Firmy, które kierują ofertę do odbiorców ze swojego miasta i okolicy, mogą próbować dotrzeć do klientów za pomocą ulotek, bilbordów, potykaczy i innych tradycyjnych metod, ale skuteczność może być daleka od oczekiwań. Warto wykorzystać potencjał internetu. Jak lokalny biznes może zdobywać klientów z sieci?
Lokalna firma w sieci – jak może zaistnieć?
Sprzedaż online rozwija się powyżej oczekiwań, co ma bezpośredni związek z pandemią, przez którą zakupy stacjonarne były utrudnione. Według raportu Gemius w 2019 roku aż 62% internautów w Polsce kupowało online. Kolejna edycja, już w czasie pandemii, przyniosła skok o 11 p.p. – do 73%. Była to zmiana zdecydowanie powyżej przewidywań analityków. W 2021 roku PwC poinformowało, że 150 tys. przedsiębiorstw sprzedaje w sieci – nie tylko w sklepach WWW, ale również przez platformy typu marketplace. Prowadzisz biznes lokalny? Zleć wykonanie strony WWW. Mając ją, otworzysz sobie mnóstwo możliwości pozyskiwania klientów.
Dzięki internetowi możesz dotrzeć do większości odbiorców, do których kierujesz ofertę. Jak to zrobić? Możesz zdecydować się na skuteczne pozycjonowanie lokalne ze Smartbuzz, ale nie tylko.
Reklamuj ofertę w Google Ads
Ponad 95% internautów w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google. Możesz dzięki niej dotrzeć do zainteresowanych niemal każdym produktem lub usługą. Kiedy wyszukasz dane zapytanie, najczęściej na górze rezultatów zobaczysz kilka reklam. Oznacza to, że te firmy zainwestowały w kampanię w systemie Google Ads. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wśród nich pojawiła się także twoja marka.
Ogromną zaletą kampanii w Google Ads jest możliwość bardzo precyzyjnego określenia, komu chcesz wyświetlać reklamy. Możesz ustalić, że będą to osoby z danego miasta lub miast, powiatu czy gminy. Poza tym zyskujesz wiele możliwości, np. aby reklamę z opcją automatycznego połączenia telefonicznego wyświetlać wyłącznie wtedy, gdy ktoś ten telefon rzeczywiście odbierze.
Pozycja w płatnych wynikach wyszukiwania zależy od różnych czynników, w tym maksymalnej ustalonej stawki za kliknięcie.
Pozycjonowanie lokalne
Celem pozycjonowania strony jest osiągnięcie wysokich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. Nazywa się je również organicznymi i bezpłatnymi, a działania prowadzi się głównie w celu osiągnięcia wysokiej widoczności w wynikach Google. Możesz pozycjonować witrynę na frazy ogólne, ale jeśli prowadzisz działalność lokalną, postaw na zapytania lokalne. A co to w zasadzie oznacza?
Jeśli prowadzisz salon fryzjerski w Poznaniu, powinna interesować cię przede wszystkim fraza „salon fryzjerski Poznań” i powiązane z nią. Zwróć też uwagę, że Google przy wyświetlaniu wyników bierze pod uwagę intencje wysyłającego zapytanie. Jeśli mieszkasz w Poznaniu i wyszukasz frazę „salon fryzjerski”, to i tak zobaczysz wyniki ze swojego miasta, a nie ogólnokrajowe.
Co zatem zrobić, aby osiągnąć wysokie pozycje na zapytania lokalne? Zacznij od optymalizacji strony na frazy, które najlepiej opisują twój biznes. Zastosuj do tego takie narzędzia jak Senuto, Semstorm czy Planer słów kluczowych Google Ads.
Pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym. Do każdej istotnej podstrony w serwisie powinno prowadzić co najmniej kilka odnośników z innych podstron w witrynie. Staraj się również zdobywać odnośniki na innych stronach, które prowadzą do twojej. Warto, aby pochodziły z wysokiej jakości serwisów. To tylko wybrane działania, które mają wpływ na widoczność witryny. Staraj się, aby szybko się ładowała, miała przemyślaną strukturę i działała niezawodnie.
Profil Firmy w Google
Kiedy wyszukasz frazę lokalną, w wynikach zaraz pod reklamami najczęściej zobaczysz tzw. trzypak rezultatów z Google Maps. To wizytówki marek, które założyły darmowy Profil Firmy w Google. Samo dodanie i weryfikacja nie wystarczy do osiągnięcia sukcesu – najczęściej w wynikach panuje duża konkurencja, a wizytówkę ma wiele firm.
Pozycja zajmowana w wynikach Google Maps zależy od wielu czynników. Na początek należy wypełnić profil – wszystkie pola, które dotyczą twojej działalności. Jeśli coś się zmieni, np. godziny otwarcia, koniecznie zaktualizuj te informacje. Niech nazwa firmy zawiera brand i najważniejsze słowo kluczowe, np. skup samochodów BestAuto.
Profil należy dodać do odpowiedniej kategorii. Jak ją dopasować? Zerknij na wyniki na zapytanie, które cię najbardziej interesuje. Zobacz, do jakich kategorii dodane są firmy, które zajmują najwyższe pozycje. Wybierz taką, która pojawia się najczęściej i oczywiście pasuje do twojej działalności.
Wypełnij opis firmy – masz do wykorzystania 750 zzs, ale najważniejsze słowo kluczowe niech się pojawi w pierwszych 250 zzs. Istotny wpływ na pozycję zajmowaną przez Profil Firmy w Google mają opinie, które klienci wystawiają twojej firmie. Najlepiej, aby pojawiały się systematycznie, były długie i zawierały słowa kluczowe, które są dla ciebie szczególnie istotne.
Staraj się pozyskiwać regularnie wizytówki NAP. Składają się z nazwy marki, adresu firmy, numeru telefonu, a często także odnośnika do witryny. Dla wielu biznesów Profil Firmy w Google jest kluczowym sposobem docierania do klientów. Dlatego warto spróbować – tym bardziej że samo założenie jest darmowe. Więcej na ten temat dowiesz się z naszego bloga.