Lidia Zakrzewska
Redaktor zarządzająca "ICAN Management Review".
Biznes zanurzony w metaświecie
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2022 roku biznes zainwestował ponad 120 miliardów dolarów w rozwój technologii związanych z metawersum. Nic dziwnego, gospodarka wirtualnych światów do 2030 roku może bowiem osiągnąć wartość 5 bilionów dolarów.
Gospodarka odpadami: jak zarabiać i chronić środowisko
Większość odpadów można poddać recyclingowi. To korzystne rozwiązanie zarówno dla środowiska, jak i dla samego biznesu. Świadczą o tym wyniki finansowe Mo-BRUK.
Firmy, które opierają się na inkluzywności są lepiej przystosowane do wyzwań rynku pracy
O zarządzaniu różnorodnością i inkluzywnością opowiada Agnieszka Dziewulska – Chief People & Culture Officer w KPMG w Polsce. Rozmowa stanowi część badania jakościowego, którego wyniki ukażą się w 17. numerze „ICAN Management Review”, poświęconym tematyce Diversity&Inclusion w polskim biznesie. Rozmawia Lidia Zakrzewska.
Zarządzanie różnorodnością jest podobne do zarządzania cyberbezpieczeństwem
O zarządzaniu różnorodnością i inkluzywnością opowiada Piotr Iwo Chmielewski, wiceprezes Röhlig Suus Logistics – polskiego operatora logistycznego. Rozmowa jest częścią badania jakościowego, którego wyniki ukażą się w 17. numerze ICAN Management Review, który poświęcony zostanie tematyce Diversity&Inclusion w polskim biznesie.
Pracodawcy między sobą walczą – pracownicy wygrywają
Rynek pracy ciągle funkcjonuje pod dyktando pracowników. Pracodawcy szukają talentów, ludzi o odpowiednich kompetencjach, a tych jak na lekarstwo. ManpowerGroup we współpracy z THRIVE przeprowadził badanie Czego pragną pracownicy. Od przetrwania do pasji, z którego wynika, że priorytetem dla talentów jest dobre samopoczucie emocjonalne i fizyczne.
Ernest Pytlarczyk, główny ekonomista banku Pekao: „Konsumenci w Polsce są bardziej wyczuleni na inflację niż w innych krajach europejskich"
O źródłach, skutkach i prognozach inflacji w Polsce mówi Ernest Pytlarczyk, główny ekonomista banku Pekao. Rozmawia Lidia Zakrzewska.
Maciej Reluga, główny ekonomista Santander Bank Polska: „Zwalczanie inflacji zaboli, ale alternatywa jest jeszcze gorsza”
Główny ekonomista i członek zarządu Santander Bank Polska, Maciej Reluga, komentuje inflację w Polce z perspektywy mikro- i makroekonomicznej.
Uchodźcy z Ukrainy – szansa czy zagrożenie dla polskiego rynku pracy?
Obraz rynku pracy (dane z kwietnia br.) w majowym raporcie Oferty pracy w Polsce Grant Thorton i jej partnera technologicznego – firmy Element – niewiele się zmienił w porównaniu z poprzednim miesiącem. Wpływ pracowników z Ukrainy na razie jest mało widoczny, choć już daje się zauważyć zmianę trendu.
Polski biznes nie jest zrównoważony
Szacowana wartość aktywów będących w zarządzaniu instytucji finansowych, których czynniki ESG są kluczowe dla wyboru strategii inwestycyjnych, z roku na rok jest coraz większa. Według EY w 2016 roku wynosiła 22,8 bilionów dolarów, w 2021 – 37,8, a w 2025 roku przekroczy 50 bilionów dolarów.
Pracownicy chcą się uczyć online
Instytut badawczy Randstad opublikował 21 kwietnia kolejną edycję badania rynku pracy, które prowadzone było od 3 do17 marca br. Wniosek? Pracownicy chcą się kształcić, ale wolą robić to online.
Legalna praca i pobyt dla uchodźców z Ukrainy – specustawa
Prezydent podpisał oczekiwaną przez wszystkich, przez samorządy, firmy, organizacje pomocowe, ale też osoby prywatne, specustawę regulująca m.in. zasady pobytu i pracy mieszkańców Ukrainy w Polsce.
Podatkowe zwolnienia dla darowizn na rzecz Ukraińców
Pomoc ogarniętej wojną Ukrainie, wspieranie ponad miliona uchodźców, którzy schronili się w Polsce przed działaniami agresora, wyzwoliła masę pozytywnej energii w ludziach i ich firmach, ale ma wymierne koszty. Część firmy oraz osoby fizyczne, które rozliczają się z fiskusem w kraju, mogą odliczyć te wydatki od podstawy wymiaru opodatkowania.
Czasowa relokacja operacji biznesowych do Polski
Od ponad tygodnia Ukraina walczy z wojskiem rosyjskiego agresora. Wielu ukraińskich przedsiębiorców oraz inwestorów zagranicznych aktywnych wcześniej na terenach objętych teraz działaniami wojennymi zostało pozbawionych możliwości prowadzenia działalności. Z tego powodu przedsiębiorcy rozważają czasową relokację biznesu poza terytorium Ukrainy – do Polski.
Cyberprzestrzeń w czasie wojennego kryzysu
Stan wojny na granicy Polski nasuwa obawy, czy nasza gospodarka i pojedyncze firmy są bezpieczne w cyberprzestrzeni? Czy potrafimy odeprzeć ataki wroga, kimkolwiek by on nie był? Rafał Wiszniewski, ekspert ICT i Cyberbezpieczeństwa w Orange Polska, mówi, jak można ograniczać ryzyko zagrożenia nie tylko dziś, ale i w przyszłości.
Biznes w warunkach zagrożenia wojennego – warto być przyzwoitym
Władysław Bartoszewski sparafrazował słowa Antoniego Słonimskiego, nadając swojej książce tytuł Warto być przyzwoitym. Przyzwoitość rozumiana jest w tym wypadku także jako godność, honor, opór. Dziś firmy zdają egzamin z przyzwoitości. Organizują swój biznes w warunkach wojny, ale też ruszają z pomocą Ukraińcom.
Firmy planują podwyżki cen produktów i usług
71% średnich i dużych firm w Polsce zamierza w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy podnosić ceny swoich produktów, a tylko 5% chce je obniżać. Wskaźnik netto liczby firm planujących podwyżki wynosi więc 66 punktów procentowych, podczas gdy w poprzednich edycjach mieścił się w przedziale w przedziale 19-41 punktów procentowych.
Korozja relacji – wymuszona praca zdalna
Pandemia wymusiła na wielu organizacjach wprowadzenie pracy zdalnej. W zespołach nastąpiła mobilizacja, ale kiedy okazało się, że stan wyjątkowy zostaje przedłużony, zarządzający zdali sobie sprawę, że trzeba przemodelować sposób zarządzania ludźmi.
Dobry lider kontra zły lider. Czym się charakteryzują?
Coraz więcej firm zaczyna rozliczać swoich menedżerów ze zdolności do zarządzania w niepewnych czasach. Badania dowodzą, że zły szef to jeden z kluczowych powodów odchodzenia fachowców z pracy. Z kolei dobry potrafi sprawić, że jego zespół przenosi góry. Jakie cechy są niezbędne u liderów w "nowej normalności", a które ich dyskwalifikują?
Zarządzanie wartością dla klientów w digitalnym świecie
W cyfrowym świecie klienci mają pod ręką dostęp do porównywarek i forów opinii – co wymusza na producentach pokazywanie jasnych wyróżników oraz konkretnych propozycji wartości dla potencjalnych klientów, nabywców oferowanych dóbr.
Audyt wewnętrzny – firmy, które same się kontrolują, działają zwinniej i sprawniej
Wdrażanie nowych projektów pomaga firmom osiągać przewagę konkurencyjną, która odgrywa ważną rolę w ich długoterminowej strategii. Aby tak się stało, muszą być one jednak okresowo kontrolowane.