Ograniczenia wprowadzone w wyniku pandemii COVID‑19 utrudniają nam pielęgnowanie więzi społecznych. Tymczasem teraz są one ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
NIE MA CHYBA NA ZIEMI CZŁOWIEKA, którego w ten czy inny sposób nie dotknęła obecna pandemia. Każdy dzień wygląda jak alternatywna rzeczywistość, w której dotychczas znane czynności zostały zastąpione przez zupełnie nowe zwyczaje. Wszyscy już przyswoiliśmy koncepcję „zachowywania dystansu w życiu społecznym”, czyli unikania bliskiego kontaktu z innymi w celu ograniczenia transmisji wirusa. Oznacza to wystrzeganie się zatłoczonych miejsc oraz zgromadzeń, które nie są absolutnie konieczne, noszenie środków ochrony osobistej, jak najrzadszy kontakt z osobami z grup podwyższonego ryzyka, a także zachowywanie wszędzie przynajmniej dwumetrowych odstępów między ludźmi.
ZOBACZ INNE MATERIAŁY z powstającego jeszcze, ósmego wydania „ICAN Management Review” »
Zwinność zaczyna się od sprzedaży
Pandemia zmusiła kupujących i sprzedających do przejścia na technologię cyfrową na masową skalę. To, co zaczęło się jako reakcja na kryzys, stało się dziś standardem i będzie miało duże konsekwencje dla sposobu, w jaki kupujący i sprzedający będą robić interesy w przyszłości.
Cyfryzacja sprzedaży jest drogą jednokierunkową, dlatego tematyce przyszłości sprzedaży poświęcamy specjalny blok artykułów. Zaczynamy od raportu Sprzedaż w nowej normalności, w którym prezentujemy wyniki naszego autorskiego badania, pokazującego najnowsze trendy w sprzedaży B2B i B2C. Wyniki jasno wskazały, że po roku od wybuchu pandemii kupujący oraz sprzedający nie tylko zaakceptowali cyfrową samoobsługę, ale wręcz wolą zdalne kontakty od interakcji twarzą w twarz. Przy okazji zidentyfikowaliśmy problem, o którym zbyt wiele się nie mówi. Otóż wiele osób na najwyższym szczeblu zarządczym ma jedynie pobieżną wiedzę o sprzedaży i nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo modele sprzedaży w ich firmach wymagają aktualizacji. Dlatego proponuję Państwu lekturę tekstu Co menedżerowie wyższego szczebla powinni wiedzieć o sprzedaży, w którym Frank Cespedes podkreśla wpływ sił sprzedażowych na realizację strategii firmy.
Gdy mówimy o zdalnej sprzedaży, nie sposób pominąć tematu technologii, które odpowiadają dziś za cyfryzację biznesu. W artkule Blockchain. Nie tylko kryptowaluty prezentujemy przykłady praktycznego wykorzystania łańcucha bloków w różnych gałęziach biznesu, rozwiewając mit, że jest to narzędzie dedykowane do świata finansów. Co ciekawe, technologia może być też zbawieniem dla naszej psychiki. W tekście Pielęgnuj swoje kontakty w sieci. Będziesz zdrowszy! pokazujemy, jak dzięki mediom społecznościowym dbać o więzi społeczne, co nas może uchronić przed widmem depresji.
Polecamy też Państwu pozostałe artykuły!
Ta konieczność zachowywania dystansu doprowadziła do zmian w naszych codziennych zachowaniach, bo przecież teraz mniej jemy poza domem, o ile w ogóle; znacznie mniej podróżujemy za granicę, a niektórzy całkiem z tego zrezygnowali; młodzież nie chodzi na szkolne dyskoteki; rozmowy kwalifikacyjne organizowane są przez platformę Zoom. Znaleźliśmy się w paradoksalnej sytuacji. Wymuszony fizyczny dystans bardzo utrudnia nam utrzymywanie relacji, a to osłabia całe społeczności. Jednak badania naukowe jasno wskazują, że właśnie w czasie kryzysu nasze zdrowie psychofizyczne bardziej niż kiedykolwiek uzależnione jest od więzów społecznych.
Pytanie brzmi: Jak możemy zachowywać odległość w kontaktach z innymi przez dłuższy czas, jednocześnie zachowując zdrowie? W tym artykule omówimy wpływ dystansu w życiu społecznym na naszą kondycję w trzech wymiarach: psychicznym, społecznym i fizycznym. Czerpiąc z nauk behawioralnych, sformułowałyśmy także rekomendacje, które pomogą ci zadbać o dobre samopoczucie i kondycję psychiczną w tych trudnych czasach.
Zdrowie psychiczne
Stres wywołany przez zmiany w stylu życia połączony ze strachem przed pandemią to dwa czynniki wpływające na zdrowie psychiczne ludzi na całym świecie. Jak donosi w swoim raporcie kanadyjska organizacja promująca świadomość zdrowia psychicznego, Mental Health Research Canada, przed pandemią wysoki i ekstremalnie wysoki poziom lęku odnotowywało u siebie 5% Kanadyjczyków. W kwietniu 2020 roku odsetek ten wzrósł do 20%, podczas gdy odsetek przypadków deklarowanej przez respondentów depresji w tym samym okresie podniósł się z 4% do 10%. Tymczasem w badaniu ankietowym przeprowadzonym przez organizację non profit Kaiser Family Foundation w Stanach Zjednoczonych niemal połowa respondentów stwierdziła, że kryzys związany z COVID‑19 ma negatywny wpływ na ich zdrowie psychiczne.