Andrzej Łokaj
Andrzej Łokaj jest redaktorem w Harvard Business Review Polska.
Kiedy mniej produktów oznacza zwiększenie zysków
Jeden z najbardziej cenionych konsultantów zarządzania na świecie twierdzi, że menedżerowie powinni ograniczyć liczbę produktów zarówno nowych, jak i już istniejących. W wywiadzie podaje, że drastyczne zawężenie oferty wyzwala ogromny potencjał - obniża koszty o 10 do 25% i podnosi przychody o 5 aż do 40%.
Mniej produktów to większe zyski
Mark Gottfredson, dyrektor w biurze doradztwa strategicznego Bain & Company w Dallas, jeden z 25 najlepszych konsultantów na świecie wg Consulting Magazine, mówi o tym, jak ograniczenie oferty produktowej może przełożyć się na wzrost sprzedaży.
Misja – stare, nowe narzędzie motywacji
O sposobach motywowania podwładnych i roli misji w nakreślaniu kierunków codziennych działań z Markiem Gottfredsonem, jednym z najbardziej uznanych konsultantów na świecie, rozmawia Andrzej Łokaj, redaktor HBRP.
Mały garaż na uboczu korporacji
Twórca pierwszego komputera osobistego, wynalazku, który zrewolucjonizował współczesny świat, radzi, co duża firma może zrobić, by wyhodować przełomowe innowacje i utrzymać kreatywnych, ceniących niezależność projektantów. Mimo ograniczeń ze strony hierarchii organizacyjnej i powszechnej w korporacjach filozofii drobnych kroków i optymalizacji.
Jego zdaniem prawdziwa innowacja, która przynosi rzeczy tak nowe, że nazywa się je rewolucyjnymi, niemal zawsze powstaje nie w firmie, lecz w warunkach domowych. Tworzą ją młodzi ludzie, często w garażu. Ponieważ taka forma innowacyjności i kreatywności prowadzi do powstania nowych kategorii biznesowych i nowego bogactwa (a nie sumy zerowej), korporacja powinna za wszelką cenę dążyć do jej kontynuowania. Nawet jeśli firma dojrzeje, rozrośnie się i znajdzie dostępne zasoby zewnętrzne, wewnątrz firmy powinna zawsze istnieć mała grupa innowatorów, pracująca nad następną rewolucją, ale bez wolnej ręki w wydawaniu pieniędzy. Ponieważ kultura korporacyjna może utrudniać rozwój tego typu pomysłów, wspomniana grupa innowatorów nie powinna być umiejscowiona zbyt głęboko w strukturze organizacyjnej, tj. nie powinna mieć nad sobą zbyt wielu poziomów zarządzania, szefów i zależności decyzyjnych.
Spółki, które wyróżniają się pod względem innowacji, bardzo rygorystycznie podchodzą też do oceny szans rynkowych swoich pomysłów. Jeśli dany pomysł nie wypala po roku od rozpoczęcia prac, zabijają go i podejmują nowy. Wychodzą z założenia, że najlepsze idee, czyli te, które kiedyś przyciągną uwagę klientów, pokazują swój potencjał już na wczesnym etapie, zapewniając projektantom ekscytującą przygodę przez cały czas ich rozwoju.
Rabaty cenowe - broń krótkiego zasięgu
Z prof. Hermannem Simonem, światowym autorytetem w zakresie polityki cenowej, o konsekwencjach przyznawania klientom dużych upustów i o możliwościach utrzymania sprzedaży i udziału w rynku bez obniżania wartości marki rozmawia Andrzej Łokaj.
Co nowego w marketingu?
Rozmowa z profesorem Philipem Kotlerem, największym na świecie autorytetem w zakresie marketingu, o najnowszych trendach, koncepcjach i narzędziach marketingowych.
Zarządzanie bez mierzenia?
Koncepcja zarządzania doświadczeniami klientów jest w Polsce jeszcze mało popularna. Aby przekonać się, jaka przyczyna stoi na przeszkodzie przeszczepieniu do Polski uznanej i sprawdzonej na Zachodzie koncepcji marketingowej, firma Executive Conversation wraz z Harvard Business Review Polska przeprowadziły badanie.
Zdolności analityczne jako źródło przewagi konkurencyjnej
Z Thomasem H. Davenportem, wybitnym autorytetem w zakresie zarządzania, o zaawansowanej analizie danych jako źródle przewagi konkurencyjnej firm rozmawia Andrzej Łokaj, zastępca redaktora naczelnego.
Zarabiaj na zrównoważonym rozwoju
Prezes firmy doradczej Act Now, specjalizującej się w promowaniu proekologicznych rozwiązań w biznesie, i członek globalnej rady nadzorczej Greenpeace, mówi o tym, jak niektóre koncerny przekuwają ideę zrównoważonego rozwoju w oręż strategiczny lub narzędzie zwiększania efektywności.
Współtworzenie doświadczeń z klientami: jak zamienić ideę w czyn?
Firmy, zamiast wciąż myśleć o produktach i usługach, powinny skupić się na tym, jak i kiedy klienci z nich korzystają. David Butter, światowy ekspert w dziedzinie zarządzania doświadczeniami klienta, mówi o tym, jak zrealizować tę ideę w praktyce.
Strategiczna karta wyników: co się zmieniło po 15 latach
Z prof. Robertem S. Kaplanem na temat ewolucji strategicznej karty wyników, jej przyszłości i najważniejszych wyzwań zarządczych towarzyszących wdrażaniu tego narzędzia rozmawia Andrzej Łokaj
Większy efekt z mniejszego budżetu
Redakcja HBRP przeprowadziła rozmowę z Fredem Sennem – współzałożycielem i partnerem międzynarodowej agencji reklamowej Fallon Worldwide.
Wikinomia: nowe możliwości tworzenia wartości dzięki społecznościom internetowym
Wikinomia (wikinomics) to sztuka i nauka wspólnego tworzenia treści przez użytkowników Internetu (peer production). Ludzie na całym świecie mogą teraz współpracować ze sobą w sposób, który wcześniej był niemożliwy.
Do piekła czy do nieba, czyli długa historia nieporozumień między etyką a biznesem
Czy dążąc do zysku, musimy przekraczać granice etyczne i jak daleko możemy je jeszcze przesuwać?
Jak skutecznie ustrzec się przed nadużyciami i korupcją w firmie – nowy sposób myślenia
Rozmowa HBRP z Jimem Turleyem, globalnym prezesem firmy doradczej Ernst & Young, o przyczynach słabej skuteczności tropienia nadużyć i korupcji w firmie i o nowym sposobie myślenia, dzięki któremu można tę skuteczność zwiększyć.
Relacje z klientami: rosnąca świadomość, kulejąca praktyka
Mimo zapewnień menedżerów polscy klienci jeszcze długo poczekają na indywidualne traktowanie, zgodne z ich potrzebami. Z sondażu redakcji HBRP i agencji badawczej IQS and Quant Group wynika bowiem, że wyznaczając swoim firmom ambitne cele w zakresie obsługi klienta, menedżerowie nie dopilnowują, by za tymi celami stał spójny system wsparcia: narzędzia do analizy klientów i sterowania nimi, odpowiednio przeszkoleni i wyposażeni w kompetencje decyzyjne pracownicy, systemy motywacyjne nastawione na promowanie wysokiej jakości obsługi, procesy zachęcające do współpracy różne działy wewnętrzne w firmie itp.
Czas na ucieczkę do przodu
Redakcja Harvard Business Review Polska wspólnie z instytutem badawczym Gallup Organization przeprowadziła w czerwcu 2005 roku pierwsze kompleksowe badanie polskich firm pod kątem ich wyzwań strategicznych. W badaniu wzięło udział 127 prezesów i członków zarządów polskich firm.
Strażnicy prywatnego portfela
Jeśli wierzyć zapewnieniom bankowców, bankowość prywatna zaskoczy nas wkrótce liczbą nowych ofert i możliwości.
Zmierzch tradycyjnego konsultingu trendy na rynku doradztwa gospodarczego na świecie i w Polsce
Niedawna recesja gospodarcza spowodowała, że firmy bardziej krytycznie podchodzą dziś do wydawania pieniędzy na usługi doradcze. Wydają na konsultantów mniej, a wymagają
więcej niż dotąd. Aby przeżyć, firmy doradztwa gospodarczego czym prędzej wchodzą w alianse, rozszerzają ofertę, dzielą się odpowiedzialnością za efekty projektów. Wszystko po to, by udowodnić klientowi, że mogą mu przynieść rzeczywiste, a nie papierowe zyski.
Portfel szefa firmy: opcje, trendy, inwestycje
Największym problemem menedżerów, którzy chcą aktywnie zarządzać swoimi finansami, nie jest brak ofert i możliwości, ale brak czasu.