W dobie cyfryzacji biznesu jednym z modnych rozwiązań stała się technologia blockchain. Problem w tym, że jest ona wciąż postrzegana jako narzędzie przeznaczone dla świata finansów, a już w szczególności do wydobywania kryptowalut. Tymczasem łańcuchy bloków to narzędzie przydatne w wielu gałęziach biznesu. Poznaj przykłady ich efektywnego wykorzystania.
Niełatwo dziś spotkać menedżera, któremu byłoby nieznane pojęcie blockchain. Jak wskazuje przeprowadzone przez PwC światowe badanie Global Blockchain Survey, aż 84% menedżerów wysokiego szczebla twierdzi, że ich organizacja podejmuje aktywne kroki w kierunku wdrażania rozwiązań opartych na tej technologii.
Również w Polsce można zaobserwować spore zainteresowanie łańcuchami bloków. Gdy prowadzę rozmowy z przedstawicielami polskich firm, czy to jako reprezentantka stowarzyszenia Blockchain Polska, czy z klientami firmy SI‑Consulting, regularnie spotykam się z zainteresowaniem tym tematem wśród przedstawicieli najwyższych kadr zarządzających. Jednak równie często odnoszę wrażenie, że niewielu spośród moich rozmówców zdaje sobie sprawę, jakie naprawdę korzyści biznesowe może przynieść wprowadzenie tej technologii w ich firmie, jakie problemy może rozwiązać i wreszcie jak wykorzystać jej potencjał.
ZOBACZ INNE MATERIAŁY z powstającego jeszcze, ósmego wydania „ICAN Management Review” »
Zwinność zaczyna się od sprzedaży
Pandemia zmusiła kupujących i sprzedających do przejścia na technologię cyfrową na masową skalę. To, co zaczęło się jako reakcja na kryzys, stało się dziś standardem i będzie miało duże konsekwencje dla sposobu, w jaki kupujący i sprzedający będą robić interesy w przyszłości.
Cyfryzacja sprzedaży jest drogą jednokierunkową, dlatego tematyce przyszłości sprzedaży poświęcamy specjalny blok artykułów. Zaczynamy od raportu Sprzedaż w nowej normalności, w którym prezentujemy wyniki naszego autorskiego badania, pokazującego najnowsze trendy w sprzedaży B2B i B2C. Wyniki jasno wskazały, że po roku od wybuchu pandemii kupujący oraz sprzedający nie tylko zaakceptowali cyfrową samoobsługę, ale wręcz wolą zdalne kontakty od interakcji twarzą w twarz. Przy okazji zidentyfikowaliśmy problem, o którym zbyt wiele się nie mówi. Otóż wiele osób na najwyższym szczeblu zarządczym ma jedynie pobieżną wiedzę o sprzedaży i nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo modele sprzedaży w ich firmach wymagają aktualizacji. Dlatego proponuję Państwu lekturę tekstu Co menedżerowie wyższego szczebla powinni wiedzieć o sprzedaży, w którym Frank Cespedes podkreśla wpływ sił sprzedażowych na realizację strategii firmy.
Gdy mówimy o zdalnej sprzedaży, nie sposób pominąć tematu technologii, które odpowiadają dziś za cyfryzację biznesu. W artkule Blockchain. Nie tylko kryptowaluty prezentujemy przykłady praktycznego wykorzystania łańcucha bloków w różnych gałęziach biznesu, rozwiewając mit, że jest to narzędzie dedykowane do świata finansów. Co ciekawe, technologia może być też zbawieniem dla naszej psychiki. W tekście Pielęgnuj swoje kontakty w sieci. Będziesz zdrowszy! pokazujemy, jak dzięki mediom społecznościowym dbać o więzi społeczne, co nas może uchronić przed widmem depresji.
Polecamy też Państwu pozostałe artykuły!
A potencjał jest naprawdę wart uwagi, gdyż międzynarodowa firma badawcza Statista wyceniła rynek blockchaina w 2020 roku na 3 miliardy dolarów i oszacowała, że jego wartość wzrośnie do 40 miliardów dolarów w roku 2025. Jednak z drugiej strony hype cycle Gartnera (określany jako cykl szumu albo cykl dojrzałości technologii) sugeruje, że blockchain znajduje się obecnie w fazie „lekkiego rozczarowania” (trough of disillusionment). Gartner definiuje ten etap jako ostudzenie emocji względem danej innowacji, wywołane pierwszymi zawiedzionymi nadziejami. Można zatem stwierdzić, że jesteśmy w momencie, w którym dokonała się swoista selekcja naturalna projektów wykorzystujących blockchain. W pierwszej kolejności upadły te projekty, w których technologia blockchain nie wprowadzała znaczącej wartości biznesowej, a jedynie szum marketingowy. Utrzymały się natomiast te, dla których łańcuch bloków stanowi jedyne rozsądne rozwiązanie danego problemu biznesowego. Dla polskich przedsiębiorców jest to idealny moment, aby na chłodno przyjrzeć się bliżej technologii blockchain, bazując na dotychczasowych wdrożeniach, a także zrozumieć jej wartość biznesową i ocenić potencjalne korzyści.
Łańcuch korzyści
Technologia łańcucha bloków służy przede wszystkim do tworzenia cyfrowych rejestrów danych o transakcjach. Jednak w przeciwieństwie do tradycyjnych baz danych sieć oparta na technologii blockchain jest rozproszona i zdecentralizowana.
Jak działa blockchain
W sieci opartej na blockchainie dane zbierane są w blokach o określonej pojemności. Po nasyceniu każdego bloku automatycznie tworzy się kolejny, który jest dodawany do poprzedniego, a za nim kolejne, tworząc pewien rodzaj łańcucha. W dodatku, w odróżnieniu od tradycyjnych baz danych, rejestr oparty na technologii blockchain jest rozproszony i zdecentralizowany. Dzięki decentralizacji dane zawarte w takim rejestrze nie muszą być pod kontrolą lub przynależeć do jakiejkolwiek jednej organizacji.
Jest to zatem odwrotność dotychczasowego popularnego paradygmatu przechowywania informacji, w którym dane skonsolidowane są w zamkniętych rozwiązaniach chmurowych, przynależąc do konkretnego podmiotu. Technologia blockchain jest często postrzegana jako narzędzie do bezpiecznego rejestrowania bezpośredniej wymiany wartości, zastępując tym samym rolę instytucji pośredniczących, takich jak banki, kancelarie prawne czy inne organy kontrolne.
W połączeniu z kryptograficznym i transparentnym zapisem danych w formacie łańcucha bloków decentralizacja i rozproszenie sieci sprawiają, że atak na rejestr oparty na blockchainie jest praktycznie niemożliwy. Z tych powodów technologia ta jest często postrzegana jako narzędzie do bezpiecznego rejestrowania bezpośredniej wymiany wartości między podmiotami, zastępując tym samym rolę instytucji pośredniczących czy innych organów kontrolnych.