Firmy coraz częściej rozglądają się za nowymi możliwościami zwiększenia swojej efektywności i obniżenia kosztów związanych z działalnością operacyjną. Jednym ze sposobów osiągnięcia tych dwóch celów naraz jest stworzenie w ramach firmy lub grupy firm należących do jednego właściciela tzw. wspólnego centrum usług.
Wspólne centrum usług (Shared Service Center), czyli inaczej Wspólny Dział, ma za zadanie skupienie w jednym miejscu czynności powtarzających się w kilku działach. W praktyce integracja dotyczy przede wszystkim działów wspomagających podstawową działalność operacyjną przedsiębiorstwa. Najczęściej łączą się zatem finanse i księgowość, informatyka, płace, kadry oraz gospodarka zakupami.
Współpracę pomiędzy Wspólnym Działem a poszczególnymi jednostkami reguluje precyzyjna umowa o poziomie świadczonych usług (Service Level Agreement). Szczegółowo określa ona zakres usług, które będą realizowane przez wspólne centrum, koszty, czas wykonywania konkretnych czynności, wskaźniki ich efektywności (np. liczbę faktur, które pracownik musi przetworzyć w ciągu godziny czy dnia). Można też w umowie określić kary za niewywiązywanie się przez Wspólny Dział z przyjętych warunków.
Model funkcjonowania wspólnego centrum usług jest więc praktycznie taki sam, jak firmy outsourcingowej. Zasadniczą różnicą jest natomiast struktura właścicielska. Wspólne centrum usług stanowi część firmy lub grupy kapitałowej, dla której realizuje usługi. Firma outsourcingowa realizuje je na rzecz niezależnych przedsiębiorstw.
Centrum jest zresztą często pierwszym krokiem do outsourcingu. Spotyka się również konstrukcje mieszane – centrum wspólnych usług wyodrębnione jest jako osobna spółka, w której udziały ma zarówno firma‑matka, jak i profesjonalna firma outsourcingowa.
...