W świecie nieustannych, często wręcz zaskakujących zmian, firmy muszą szybko dostosowywać swoje modele biznesowe do nowych warunków rynkowych. Nie jest to możliwe bez zatrudnienia właściwych ludzi, co pokazuje raport World Economic Forum.
Warto zapoznać się z pełnym tekstem tego 163‑stonicowego raportu (link podajemy na końcu), natomiast my wybraliśmy z niego 8 kompetencji, które polscy przedsiębiorcy wskazali jako kluczowe dla rozwoju ich firm w kolejnych latach:
1. Kreatywność i inicjatywa
To najbardziej pożądana i najczęściej poszukiwana przez polskich przedsiębiorców kompetencja nowych pracowników. Podczas rozmów kwalifikacyjnych starają się wybadać kreatywność potencjalnego kandydata, nieodłącznie wiążącą się z wykazywaniem inicjatywy.
Pracownicy, którzy potrafią w twórczy sposób podchodzić do stawianych przed nimi zadań, wzmacniają potencjał rozwojowy firmy, w której pracują. Jeśli osoby kierujące przedsiębiorstwem pozwolą im rozwinąć skrzydła, mogą okazać się kluczem do wzmocnienia jego pozycji na rynku za sprawą nieszablonowych i nowatorskich rozwiązań.
2. Chęć ciągłego uczenia się i poszerzania wiedzy
W ostatnich latach świat przyspieszył, przez co firmy muszą ciągle przystosowywać się do nowych warunków. Nie pozostaje to bez wpływu na wymagania stawiane załodze – idealny pracownik to taki, który potrafi znajdować przyjemność w zdobywaniu nowych umiejętności i czerpie satysfakcję z ciągłego uczenia się.
3. Odporność na stres i elastyczność
Zawirowania na rynku i duża konkurencja sprawiają, że bezcenna okazuje się umiejętność zachowania zimnej krwi w stresujących sytuacjach. Taka postawa pomaga przejść suchą nogą nawet przez największy kryzys i zareagować we właściwy sposób na nowe wyzwania, co w dłuższej perspektywę pozwala zachować stabilność firmy i jej odporność na czynniki zewnętrzne.
4. Umiejętność rozwiązywania złożonych problemów
Dzisiejszy biznes często tworzony jest w oparciu o wiele zróżnicowanych elementów i procesów, które składają się na większą całość. Duża liczba zmiennych i powiązań sprawia, że kluczowa okazuje się umiejętność identyfikowania i rozwiązywania złożonych problemów, a także zdobywania informacji oraz realizowania strategii opracowanych na ich podstawie.
5. Myślenie analityczne i innowacyjność
Przed podjęciem kluczowej decyzji niezbędne jest dogłębne przeanalizowanie dostępnych danych. Osoby, które potrafią wyciągać wnioski i rozpoznawać wzorce, będą w stanie usprawniać działanie firmowych procesów i w sposób kreatywny wprowadzać innowacyjne rozwiązania.
6. Wykorzystanie, monitorowanie i kontrolowanie nowoczesnych technologii i urządzeń
Zaawansowane urządzenia, takie jak roboty, drony i inny nowoczesny sprzęt, potrafią usprawnić działanie przedsiębiorstwa i zwiększyć jego efektywność. Ze względu na fakt, że są to często bardzo drogie narzędzia, konieczne jest odpowiednie przeszkolenie załogi. Pracownicy potrafiący obsługiwać złożone systemy i kontrolować ich parametry, stają się niezbędni do utrzymania wymaganej wydajności.
7. Zorientowanie na usługi
Sukces danej firmy zależy przede wszystkim od tego, czy spełnia oczekiwania klientów. Umiejętność odpowiednio szybkiego identyfikowania ich potrzeb i kreowania nowych może przyczynić się do być albo nie być na ciągle przyspieszającym i zmieniającym się rynku. Dlatego warto mieć w swoich szeregach osoby, które potrafią z wyprzedzeniem stwierdzić, jak zmieniają się zainteresowania klientów i zaoferować im zupełnie nowe doświadczenia.
8. Krytyczne myślenie
Poza osobami odpowiedzialnymi za poszukiwania nowych rozwiązań i śmiałych koncepcji warto również mieć „na pokładzie” kogoś, kto spojrzy krytycznym okiem na przygotowane propozycje i będzie potrafił – konstruktywnie – je skrytykować, w logiczny sposób wskazując wady i zalety danego projektu.
Indeks górny Źródło: To zestawienie zostało opracowane na podstawie raportu przygotowanego przez ekspertów World Economic Forum we współpracy z platformami LinkedIn i Coursera. Indeks górny koniecŹródło: To zestawienie zostało opracowane na podstawie raportu przygotowanego przez ekspertów World Economic Forum we współpracy z platformami LinkedIn i Coursera.
PRZECZYTAJ TAKŻE (materiały Premium) »
Czego potrzebują twoi pracownicy w czasie i po pandemii
Siedem ważnych potrzeb – pokazujemy, jak je zaspokoić.
Zaangażowani pracownicy to klucz do sukcesu
Wraz z rozwojem technologii cyfrowych obserwujemy głębokie zmiany zachodzące na rynku pracy. Coraz liczniejszą grupę stanowią przedstawiciele pokoleń Y oraz Z, którzy mają zupełnie inne oczekiwania niż pracownicy starszych generacji.
Pracownicy wierzą w swoich szefów
W polskich firmach można zaobserwować wzrost zapotrzebowania na zarządzanie oparte na przywództwie angażującym