Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Burzenie szklanych sufitów

· · 1 min

Różnorodność służy biznesowi. Dotyczy to zwłaszcza gremiów decyzyjnych. Jednak polska praktyka pokazuje, że wśród członków zarządów średnich i dużych przedsiębiorstw tylko 27% stanowią kobiety, w wyniku czego decyzje strategiczne podejmują głównie mężczyźni. Niewiele firm wbudowało też politykę różnorodności w kulturę organizacyjną.

Odpowiedzi na pytanie, dlaczego równowaga płci na najwyższych szczeblach przedsiębiorstw wciąż należy do rzadkości, szukamy w bloku artykułów „Kobiety na stanowiskach przywódczych”. Herminia Ibarra, Robin Ely i Deborah Kolb, autorki artykułu Niewidzialne bariery w drodze na szczyt, stwierdzają, że podstawowym problemem związanym z różnorodnością jest ludzka tożsamość. Jej zmiana jest konieczna, aby kobiety same siebie zaczęły postrzegać jako liderów i aby tak widziało je otoczenie. Boris Groysberg i Katherine Connolly przeprowadzili wywiady z dwudziestoma czterema prezesami i na ich podstawie wyodrębnili osiem najlepszych praktyk organizacyjnych służących budowaniu kultury sprzyjającej różnorodności. Znajdą je Państwo w tekście Wybitni liderzy pielęgnują różnorodność. Z kolei autorzy artykułu Jak kobiety podejmują decyzje zakupowe ujawniają różnice pomiędzy nabywcami obu płci i podpowiadają, jak dostosowywać styl sprzedaży do różnorodnych klientów.

Brak poszanowania dla różnorodności to jednak tylko jedna z wielu barier blokujących wzrost przedsiębiorstwa. W tekście Sześć zagrożeń prowzrostowych inicjatyw przedstawiamy szereg błędów, które najczęściej popełniają menedżerowie wyższego szczebla. Czy takich błądzących menedżerów należy od razu zwolnić? Thomas E. Ricks, autor tekstu Gdzie się podziała odpowiedzialność, twierdzi, że tak i powołuje się na doświadczenia amerykańskiej armii.

Na koniec chciałbym Państwu polecić artykuł na temat firmy Polski Bus, która przebojem wkroczyła na polski rynek przewozów autobusowych. Odniosła sukces, wykorzystując atuty dwóch pozornie sprzecznych modeli biznesowych – niskokosztowego i premium. Szczegóły znajdą Państwo w tekście Udany mariaż sprzecznych modeli biznesowych.

Polecam także pozostałe artykuły i życzę Państwu przełamania wszelkich barier na drodze wzrostu firm. Oczywiście w zgodzie z różnorodnością.

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 

Polecane artykuły