Gdy w 2020 roku pandemia COVID‑19 sparaliżowała ruch transgraniczny, firmy działające na rynkach międzynarodowych stanęły przed widmem katastrofy. Ale już po kilku miesiącach okazało się, że globalny biznes oparł się pandemii, a polskie przedsiębiorstwa działające ponad granicami mają się całkiem dobrze. Na dodatek zyskowność połowy spośród tych firm okazała lepsza na rynkach zagranicznych niż w Polsce!
Te zaskakujące wnioski płyną z raportu zatytułowanego Ekspansja odporna na kryzys, który redakcja „ICAN Management Review” przygotowała przy współpracy z jednostką badawczą ICAN Research. Już od kilku lat monitorujemy działania polskich firm za granicą i nasze badania bez żadnej wątpliwości wskazują, że obecność na rynkach zagranicznych to konieczność dla firm myślących o trwałym wzroście. Dlatego w bieżącym wydaniu naszego magazynu przygotowaliśmy obszerny blok tekstów poświęcony w całości polskim doświadczeniom na zagranicznych rynkach.
Zacznę od największych. Bank PKO BP wypracował interesujące podejście do ekspansji, polegające na podążaniu tropem klientów. Zagraniczne doświadczenia największego polskiego banku przedstawiamy w artykule Podbijanie nowych rynków śladami klientów. Zupełnie inne podejście prezentuje Asseco. Największy polski producent oprogramowania podbił Europę i nie tylko poprzez akwizycje połączone z aliansami z lokalnymi partnerami, o czym piszemy w artykule Federacja ponad granicami. PKO BP i Asseco to firmy z wieloletnią historią, ale doskonale na zagranicznych rynkach radzą sobie również firmy znacznie mniejsze i młodsze. Opisujemy je w artykułach Kryzys to dobra okazja do ekspansji oraz Wirtualna świetlica z milionami uczniów. Z kolei w artykule Chcesz wyjść za granicę? Spodziewaj się pułapek szeroko omawiamy bariery, z jakimi mogą spotkać się firmy planujące przekroczenie granic państwowych.
Jednak nie samą ekspansją firmy żyją, dlatego zachęcam Państwa również do lektury pozostałych artykułów, gdzie skupiamy się m.in. na tematyce przywództwa i napędzanych przez technologię przełomowych innowacji. A ponieważ sezon wakacyjny nadchodzi wielkim krokami, życzę Państwu udanego wypoczynku w słonecznej i bezpiecznej destynacji!
Dr Witold B. Jankowski, redaktor naczelny
Ponadto w numerze m.in:
- Frank Cespedes: Jak sprzedawać w świecie, który nieustannie się zmienia
- Piotr Baczyński, Robert Więcławski: Co kraj, to obyczaj
- Brian Solis: Zdyscyplinowane myśli
- Michael Chaskalson, Chris Nichols, Philippa Hardman: Mądry lider
- Jeff Bezos: Tajemnica sukcesu Amazona: niechciana dojrzałość
- Scott Galloway: Jak firmy technologiczne burzą status quo
- Andrzej Falkowski: Jak skojarzenia negatywne wpływają na postrzeganie marek
- Joanna Koprowska: Wykorzystaj siłę wpływu (mądrze!)
- Tomasz Kulas: Uwaga! Praca kontrolowana