i związanej z nią lockdownem, dynamicznym rozwojem technologii (w tym sztucznej inteligencji) w hiperpołączonym świecie oraz presji niepewności ekonomicznej. Próba odnalezienia się w rzeczywistości, która nie daje prostych odpowiedzi, a zamiast tego wzbudza niepewność i niepokój, skierowała uwagę millenialsów w stronę zachowania zdrowia psychicznego. Tym samym, obserwujące rodziców pokolenie Alfa, zredefiniowało pojęcie sukcesu i nazwało go dobrostanem w poczuciu autentyczności oraz utrzymywaniem wartościowych relacji z innymi. Nauczeni doświadczeniami millenialsi wspierają swoich potomków w poczuciu niezależności, umiejętności adaptacji i kreatywności.
Jak dotrzeć do najmłodszych konsumentów?
Dotychczas na celowniku działań biznesowych była wchodząca już w dorosłość generacja Z, ale czas nie stoi w miejscu, a to oznacza, że pojawia się konieczność skierowania uwagi na potrzeby i oczekiwania pokolenia Alfa. Jest ono jeszcze zbyt młode, aby podjąć pracę zawodową, natomiast już teraz stanowi aktywną siłę konsumencką. A co ciekawe, i jednocześnie istotne dla biznesu i gospodarki, według badania McCridle Research, już w tym roku populacja generacji Alfa przerośnie każde pokolenie przed nią.
Influencer marketing: klucz do serca (i portfela) nowych generacji
Nastolatkowie XXI wieku po porady i polecenia produktów lub marek zwracają się ku influencerom lub rówieśnikom i zaufanym osobom w Internecie. Agencja marketingowa Digital Voices sprawdziła, na jakiej podstawie swoich wyborów konsumenckich dokonują prawdziwi cyfrowi tubylcy. Ponad połowa z nich, czyli 55%, chciałaby posiadać i korzystać z czegoś, co poleca ich ulubiony youtuber czy twórca treści na Instagramie. Obejmuje to szeroką gamę wyborów: to, w co się ubiorą, z jakich produktów skorzystają, co zjedzą i jakie miejsca odwiedzą.
Infuencerzy mają ogromny wpływ na pokolenie Alfa. Najmłodsi nie tylko wzorują się na tym, co robią ludzie w Internecie, ale także darzą ich dużym zaufaniem, porównywalnym do rodziny i przyjaciół. Najmłodsze pokolenie jest bardzo podatne na marketing realizowany przez influencerów, co przekłada się na ich decyzje zakupowe.

Czy Twoja marka mówi językiem Pokolenia Alfa? Najnowsze trendy marketingowe
Pokolenie Alfa to cyfrowi tubylcy, dla których zarówno etyka marki, jak i jej umiejętność nawiązywania interakcji z użytkownikiem mają ogromne znaczenie. Zrozumienie ich perspektywy jest kluczowe dla skutecznej strategii marketingowej, która stanie się budulcem długotrwałej relacji z tymi młodymi konsumentami.
1. Prywatność: pokolenie Alfa posiada filtr etyczny, przez który weryfikuje nie tylko autentyczność informacji, ale także sposób ich pozyskiwania. Marki, które zyskują zaufanie najmłodszej generacji nie posługują się danymi, które do nich nie należą lub nie otrzymały zgody na ich wykorzystanie, ale są w tej kwestii uczciwe i szanują czyjąś prywatności.
2. Reklama? Wejdźmy z nią w interakcję: wyobraź sobie, że widzisz reklamę nowej marki butów w aplikacji na telefonie. Zamiast tylko oglądać ładne zdjęcia butów, aplikacja pozwala Ci je przymierzyć, zobaczyć jak wyglądają na Tobie różne kolory modelu, a może nawet umożliwia Ci skakać w nich po wirtualnych przeszkodach lub przechadzać się w nich po Times Square w Nowym Jorku. To właśnie rozszerzona rzeczywistość (AR), która polega na łączeniu rzeczywistego świata z elementami cyfrowymi. Dzięki niej zamiast tradycyjnych, statycznych reklam, możemy korzystać z interaktywnych form przekazu i tym samym sposobem zmieniamy irytację w zaangażowanie.
3. Zakupy w social mediach: platformy społecznościowe, które dotychczas służyły rozrywce lub kontakcie ze znajomymi w niedługim czasie zintegrują się z platformami zakupowymi. Już teraz zakupy bezpośrednio przez media społecznościowe oferują takie portale społecznościowe jak Facebook czy Instagram, wprowadzając funkcję sklepów i tagowania produktów na zdjęciach. W połączeniu z rozszerzoną rzeczywistością otwiera to przed młodym pokoleniem nieograniczone możliwości interakcji z produktami bezpośrednio w ich ulubionych aplikacjach, a organizacje, które podejmą się tej praktyki, mogą na niej jedynie skorzystać.
W oparciu o te trendy, firmy, które chcą skutecznie dotrzeć do najmłodszych pokoleń, powinny postawić na tworzenie doświadczeń, które będą angażujące i interaktywne. Równie istotne będzie aktywne włączanie się w trend łączenia mediów społecznościowym z e‑commerce (tzw. social commerce).
Chcesz dowiedzieć się więcej o zwyczajach zakupowych różnych pokoleń? Posłuchaj podcastu, w którym Kamila Gębik podpowiada, co warto wiedzieć, by precyzyjniej trafiać w potrzeby różnych klientów i przyspieszać ich decyzje zakupowe!
Pokolenie AI w pracy
Od najmłodszych lat otoczeni zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, pokolenie Alfa ma największe predyspozycje do płynnego poruszania się w cyfrowym świecie i szybkiej adaptacji, wyprzedzając swoich poprzedników, czyli Generację Z, szczególnie w tworzeniu innowacji w międzysieciowej kolaboracji.
Chociaż dane na temat gen Alfa na rynku pracy są ograniczone, prognozy i badania wskazują na intrygujące trendy. Poniżej znajdziesz 5 przewidywań dotyczących tego, jak pokolenie urodzone po 2010 roku zaburzy, zmieni i unowocześni rynek pracy.
1. Technologia w codziennej pracy
Badanie przeprowadzone przez Visę ujawniło co kryją wyobrażenia o przyszłości najmłodszego pokolenia: 40% z nich uważa, że cyfrowi osobiści asystenci, wykonujący różnorodne polecenia głosowe i tekstowe, a także rzeczywistość wirtualna (VR) będą ściśle zintegrowane z ich pracą. Pokolenie Alfa zjada technologiczne nowinki na śniadanie, dostosowując swoje menu do regularnie pojawiających się innowacji. Ich umiejętności swobodnego poruszania się między różnego rodzaju rozwiązaniami pozwalają im nie tylko używać technologii, ale wykorzystywać ją do rozwiązywania problemów, komunikowania się i współpracy. Najmłodsze pokolenie opanowało cyfrowy język na poziomie zaawansowanym, dlatego najprawdopodobniej wykorzysta go do tworzenia innowacji, które zburzą dotychczasowe konstrukcje i funkcjonowanie różnych branż.
2. Etat? Nie, dziękuję!
Dla pokolenia Alfa zmiana to norma. Nie boją się ryzyka, ponieważ świat, w którym dorastają i tak jest nacechowany niepewnością. W rezultacie ją akceptują, a w przyszłości będzie ona stanowić dla nich bazę do tworzenia innowacji. Już teraz młode pokolenie jest wychowywane w duchu niezależności, kreatywności i umiejętności szybkiej adaptacji. A przecież są to cechy niezwykle przedsiębiorcze wykazało, że ponad trzy czwarte (76%) pokolenia Alfa aspiruje do rozwijania własnego biznesu i bycia swoim własnym szefem, w porównaniu do zaledwie 13% z nich, którzy chcą pracować na etacie. Mając dostęp do zasobów online, platform crowdfundingowych oraz sieci społecznościowych, pokolenie Alfa będzie dysponować narzędziami i platformami do zakładania własnych firm i realizacji swoich przedsiębiorczych aspiracji. W rezultacie możemy spodziewać się fali startupów i przedsiębiorczych inicjatyw, które zrewolucjonizują dotychczasowy krajobraz gospodarczy i zakwestionują tradycyjne modele biznesowe.
3. Praca na własnych zasadach
Pokolenie Alfa, ceniąc sobie niezależność i realizację swoich pasji, odrzuci tradycyjny model pracy na etacie, w jednej firmie, od 9 do 17. Zamiast tego przewiduje się, że będą napędzać gospodarkę na żądanie (ang. gig economy). Jest to model pracy, w którym pracownicy są zatrudniani do konkretnego projektu w ramach krótkoterminowych zleceń. Przedstawiciele pokolenia Alfa, którzy preferują niezależność i elastyczność, będą w tym modelu pracy prosperować, dywersyfikując swoje dochody i realizując swoje zainteresowania.

4. Cyfrowa nauka bez granic
Dla pokolenia ery cyfrowej nauka online nie pozostanie jedynie wspomnieniem z czasów pandemii, ale stanie się narzędziem do zdobywania i aktualizacji kompetencji, których wymaga szybko zmieniający się rynek pracy. Formalna ścieżka edukacji może okazać się niewystarczająca. Najmłodsze pokolenia już wiedzą, że nauka to nieustająca podróż i domagają się innowacyjnego podejścia do edukacji, które będzie odpowiadać ich cyfrowemu rodowodowi. Pokolenie Alfa rozwija się za pośrednictwem kursów online, które umożliwiają zdobywanie mikrocertyfikatów. Postęp technologiczny umożliwia angażujące i interaktywne doświadczenie edukacyjne, dlatego młodzi cyfrowi tubylcy z entuzjazmem będą zdobywać wiedzę i umiejętności w symulacjach wirtualnej rzeczywistości i w środowisku nauki opartym na grywalizacji.
5. Ludzie ponad algorytmy
Rodzice mini‑millenialsów zakorzenili w nich inteligencję emocjonalną oraz nauczyli ich szybko przystosowywać się do nowych warunków. Dla pokolenia Alfa priorytetowe będzie posiadanie i rozwijanie kompetencji miękkich, takich jak skuteczna komunikacja interpersonalna, umiejętność pracy zespołowej, zdolność adaptacji i empatia. Chodź kompetencje twarde nadal pozostaną istotne, najmłodsze pokolenie postawi na piedestale rozwój umiejętności psychospołecznych, rozumiejąc ich kluczowe znaczenie w dynamicznym, wszechobecnie skomunikowanym i postępującym cyfrowo świecie.
Pokolenie Alfa to nie tylko przyszłość rynku konsumenckiego, ale i przyszłość rynku pracy. Stabilne modele biznesowe przechodzą do historii, a organizacje muszą nauczyć się funkcjonować w świecie, gdzie zmiana jest jedyną stałą. Firmy, które już teraz zrozumieją specyfikę, wartości i sposób komunikacji najmłodszych pokoleń, zyskają przewagę konkurencyjną i zbudują trwałe relacje z młodymi, cyfrowymi i przedsiębiorczymi pokoleniami. Czas działać! Inwestycja w zrozumienie nowych generacji to inwestycja w przyszłość Twojego biznesu.
Chcesz uwolnić potencjał swojej sprzedaży działając zgodnie ze zmieniającymi się warunkami rynkowymi? Potrzebujesz innowacyjnego i efektywnego zespołu, który połączy międzygeneracyjną siłę i będzie osiągać cele daleko wykraczające poza działania konkurencji? A może dążysz do realizacji zwinnej i elastycznej strategii rynkowej, która będzie wygrywać w każdych warunkach, nawet takich, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć?
Jeśli odpowiedziałeś TAK chociaż na jedno z powyższych pytań, czytaj dalej…
ICAN Institute jako jedyny w Polsce pomaga firmom we wdrażaniu koncepcji Future Ready Organization™. Jest to rewolucyjny model organizacji gotowej na przyszłość, zdolnej do adaptacji, proaktywnie innowacyjnej i opierającej się na strategicznym myśleniu przyszłościowym. W ramach tej koncepcji przeprowadzimy w Twojej organizacji szkolenie dedykowane, które dostosujemy do jej indywidualnych potrzeb, celów strategicznych i sytuacji na rynku – niezależnie od wielkości i branży.
W ICAN Institute opracujemy ścieżkę sukcesu dla Twojej organizacji i jej pracowników, dzięki idealnie skrojonym szkoleniom na zamówienie.
Porozmawiajmy o rozwoju Twojej firmy. Zapisz się na bezpłatną konsultację biznesową, klikając w poniższy przycisk.