Budowanie więzi, tworzenie przestrzeni do pracy hybrydowej, wspieranie pracowników w warunkach pracy zdalnej – to ogrom zadań, do których potrzebne będą nowe odmiany kadry zarządzającej.
Wśród rzeczy, które najbardziej dokuczają nam w nowych, hybrydowych warunkach pracy, najczęściej wymieniamy problemy techniczne przy połączeniach online, brak oddzielenia życia zawodowego od prywatnego oraz cyfrowe zmęczenie. Z nich natomiast wyrastają kolejne trudności: spadek zaangażowania, wypalenie zawodowe, pogorszenie samopoczucia.
Wszystko to spada ostatecznie na barki kadry zarządzającej, która i tak musi zmierzyć się z innymi wyzwaniami, takimi jak nowe przepisy podatkowe, niestabilne otoczenie gospodarcze czy biznes realizowany w warunkach szybko rosnącej inflacji. Często bez odpowiedzi zostają więc pytania o to, co zrobić, aby pracownicy nadal wykazywali się zaangażowaniem, aby nie stracić wypracowywanego przez lata kapitału społecznego, usprawnić komunikację i skutecznie motywować.
Potrzebne nowe stanowisko – Chief Social Connectivity Officer
Rola menedżerów w wyniku pandemii uległa zmianie i należy nie tylko przewidywać, że zmiana ta zagości w biurach na dłużej, ale wręcz przygotować się na kolejne ewolucje w kulturze pracy. W tej sytuacji trzymanie ręki na pulsie wiąże się z dużym zaangażowaniem i wieloma godzinami pracy. Manfred F.R. Kets de Vries proponuje na łamach INSEAD KNOWLEDGE rozwiązanie: powołanie stanowiska Chief Social Connectivity Officer (CSCO).
Rolą CSCO miałoby być promowanie więzi międzyludzkich, poczucia przynależności, a w rezultacie wzmacniania kapitału społecznego firmy. W grę wchodziłoby czuwanie również nad pewnymi działaniami operacyjnymi:
ustaleniem, które elementy pracy miałyby zostać w biurze, a które można przenieść na stałe do internetu;
ochroną danych osobowych w warunkach pracy hybrydowej;
stworzeniem przestrzeni do pracy hybrydowej w biurze;
stworzeniem atrakcyjnych przestrzeni socjalnych;
weryfikowaniem wywiązywania się z zadań pracowników na home office.
Do obowiązków CSCO należałoby również wiele zadań z zakresu miękkich elementów zarządzania:
wspieranie pracowników w nawiązywaniu relacji, pogłębianiu więzi;
tworzenie kultury work‑life balance;
opracowywanie standardów komunikacji;
przeciwdziałanie cyfrowemu zmęczeniu i wypaleniu zawodowemu;
wspieranie poczucia bezpieczeństwa pracowników.
Kluczowe umiejętności
Od potencjalnych CSCO wymaga się szerokiego wachlarza umiejętności społecznych i dużej inteligencji emocjonalnej. Jako że w wielu aspektach tworzenie skutecznych rozwiązań będzie wymagało przecierania szlaków, w cenie okażą się również elastyczność i kreatywność.
Mimo tego nie wolno zapomnieć, że nawet kiedy CSCO zajmie się wdrażaniem odpowiednich zmian w firmie, nie straci na znaczeniu to, jakie umiejętności miękkie posiadają inni członkowie zarządu (z CEO na czele), ani w jaki sposób zarządza się zmianą. Współpraca CEO i CSCO będzie kluczowa dla sukcesu. Również dlatego, że – co wiemy nie od dziś – przykład idzie z góry.
Źródła:
Indeks górny https://hbswk.hbs.edu/item/what‑companies‑want‑most‑in‑a-ceo‑a-good‑listenerhttps://hbswk.hbs.edu/item/what‑companies‑want‑most‑in‑a-ceo‑a-good‑listener
Indeks górny https://knowledge.insead.edu/blog/insead‑blog/post‑pandemic‑firms‑need‑chief‑social‑connectivity‑officers‑17701https://knowledge.insead.edu/blog/insead‑blog/post‑pandemic‑firms‑need‑chief‑social‑connectivity‑officers‑17701
Indeks górny https://www.ican.pl/b/polscy‑menedzerowie‑sa‑juz‑zmeczeni‑praca‑zdalna/PuPl1sfG6https://www.ican.pl/b/polscy‑menedzerowie‑sa‑juz‑zmeczeni‑praca‑zdalna/PuPl1sfG6
Indeks górny https://www.ican.pl/b/wideokonferencje‑nie‑zastapia‑spotkan‑w-biurze‑co‑nam‑przeszkadza‑w-pracy‑zdalnej/P5cqlfWQ1https://www.ican.pl/b/wideokonferencje‑nie‑zastapia‑spotkan‑w-biurze‑co‑nam‑przeszkadza‑w-pracy‑zdalnej/P5cqlfWQ1