Sposób działania firm i preferencje konsumentów radykalnie zmieniła rewolucja cyfrowa. Wraz z rozwojem sieci społecznościowych powstały zupełnie nowe modele prowadzenia biznesu, takie jak zbieranie finansowania dla projektów inwestycyjnych w sieci (crowdfunding), sieciowe pośrednictwo finansowe (financial intermediares), współdzielenia dóbr między konsumentami (shared economy) itd.
Jak wskazuje coroczne badanie KPMG Technology Innovation Survey, w ostatnich kilku latach kluczowym trendem technologicznym wpływającym na biznes był rozwój chmur obliczeniowych (cloud computing). Chmury kompletnie zmieniły filozofię realizacji procesów biznesowych opartych na IT. Umożliwiają przedsiębiorcom zdalne korzystanie z zasobów, których nie są właścicielami. Dobrą ilustracją tego trendu jest korzystanie z systemów ERP czy CRM, które operatorzy udostępniają przedsiębiorcom w tzw. modelu SaaS (Software as a Service). Stosowanie takich rozwiązań nie byłoby możliwe, gdyby równolegle nie nastąpił dynamiczny rozwój aplikacji i platform mobilnych, które na przykład pozwalają zdalnie zarządzać sprzedawcami, flotą samochodową i logistyką, nawet całym przedsiębiorstwem (przez mobilny dostęp do systemu raportów zarządczych).