Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Jak motywować zespół i pracowników bez wydawania pieniędzy?

· · 3 min
Jak motywować zespół i pracowników bez wydawania pieniędzy?

Peter Drucker przekonywał, że „motywacja pracowników i zespołu to jedno z najważniejszych zadań kierownika organizacji”. Aby mógł skutecznie motywować do pracy członków zespołu, powinien najpierw dobrze zrozumieć ludzką naturę, a następnie być uporczywy, żeby wspierać pracowników w nałożonych na nich obowiązkach.

Przyjrzyjmy się tak dobrze znanej piramidzie Maslowa. Za potrzebami ze szczebla podstawowego, jakimi są potrzeby fizyczne oraz bezpieczeństwa, umieszczone są w hierarchii: konieczność przynależności do pewnej grupy społecznej, miłości, pragnienie szacunku, poznania, a także konieczność samorealizacji.

Praca w zespole pozwala zrealizować większość z tych potrzeb. Przecież pracownika identyfikuje się jako fachowca, który należy do pewnej grupy socjalnej. Może ujawniać swoje kompetencje, zdobywać szacunek i uznanie, poszerzać wiedzę i doskonalić swoje umiejętności. Właśnie dlatego rozstanie z obecnym miejscem pracy bywa dotkliwe, nawet wtedy, kiedy dostajemy inną, bardziej atrakcyjną finansowo propozycję. Żeby związać pracowników jeszcze mocniej z pracodawcami i współpracownikami, a dzięki temu bardziej zmotywować ich do wykonywania obowiązków, powinien powstać skuteczny system wspomagający motywowanie pracowników.

8 pomysłów na motywowanie pracowników

1. Osobista pochwała

Tego oczekują analitycy. Taki człowiek musi wiedzieć, jaki wkład wniósł osobiście do ogólnej sprawy, natomiast wy jako kierownicy – oceniacie go. Jeśli projekt realizował cały dział, lecz największą część pracy zrobił człowiek z analitycznym umysłem, nie zapomnijcie go wyróżnić – stanie się jeszcze staranniejszy.

2. Pisemne wynagrodzenie

Dla osób skłonnych do formalizmu ważnie jest uświadomienie, że ich praca jest częścią sukcesu firmy. Najlepiej to udokumentować. Ustna pochwała, nawet w obecności kolegów, nie jest dla nich aż tak znacząca jak list z podziękowaniami na połyskującym papierze.

3. Otwarty dialog

Dla ekstrawertyków lepszą motywacją jest wasza otwartość. Z reguły mają mnóstwo pomysłów i jeszcze więcej chęci na omówienie ich. Pozwól im zwracać się do was bezpośrednio, bez pośrednictwa sekretarza i oczekiwania w gabinecie, dzięki czemu będą latali na skrzydłach własnej inicjatywy.

4. Nietradycyjne podejście

Tego oczekują pracownicy innowatorzy. Dla nich ważny jest nie sam człowiek, a jego czyny. Najlepszą motywacją dla nich jest nietypowe pochwalenie ich pracy. Przykładowo: zamiast dawać listy i premie, kupcie takiemu pracownikowi nowy sprzęt, którego nie ma jeszcze nikt w biurze.

5. Poufność

Skromniejsi pracownicy nie lubią rozgłosu wokół siebie. Nie oznacza to jednak, że nie potrzebują dodatkowej motywacji. Najlepiej zachęcać ich bez szumu, pochwałą w cztery oczy.

6. Elementarna uwaga

Niekonfliktowi ludzie, którzy wszystkim i zawsze mówią „żyjmy zgodnie”, zwykle nie poproszą o nagrodę, a często nawet nie dadzą do zrozumienia, że jej chcą. Motywacją dla nich jest po prostu wasza uwaga.

7. Wykonanie obietnic

Naczelni gracze powinni być pewni w swoim liderowaniu i w projekcie, w którym działają. Chcą dokładnie wiedzieć, co czeka ich w przyszłości, a także jaką nagrodę oni i ich towarzysze otrzymają. Nie możecie tak po prostu obiecać premii za wykonanie planu z nadwyżką, lecz powinniście zagwarantować to, że otrzymają ją dokładnie w określonym terminie.

8. Elastyczne podejście

Elastyczni, czyli łatwo adaptujący się ludzie, są prawie idealni. Dostosowują się do projektu i do zespołu, jeśli nie przeczy to ich wewnętrznym moralnym zasadom. Będą przy tym zawsze zadowoleni zarówno z premii, listu, jak i ustnej pochwały. Warto pamiętać, takie jednostki to wyjątki i zdarzają się rzadko, dlatego zawsze należy dobrze poznać swoich pracowników, żeby jak najlepiej dostosować metodę do osobowości.

To są ogólne zasady. Poza tym powiem, co można wprowadzać w firmie, żeby bardziej zintegrować pracowników oraz zwiększyć motywację zespołu. Pomysły te zostały wprowadzone w firmie ConQuest Consulting za mojej kadencji, a niektóre wejdą w życie w bliskiej przyszłości.

1. Współzawodnictwo

Ten pomysł najlepiej wprowadzić w styczniu na początek nowego roku, czyli nowego okresu w życiu wielu osób. Każdy pracownik powinien wyznaczyć sobie osobisty cel na pierwszy miesiąc. Przykładowo: rzucić palenie albo pozbyć się zbędnych kilogramów (wskazać konkretnie ilu). Wygrywa ten, kto, tak jak planował, nie weźmie papierosa do ust albo schudnie. Pod koniec miesiąca podsumujcie wyniki i nagrodźcie zwycięzców.

2. Akcja „Na zdrowie!”

Raz czy dwa razy w tygodniu wystawiajcie w firmowej kuchni, w strefie odpoczynku albo na recepcji tace z owocami. Dni pracujące rozpoczynajcie gimnastyką. Do jej przeprowadzenia wytypujcie ochotników albo wyznaczcie ich w losowaniu. Zamówcie dla trenerów koszulki ze śmiesznym zwrotem, takim jak na przykład: „Ładuję energią”. Jest to korzystne dla zdrowia i zapewnia dobry humor.

Ten pomysł najlepiej wprowadzić wiosną, kiedy awitaminoza jest najwyższa, czego skutkiem jest apatyczność i szybkie męczenie się.

3. Miesiąc dobrych spraw

Dobre uczynki budzą natchnienie i jednoczą ludzi. Zorganizujcie akcje charytatywne: kupno noworocznych prezentów dla domów dziecka bądź pomoc samotnym starszym ludziom. Pracownicy z szacunkiem będą odnosili się do firmy, w której pracują, a ich lojalność i efektywność wzrosną.

Jest mnóstwo sposobów niematerialnej motywacji. Należy tylko przyjrzeć się swoim współpracownikom i uruchomić wyobraźnię. Motywowanie pracowników nie jest trudne.

Roman Żołobko

W firmie Conquest Consulting pracuje jako HR Specialist, zajmuje się również digital marketingiem.

Polecane artykuły