71% średnich i dużych firm w Polsce zamierza w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy podnosić ceny swoich produktów, a tylko 5% chce je obniżać. Wskaźnik netto liczby firm planujących podwyżki wynosi więc 66 punktów procentowych, podczas gdy w poprzednich edycjach mieścił się w przedziale w przedziale 19‑41 punktów procentowych.
Grant Thornton International w ramach cyklu International Business Report monitoruje ceny od 11 lat. Do tej pory wskaźnik skłonności firm do podnoszenia cen był dość dobrze skorelowany z faktycznymi odczytami inflacji, więc jeśli ta korelacja utrzyma się również w tym roku, to wzrost inflacji w naszym kraju może osiągnąć poziom około 9%. Na 22 analizowane duże gospodarki na świecie, wyższy odsetek firm planujących podwyżki odnotowano jedynie w Turcji. Natomiast za Polską gospodarką znalazły się RPA, Brazylia i Rosja.
Dlaczego polskie firmy chcą podnosić ceny?
Według analityków GT jest to skutek dwóch nakładających się na siebie trendów. Z jednej strony ostatnie kwartały, mimo pandemii, charakteryzowały się silnym wzrostem popytu w gospodarce, co stwarza firmom przestrzeń do podwyżek. Nabywca jest bowiem w stanie zaakceptować takie działania, tym bardziej, że gołym okiem widać rosnące ceny produktów podstawowych – żywności, paliw i energii. Z drugiej strony mocno rosną też koszty działalności samych przedsiębiorstw, szczególnie energii i pracy.
Istnieje jednak ryzyko, że doszliśmy już do sytuacji, w której inflacja na tyle mocno weszła do świadomości konsumentów i przedsiębiorców, że zacznie nakręcać się typowa spirala inflacyjna. Ludzie pogodzili się z tym, że ceny rosną, więc akceptują kolejne podwyżki cen oraz żądają od pracodawców podwyżek płac. A to z kolei zachęca przedsiębiorców do dalszego podnoszenia cen. Nasze badanie sugeruje, że ten scenariusz błędnego koła niestety zaczyna być coraz bardziej realny – komentuje Mariusz Maik z Doradztwa Finansowego, partner w Grant Thornton.
Indeks górny Badanie zostało przeprowadzone metodą CATI wśród właścicieli i członków zarządu 100 średnich i dużych przedsiębiorstw w okresie wrzesień‑październik 2021 roku. Indeks górny koniecBadanie zostało przeprowadzone metodą CATI wśród właścicieli i członków zarządu 100 średnich i dużych przedsiębiorstw w okresie wrzesień‑październik 2021 roku.