Jakiś czas temu w jednym z komentarzy na naszej stronie na Facebooku pojawiło się pytanie: „A jak pokonać ciszę i strach na niższych szczeblach administracji publicznej?”.
Według Platona „Odwaga jest to wiedza o tym, czego się bać, a czego nie”. Parafrazując słowa filozofa można stwierdzić, że skoro wiesz czym jest strach, to już jesteś blisko bycia odważnym. Kluczowym słowem jest świadomość. Według Davida K. Williamsa bez zdrowego systemu komunikacji, organizacje mogą stracić wielki potencjał do poszukiwaniu nowych rozwiązań, usprawnień czy zwiększania efektywności (czytaj więcej >>).
Większość pułapek komunikacji wynika z barier wewnątrzorganizacyjnych i prowadzi do zachowań typu: nie widzę, nie słyszę, nie mówię. Towarzyszą im często nieporozumienia, konflikty, brak zaufania. Wtedy głównym źródłem wiedzy o organizacji stają się plotki.
Czytaj także: 8 sposobów budowania dobrze współpracujących zespołów >>
Jeśli świat ma być mądrzejszy, znajdźmy w sobie odwagę do zadawania pytań, do otwartej dyskusji, do uważnego słuchania. Zatem odwagi!