„Strategia bez taktyki jest najwolniejszą drogą do zwycięstwa. Taktyka pozbawiona strategii jest zgiełkiem poprzedzającym klęskę” – czytamy na łamach Sztuki wojny napisanej przed wiekami przez Sun Tzu, chińskiego generała, uważanego dziś za jednego z najważniejszych myślicieli Dalekiego Wschodu. Parę stron dalej możemy odnaleźć: „Nie bij się przeciwko światu, używaj go. Elastyczność jest zasadą działania w sztuce wojennej”.
Jakże trafnie te dwa cytaty, zapożyczone ze starożytnego traktatu, odnoszą się do współczesnych zasad zarządzania, kiedy zmienność i nieprzewidywalność otoczenia biznesowego zacierają różnice pomiędzy strategią a taktyką i zmuszają liderów do łączenia myślenia strategicznego z potrzebą elastyczności. Idealnie oddał to Chris Outram, tworząc pojęcie „straktyka”, które omawiamy szerzej w artykule Dlaczego tradycyjna strategia już nie działa?. O to, czy rzeczywiście strategia przenika się dziś z taktyką, zapytaliśmy również polskich menedżerów, a ich odpowiedzi nie budzą żadnych wątpliwości. Wyniki naszego autorskiego badania prezentujemy w artykule Jak pandemia zjada strategię na śniadanie.
Kryzys wywołany przez COVID‑19 odcisnął swoje piętno nie tylko na podejściu do strategii i taktyki, ale praktycznie na wszelkich aspektach funkcjonowania przedsiębiorstw. Na szczęście koronawirus, który dla większości firm stanowi zagrożenie, dla niektórych oznacza okazję do szybkiego rozwoju. W artykułach Telemedycyna. Pandemiczny boom i co dalej? oraz Odporność dzięki dywersyfikacji przedstawiamy przykłady polskich firm, które potrafiły wykorzystać szansę i rozwinąć działalność w sieci. Polecam też pozostałe artykuły.
Pozostając w tym optymistycznym nastroju, życzę Państwu zdrowych Świąt Bożego Narodzenia oraz większej stabilności w Nowym Roku!
Dr Witold B. Jankowski, redaktor naczelny
Ponadto w numerze m.in:
- David S. Duncan, Scott D. Anthony: Lider na niepewne czasy
- Safi Bahcall: Jak stara książka przyczyniła się do powstania smartfona
- Piotr Arak: Zarządzanie zmianą w instytucji publicznej
- Kazuto Yamaki: Droga małego samuraja
- Bartłomiej Serafiński: Marki własne – jak detaliści podgryzają producentów
- Kacper Nosarzewski: Poszukaj swojej przewagi w przyszłości
- Catherine Bailey, Amanda Shantz: Budowanie silnej etycznie organizacji
NASZE RAPORTY: