Kiedy łapanie się za innowacje nie ma sensu? Jaki jest sekret udanych aplikacji mobilnych, takich jak żappka czy frappka? Jakie firmy mistrzowsko pochłaniają uwagę użytkowników smartfonów? Posłuchaj kolejnego odcinka podcastu O BIZNESIE.
Świat biznesu jest pełen anegdot o firmach, które porzuciły pomysł, a potem tego żałowały, bo okazywał się z czasem wielkim sukcesem, choć nie ich. Bywa też odwrotnie. Firmy inwestują w obiecujące pomysły, które okazują się katastrofalne w skutkach. Na przykład organizacje coraz częściej próbują zawojować świat online, a e‑commerce jawi im się jako kraina mlekiem i miodem płynąca.
„Mali gracze mają stosunkowo niską barierę wejścia do kanału online. Za to wielkie korporacje muszą się liczyć z ogromnymi wydatkami związanymi z jego stworzeniem, rozwojem i utrzymaniem. Jestem zwolennikiem podejścia, w którym decyzje o uruchomieniu e‑commerce czy stworzeniu aplikacji mobilnej są poprzedzone uporządkowaniem już istniejącego biznesu. Jeśli organizacja chwieje się w podstawach, nie pomoże jej e‑commerce, który w rzeczywistości jest drogim kanałem” – przestrzega Tomasz Woźniak, CEO, współwłaściciel i prezes Future Mind, firmy technologiczno‑doradczej, która stworzyła między innymi aplikacje mobilne dla Żabki i Hebe, a wśród jej obecnych i byłych klientów można wymienić również m.in. Empik, Virgin Mobile, Generali, Packhelp, Brainly, Jeronimo Martins czy LPP S.A.
Kolejny gość podcastu O BIZNESIE „ICAN Management Review” opowiada o pułapkach świata digital, w którego stronę zwraca się coraz więcej liderów. Inwestują w e‑commerce, aplikacje, zbieranie danych, ale nie zawsze przynosi to satysfakcjonujące efekty.
Online to nasz świat
W typowym tygodniu przeciętny Polak korzysta z internetu przez prawie 51 godzin, co odpowiada ponad dwóm dobom. Łącznie daje to 110 dni w roku oraz ponad 23 lata w całym życiu. Z tych 51 godzin tygodniowo prawie 16 godzin spędza się na pracy, a pozostałe niemal 35 godzin – na różnych działaniach online (badanie przeprowadzone przez dostawcę wirtualnych sieci prywatnych NordVPN).
„Największą uwagę użytkowników smartfonów przyciągają bigtechy, które wypuściły takie aplikacje jak Messenger, Facebook, Instagram, WhatsApp czy Snapchat. Media społecznościowe konsumują większość czasu ekranowego, a firmy tworzące własne aplikacje sprzedażowe próbują im trochę tego czasu wykraść. Są to jednak bardziej minuty czy nawet sekundy niż godziny” – komentuje Tomasz Woźniak.
Wiele firm popełnia błąd i ulega modzie na aplikacje, chcąc jak najszybciej stworzyć własną. W pośpiechu powstaje więc taki nowy kanał kontaktu z klientem, który stanowi kopię tego, co może on znaleźć na stronie WWW. Nie tędy droga. Angażująca aplikacja mobilna musi wnosić dodatkową korzyść dla klienta, tak by miał on powód, aby ją pobrać na swój smartfon i regularnie do niej zaglądać.
„Aplikacje zrobiły furorę dzięki temu, że zapewniają użytkownikom doświadczenie personalizacji. Warto się zastanowić, jak aplikacja może pomóc w budowaniu lojalności lub zapewnieniu lepszych doświadczeń w sklepie fizycznym. Za decyzją o jej stworzeniu musi przemawiać kilka dużych argumentów i nie wystarczy tu przeniesienie kanału sprzedaży ze strony WWW do aplikacji” – tłumaczy gość podcastu O BIZNESIE.
Posłuchaj podcastu z Tomaszem Woźniakiem tutaj
Tomasz Woźniak w podcaście O BIZNESIE „ICAN Management Review” dzieli się ze słuchaczami wskazówkami dotyczącymi podejmowania mądrych decyzji związanych z rozwojem cyfrowym firmy.
Z tego odcinka podcastu dowiesz się m.in.:
które zwyczaje klientów uległy zmianie, a które nie;
czym wyróżniają się najlepsze aplikacje mobilne i kiedy jest dobry moment, by stworzyć własną;
jak Żabka, Hebe i inne firmy wykorzystują potencjał nowych technologii, by przyciągać klientów B2B i B2C;
jakie wskaźniki efektywności wybierać w świecie digital, jak budować lojalność dzięki aplikacjom mobilnym;
w jaki sposób pozyskiwać i porządkować dane o klientach, by pomagały w podejmowaniu korzystnych decyzji biznesowych.
Posłuchaj również podcastu z serii SEKRETY MISTRZÓW z Karolem Sadajem »
Karol Sadaj z Aion Banku: „Przy dużej złożoności problemów nie ma prostych rozwiązań”
Kolejny gość Sekretów Mistrzów opowiada o tym, jak wygląda jego dzień, co jest najtrudniejsze w zarządzaniu pierwszym cyfrowym bankiem w Polsce oraz jak dba o swoje zdrowie i dobre samopoczucie.