Przypomnij sobie ludzi, którzy są dla Ciebie autorytetami. Jest różnica między nimi a tymi, którzy zbudowali swoją rozpoznawalność i wizerunek na… hałasie, rwetesie, grzmieniu na innych i rejwachu wokół siebie. Znacząco różnią się też od tych, którzy sami są na tyle wrzaskliwi, hałaśliwi i głośni, że nie sposób ich nie zauważyć.
Jak głośno trzeba hałasować, aby zostać uznanym za wartościowego człowieka?
W komunikacji odpowiadamy za efekt. Czy w takim razie hałas to kryterium życiowego lub zawodowego sukcesu?
Interesują mnie marki wysokiej reputacji, które komunikują się w profesjonalny sposób:
z pozycji okazywania szacunku ludziom, partnerom i odmiennym poglądom;
znają swoje wartości, co sprawia, że nie wytrąca ich z równowagi fakt, że inni mogą takich samych wartości nie podzielać;
prowadzą debatę publiczną lub dyskusję merytoryczna w sposób gwarantujący szacunek dla poglądów wszystkich uczestników;
żartują w sposób elegancki, który nie rani innych;
traktują innych w sposób, który daje wiatr w żagle, nową energię, zapał i motywację do mówienia, działania i rozwoju.
Główny przekaz w relacjach marki premium koncentruje się wokół komunikatu:
Szanuję Ciebie i Twoje poglądy. Dostrzegam i cenię Twoje wartości, talenty i potencjał. Jeśli w czymś się nie zgadzamy, to dlatego że dla mnie inne kwestie są ważne. Pozwól, że pozostanę przy swoim zdaniu, szanując Twój punkt widzenia, nie zgadzając się z nim równocześnie. Jest jednak w tym, co mówisz, wiele interesujących kwestii. Chętnie posłucham o nich w przyszłości.
Czy to o Tobie w roli przełożonego, dziennikarza, celebryty, blogera, kapłana, polityka, osoby publicznej etc.?
W związku z tym spróbujmy stworzyć typologię marek osobistych komunikujących się w sposób odległy od profesjonalnego. Potraktujmy poniższe propozycje z przymrużeniem oka, wyłącznie jako punkt wyjścia do dalszej dyskusji i wspólnego uzupełniania typologii marek funkcjonujących w naszej przestrzeni, ze względu na główny komunikat oferowany partnerom, branży czy rynkowi.
Moje propozycje są następujące:
Agresywny krzykacz | Im głośniej będę krzyczał na innych, tym głośniej będzie o mnie w świecie! |
Komik | Słuchajcie mnie! Ze mną zawsze jest śmiesznie! |
Skandalista | Halo, jestem tu, a jeśli jeszcze o mnie nie słyszeliście, to zaraz usłyszycie dzięki kolejnemu skandalowi, który wywołam! |
Aferzysta | Jest afera! Jest afera! |
Bokser | Przyłożę każdemu, kto się ze mną nie zgadza! |
Hycel | Uważajcie! Mam Was wszystkich na oku – na każdego coś się znajdzie! |
Barbie | Halo! Oto jestem taka ładna, miła i zdolna – to Wam zdecydowanie powinno wystarczyć! |
Król Słońce | Mam władzę, urodziłem się, żeby ją sprawować i dlatego mojego zdania się nie kwestionuje! |
Nadęty puchacz | A co mi Pan tu będzie mówił – jakbym nie wiedział lepiej z racji swojej pozycji i zawodowego autorytetu! |
Warzywniakowa | Wie Pani co? A Pani jest głupia! |
Więcej typów związanych z komunikacją marki osobistej znajdziesz na blogu Jesteś Marką.
Zastanów się, czy na powyższej liście odnajdujesz osoby publiczne, pracowników, szefów, klientów?
A może jest coś, co zdaje się być bliskie Twoim postawom lub sposobowi myślenia? Czy może tak być, że poprzez zachowania jesteś kojarzony z którąś z powyższych strategii komunikacji? Jeśli tak, w jakich sytuacjach się tak zachowujesz? Czy to wynika z przemyślanej strategii czy nawykowego myślenia, z którego nie zdawałeś sobie sprawy?
Gdybym jutro zapytała Twojego szefa, pracowników lub kolegów z pracy, do której kategorii Cię zaliczą, co by odpowiedzieli? Czy zdecydowanie zaprzeczą? A może dla Ciebie stworzą nową? Pytanie: jaką?
Co sądzisz na temat powyższej typologii? Jakie kategorie marek osobistych dopisałbyś do tej listy ze względu na sposób komunikacji odległy od komunikacji premium?