
Jacek Tomczyk
Redaktor "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska"
Hybrydowa gastronomia, czyli restauracje-duchy i wirtualne marki
Pod koniec 2020 roku w Polsce działało 85,5 tysiąca lokali gastronomicznych. Choć w trakcie pandemii z polskiego rynku zniknęło 4400 lokali, w tym samym czasie kolejne 6600 rozpoczęło swoją działalność. Mimo to, na początku roku nastroje w branży nie były radosne. Aż 50% firm znajdowało się w sytuacji zagrażającej ich stabilności.
Nie ma odwrotu od odnawialnych źródeł energii – przygotuj swoją firmę na “zieloną rewolucję”
W 2020 roku na całym świecie powstały elektrownie o łącznej mocy 278 GW, pozyskujące energię elektryczną z odnawialnych źródeł. Wysokie tempo inwestycji w "zieloną energię" utrzyma się także w kolejnych latach. Jaki ma to wpływ na biznes prowadzony w Polsce?
Pandemia uderzyła najmocniej w przedsiębiorczość kobiet
Pandemia negatywnie wpłynęła na przedsiębiorczość Polaków. Sytuacja spowodowana koronawirusem dużo mocniej dotknęła kobiety, przez co znacznie rzadziej niż mężczyźni decydowały się one na założenie firmy.
Czy firmy technologiczne stały się fabrykami XXI wieku? W Amazonie pracuje niemal 1,3 miliona osób
Na początku 2021 roku pięć największych firm technologicznych z USA (Facebook, Amazon, Microsoft, Google i Apple) zatrudniało łącznie ponad 1,8 miliona osób. W zaledwie dwie dekady osiągnęły poziom, na jaki przedsiębiorstwa produkcyjne musiały pracować ponad pół wieku. Ten gwałtowny rozwój budzi podziw, ale też obawy.
Jak kruche są globalne łańcuchy dostaw? Kolejny przykład mieliśmy kilka dni temu
Kontenerowiec Ever Given zablokował Kanał Sueski – jedną z kluczowych tras transportu morskiego na świecie. Od 23 marca setki statków tkwiły więc „w korku”. W efekcie kolejny raz w ostatnich miesiącach doszło do przerwania globalnych łańcuchów dostaw i związanych z tym strat światowej gospodarki.
E-commerce w polskiej branży beauty – które rozwiązania okazują się najskuteczniejsze?
Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, planując strategię marketingową, a także pokazujemy, jak dzięki internetowi można zwiększyć skuteczność sprzedaży.
Cztery obszary, w których sztuczna inteligencja poprawia sprzedaż i zadowolenie klienta
Aby w pełni wykorzystać potencjał sprzedaży za pośrednictwem internetu, nie wystarczy założenie strony i prowadzenie wysyłki poprzez sieć. Na tym coraz bardziej konkurencyjnym rynku ogromną rolę odgrywa wykorzystanie sztucznej inteligencji, usprawniającej obsługę klienta i zwiększającej sprzedaż
Nie da się drugi raz zrobić dobrego pierwszego wrażenia. Nie da się?
Czy można naprawić złe pierwsze wrażenie podczas negocjacji biznesowych? Badania pokazują, że można – i to w dość prosty sposób.
Polskie firmy nie dbają o ekologię, ani o pracowników?
Firmy, które prowadzą politykę zrównoważonego rozwoju, mogą liczyć na większe zaangażowanie i lojalność swoich pracowników. Pandemia wzmocniła znaczenie odpowiedzialności biznesu zarówno wobec środowiska naturalnego, jak i w obszarze społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Niestety Polska wypada pod tym względem bardzo słabo.
Jakim liderem był Jeff Bezos? A jakim będzie Andy Jassy?
Ustępujący prezes Amazonu zostawia firmę w bardzo dobrej kondycji, którą amerykański gigant e-commerce wypracowywał przez lata. Umiejętnością Jeffa Bezosa jest podpatrywanie skutecznych mechanizmów działających u konkurencji i ich ulepszanie.
W czasach globalnej niepewności to biznes pozostaje ostoją zaufania publicznego
Konsumenci obawiają się raczej utraty pracy, zmian klimatu i ataków hakerskich niż zachorowania na COVID-19. Bardziej ufamy prywatnym firmom niż instytucjom publicznym czy mediom, choć również w przypadku poszczególnych branż widać, że wiara w stabilność poszczególnych sektorów gospodarki jest ograniczona.
Biznes po pandemii – warto przygotować firmę na "popytową bombę"
W 2020 roku oszczędności polskich gospodarstw domowych powiększyły się o ponad 100 miliardów złotych. Oznacza to, że po ustaniu pandemii klienci będą chcieli przeznaczyć znaczącą część tych pieniędzy na solidne zakupy.
Czy warto zatrudnić... drona?
Jednym ze skutków pandemii jest gwałtowny wzrost znaczenia e-commerce, a co za tym idzie – również firm kurierskich, dzięki którym wiele sklepów mogło kontynuować działalność po zamknięciu gospodarki. Niebawem kuriera będzie mógł zastąpić dron, a pomóc w tym mogą nowe przepisy regulujące rynek bezzałogowców, które weszły w życie z początkiem roku.
Polska elektromobilność ma być napędzana wodorem
Rząd pracuje nad polską strategią dotyczącą wodoru, w tym nad formami wsparcia dla tych przedsiębiorców, którzy zdecydują się na zainwestowanie w produkcję i dystrybucję tego paliwa.
Globalne PKB na rok 2021 i 2022 – nowe prognozy Banku Światowego
Według Banku Światowego na skutek pandemii gospodarka skurczyła się o 4,3%, co jest dobrym wskaźnikiem, biorąc pod uwagę, że czerwcowe prognozy mówiły o recesji na poziomie 5,2%. Mimo to eksperci porównują obecną sytuację do tej, która miała miejsce w trakcie Wielkiego Kryzysu i po obu wojnach światowych..
Podsumujmy rok 2020: najważniejsze nieszczęścia i... korzyści
Mijający rok na długo zapamiętamy jako czas wielu nagłych i trudnych wyzwań, przed którymi postawieni zostali zarówno prywatni przedsiębiorcy, jak i administracja publiczna. Najmocniej na kondycji światowej gospodarki odcisnęła się rzecz jasna pandemia COVID-19, ale w wielu obszarach gospodarki i wielu rejonach świata towarzyszyła jej seria innych poważnych nieszczęść – również z punktu widzenia biznesu.
Zakładanie biura w Warszawie – co warto wiedzieć?
Zasoby biurowe stolicy osiągnęły już poziom 5,5 miliona m2, co stawia Warszawę w gronie takich miast jak Manchester, Dublin i Lizbona, wyprzedzając pod tym względem m.in. Barcelonę i Budapeszt. W budowie jest łącznie 25 projektów o łącznej powierzchni 700 tysięcy m2.
Jak sprzedawać zabawki w czasie pandemii?
Jedną z branż, które nie cierpią zbytnio z powodu pandemii, jest szeroko rozumiany przemysł zabawkarski. Pandemia wymusiła jednak znaczące zmiany w sposobie funkcjonowania wielu firm.
Jak branże rozrywkowa i medialna przechodzą przez obecny kryzys
W skali całego świata, branża rozrywkowa zarobi o 120 miliardów dolarów mniej w porównaniem z 2019 r. Szczególnie mocno skutki pandemii odczuwają przedsiębiorstwa, które nie zainwestowały w nowe sposoby dotarcia do odbiorców swoich treści.
Czy firmy mogą angażować się w politykę? Tak się to robi w Ameryce
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Uniwersytet Harvarda, aż dwie trzecie konsumentów twierdzi, że firmy powinny angażować się w życie publiczne, a nawet wyrażać własne opinie na tematy społecznie istotne.