Ponad 50% reprezentantów zarządów największych producentów dóbr konsumpcyjnych ocenia, że spadek przywiązania klientów do marek produktowych na rzecz marek sklepowych i zakupów na portalach internetowych w najbliższej przyszłości będzie istotnie wpływać na zmiany sytuacji rynkowej – wynika z badania KPMG Global Consumer Executive Top of Mind Survey 2017 – Think Like a Start‑up.
Sposoby, w jakie producenci i sieci handlowe próbują poradzić sobie ze zjawiskiem cyfryzacji i spadkiem lojalności klientów, wyznaczają główne kierunki działania w handlu. KPMG ujęło je w pięć silnych, globalnych trendów, które przede wszystkim mają prowadzić do budowania pozytywnych doświadczeń zakupowych.
Wykorzystywanie najnowszych technologii
Świat handlu coraz chętniej i odważniej zaczyna inwestować w zupełnie nowe technologie, a szerokie wykorzystanie analityki danych, sztucznej inteligencji czy wirtualnej rzeczywistości pozwala organizacjom produkcyjnym i handlowym efektywniej odpowiadać na potrzeby konsumentów oraz wzmacniać ich pozytywne doświadczenia i zaangażowanie.
Azjatycki portal sprzedażowy zaczyna na przykład wprowadzać wirtualną rzeczywistość, wykorzystując do tego gogle VR. Dzięki tym urządzeniom klient może wejść do wirtualnego sklepu, w wirtualnej rzeczywistości obejrzeć towar, włożyć go do wirtualnego koszyka i zakończyć sprzedaż, wysyłając pieniądze elektronicznie. Choć klient znajduje się w cyfrowym świecie, ma doświadczenie świata realnego. Innym przykładem jest koncept bezobsługowego sklepu – klient skanuje kartę albo aplikację telefoniczną na bramkach wejściowych, a system sklepowy identyfikuje jego twarz z założonym kontem w cyfrowej wersji sklepu. Klient wybiera produkty z półek, wkłada je do toreb i w momencie, kiedy opuszcza sklep, zgadza się na obciążenie swojej karty kwotą za towar w torbie. Wszystko odbywa się bez kolejek, bez obsługi. Technologie, które przyspieszają robienie w taki sposób zakupów, czyli na przykład skanery personalne lub aplikacje skanujące, zaczynają wprowadzać również niektóre sieci w Polsce.