Polska gospodarka rozwija się dynamicznie. Firmy stawiają sobie ambitne cele biznesowe, zdobywają nowe rynki i nowych klientów, inwestują. Co jednak niepokojące – opóźnienia w płatnościach zmniejszyły się w niewielkim stopniu się. Ostatnie badanie Coface wskazuje, że 99% przedsiębiorstw odnotowuje opóźnienia w spływie należności. Średnia zaległości płatniczych sięga ok. 60 dni.
Opóźnienia płatnicze wpływają nie tylko na płynność finansową firmy, ale uderzają również w partnerów biznesowych. Poza płynnością ograniczają ich inwestycje, zatrudnienie i rozwój. Są przyczyną spirali zadłużenia, w którą wpadają wszyscy kontrahenci współpracujący w łańcuchu dostaw. To groźna sytuacja szczególnie dla tych firm, którym grozi bankructwo w wyniku „przeterminowania” kilku czy kilkunastu faktur.
Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!
Zarządzanie należnościami powinno się zacząć długo przed wystawieniem faktury, w momencie rozpoczęcia negocjacji z partnerem biznesowym. Kompleksowa wiedza na jego temat pozwala uniknąć w przyszłości wielu przykrych niespodzianek. W teorii firmy wiedzą, jak to robić, dane o zadłużeniu przedsiębiorstw pokazują jednak, że nie wykorzystują tej wiedzy w praktyce. Przyczyny są różne.
Co zrobić, gdy sprawy finansowe trzeba regulować szybko, a na pieniądze z faktur od kontrahentów czeka się miesiącami? Wyjściem z sytuacji jest nawiązanie współpracy z wyspecjalizowanymi firmami, których zaawansowane narzędzia pomagają w zarządzaniu bieżącymi należnościami, ostrzegają przed współpracą z przedsiębiorstwami bliskimi bankructwa i pozwalają unikać zatorów płatniczych.
Wraz z tymi firmami przygotowaliśmy raport „Harvard Business Review Polska”: Przedsiębiorca mądry przed szkodą
Uzupełnieniem raportu było webinarium, podczas którego rozmawialiśmy z ekspertami o tym, jakie są najbardziej skuteczne praktyki efektywnego zarządzania należnościami, ze wsparcia jakich podmiotów warto skorzystać, a przede wszystkim – kiedy zarządzać tym obszarem. W webinarium wzięli udział:
Paweł Perekitko – członek zarządu, Santander Factoring sp. z o.o,
Edyta Szymczak – prezes zarządu, ERIF Biuro Informacji Gospodarczej S.A. Grupa Kapitałowa KRUK,
Piotr Maciągowski – prezes zarządu, e‑Kancelaria Grupa Prawno‑Finansowa sp. z o.o.,
Rafał Chraboł – prezes zarządu, Smart Faktor SA,
Urszula Wysocka – ekspert ICAN Institute/HBRP.
Podczas webinarium wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że nie należy czekać do momentu pojawienia się problemów z rozliczeniem płatności. Przyszłego kontrahenta można zweryfikować w dostępnych bazach informacji gospodarczej, warto też skorzystać ze wsparcia prawników w przygotowaniu korzystnego i bezpiecznego kontraktu, ale przede wszystkim należy być czujnym na każdym etapie współpracy z kontrahentami. Natomiast jeżeli firma nie chce zajmować się kontrolowaniem rozliczeń, warto skorzystać ze wsparcia firm faktoringowych, które obecnie dopasowują swoje rozwiązania do wyzwań biznesowych firm oraz specyfiki ich działalności.
Zapraszamy do obejrzenia webinarium: