Jeśli przyjmiemy, że każda różnica opinii, koncepcji, wizji, interesów, a nawet wartości jest konfliktem, to doświadczamy ich cały czas. Wygranie konfliktu nie jest gwarancją na sukces. Wycofanie się też. A co jest? To może ułożenie się, czyli kompromis? W biznesie kompromis jest niezwykle powszechny i czasem jest jedynym wyjściem z sytuacji, jednak nie zainwestujemy w niego zbyt wiele energii. W dodatku, żyjemy w czasach kurczących się relacji i tym samym tracimy okazję do rozwijania naszej inteligencji interpersonalnej – pracując na odległość jesteśmy coraz rzadziej w pracy, porozumiewamy się przez aplikacje służące do komunikacji, wiele tracimy pomiędzy wierszami tekstów. Coraz częściej rozmawiamy ze stworzeniami cyfrowymi, robotami, wirtualnymi sprzedawcami, asystentami. W realnej rzeczywistości jest nam się coraz trudniej porozumieć.
Obserwuję, że najtrudniej jest BYĆ konflikcie - zarówno w życiu prywatnym jak i w organizacjach. Możemy konfliktu unikać, dążyć do pokonania przeciwnika lub jesteśmy zbyt ulegli. Najtrudniej jest stworzyć długofalową współpracę, w której skorzystają obie strony, czyli sytuację win‑win.
Jeśli postrzegamy konflikt jako negatywny, jako zło to najpierw staramy się go zażegnać, zamiast zrozumieć i przekuć w platformę kreacji i innowacji. Jeśli mamy zawsze to samo zdanie co inni, za wszelką cenę dążymy na spotkaniach do zgody, a już na pewno, jeśli nie wygłaszamy swojego odmiennego zdania w rozmowach, debatach i na spotkaniach w organizacji - to nie jest dobrze. Jeśli boimy się, że narazimy się wszystkim naszym odmiennym zdaniem lub że nikomu nasz pomysł nie przypadnie to gustu, nie będzie innowacyjny, to wygodnie będzie zgodzić się na to, czego chce lub oczekuje grupa, do której należymy. Myślenie krytyczne i samodzielne wymagają odwagi, a ta zanika w środowisku, gdzie przynależność do grupy jest interpretowana jako wieczna zgoda. Pozorna zgoda wydaje się wtedy lepsza niż konfrontacja, a tego w organizacji boimy się bardzo. Na przykład w organizacjach hierarchicznych nie jest to wpisane w modus operandi. Zgoda, spokój, silos, proces, komfort – wszystko to reguluje organizacje hierarchiczna tak bardzo, że nie zauważamy, że strach przed posiadaniem odmiennej opinii zabija kreatywność i innowację, pozostawiając miałkość i organizację pozbawioną motywacji.
W sytuacjach, w których dążymy do przewagi i uważamy, że mamy rację, zwykle zamykamy się na perspektywę i interes drugiej strony. Bywa, że nie jesteśmy gotowi do rozmów i zostaje nam inna droga – rozstanie z pracownikiem, kontrahentem, klientem, partnerem biznesowym. „Bo nie mamy po drodze”, „Myślimy inaczej”, „Nie rozumiemy się”, „Nie zgadzamy się” lub słynne „Nie dogadujemy się”. To jest prosta droga. Zrozumienie drugiej strony wymaga uruchomienia ciekawości, przyjęcia na chwilę innej perspektywy niż własna racja.
Żeby wypracować win‑win, trzeba czasu, zaangażowania, zaufania. W dużych emocjach najłatwiej się rozstać, zerwać kontrakt, zerwać relację. Zrozumieć dynamikę konfliktu – kiedy ludzie się wycofują, dlaczego się obrażają, co powoduje, że robią się agresywni, trudni, niedostępni – to jest kluczowe. Spierajmy się efektywnie i inteligentnie. Zachowanie dobrej relacji pomimo różnic jest sztuką.
Izabela Stachurska
Rozwiązania ICAN Institute dla firm w zakresie rozwiązywania konfliktów
Konflikty pojawiające się na skutek różnicy zdań występują w każdej organizacji. Jednak zdecydowaną większość problemów, nawet pozornie nierozwiązywalnych, złożonych i wielostronnych liderzy mogą przekształcić w owocną współpracę czy źródło kreatywnych pomysłów dzięki istniejącym narzędziom i metodykom.
Jedną z nich jest Integracyjne Podejście do Konfliktów, które cieszy się dużym uznaniem w ramach naszego prestiżowego programu Elite Power Academy przeznaczonego dla prezesów i właścicieli firm. Z tego powodu zdecydowaliśmy się rozszerzyć naszą ekskluzywną ofertę, dołączając do niej programy in‑company, czyli dedykowane szkolenia zamknięte dla firm. Są to specjalnie zaprojektowane programy rozwojowe stworzone z myślą o indywidualnych potrzebach konkretnej firmy i jej pracowników.
Szkolenia skrojone pod potrzeby firmy
Posiadamy duże doświadczenie pracy z organizacjami różnej wielkości z wielu branż – realizujemy zarówno projekty dla dużych międzynarodowych korporacji, jak i dla firm działających lokalnie. Niezależnie od wielkości organizacji zawsze dopasowujemy nasze rozwiązania do specyfiki i celów naszych klientów.
Specjalizujemy się w wielu obszarach, w tym w dziedzinie strategii, kultury organizacyjnej, przedsiębiorczości i innowacyjności oraz kompetencji menedżerskich. Ale to nie wszystko. Posiadamy sprawdzoną wiedzę i wdrażamy skuteczne praktyki także w zakresie przywództwa, sprzedaży oraz zarządzania talentami. Podczas szkoleń dostosowujemy nasze rozwiązania do potrzeb firmy oraz specyfiki rzeczywistości biznesowej, w której funkcjonuje, tak aby była ona gotowa do konkurowania w niepewnym i dynamicznie zmieniającym się środowisku.
Szkolenia dedykowane oznaczają również dostosowanie formy nauczania do preferencji organizacji: od rozbudowanych akademii do pojedynczych warsztatów. Nie ograniczamy się do jednej formuły. Wiemy jak ważna jest elastyczność. W kompleksowej ofercie szkolenia zamkniętego możemy zawrzeć zarówno potrzebną diagnostykę, warsztaty oraz webinary, jak i wsparcie indywidualne, a także dostęp do platformy e‑learningowej, z której wszyscy członkowie organizacji mogą korzystać w dowolnym miejscu o dowolnej porze.
Rozwój na każdym szczeblu
Szkolenia dedykowane przynoszą znaczące korzyści całej firmie, jednak najbardziej z udziału w nich skorzystają: wyższa kadra zarządzająca - właściciele, prezesi, członkowie zarządu oraz kluczowi szefowie departamentów, którzy mają wpływ na rozwój firmy i pragną zrozumieć potrzeby strategiczne organizacji oraz proces adaptacji do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości biznesowej. Szkolenia zamknięte są organizowane także z myślą o dyrektorach działów HR oraz szkoleń, czyli osobach odpowiedzialnych za współtworzenie strategii spółki, w tym za rozwój pracowników i budowanie kultury organizacyjnej, która wspiera rozwój firmy.
Korzyści płynące ze współpracy z ICAN Institute
Poznałeś już naszą ofertę szkoleń, elastyczną i docenianą na rynku przez wiele czołowych marek. Jeśli jednak zastanawiasz się jakie korzyści miałbyś Ty z udziału w naszych szkoleniach, pozwól, że przedstawimy Ci kilka z nich. ICAN Institute współpracuje z MIT Sloan School, szkołą biznesu Massachusetts Institute od Technology, czyli prestiżową uczelnią łączącą nowe technologie i biznes. Opracowując dedykowane projekty korporacyjne, korzystamy z wiedzy światowych autorytetów oraz starannie wyselekcjonowanych ekspertów, czym gwarantujemy najwyższy poziom merytoryczny. Wszystkie narzędzia i metody, które wykorzystujemy mają naukowe potwierdzenie swojej skuteczności, a nasze programy są oparte na zasadzie evidence‑based. Współpraca z ICAN to pewność, że na każdym etapie programu – czy to opracowywania szkolenia, czy jego realizacji – masz nasze wsparcie i pewność, że projekt w pełni odpowiada Twoim oczekiwaniom. Nasze know‑how jest oparte na ponad 25‑letniej działalności szkoleniowej w obszarze executive education. W tym czasie zrealizowaliśmy blisko dwa tysiące szkoleń dedykowanych dla ponad 560 firm z różnych branż, z czego 53% naszych klientów ponowiło współpracę z nami przy więcej niż jednym programie rozwojowym. Możesz nam zaufać!
Pobierz broszurę szkoleń zamkniętych i rozwijaj swój zespół
Pobierz broszurę i odkryj, jak możemy wesprzeć Twoją firmę oraz pomóc Ci wypracować rozwiązania szyte na miarę wyzwań, przed którymi stoisz. Przy okazji poznaj naszych ekspertów, którzy są gotowi dzielić się z Tobą swoim doświadczeniem.
https://www.ican.pl/szkolenia/dedykowane/broszura
Jeśli zainteresowała Cię tematyka nowego, integracyjnego podejścia do zarządzania konfliktami w organizacji zapraszamy do obejrzenia wideo z Izabelą Stachurską – międzynarodowym konsultantem i trenerem przywództwa, Krzysztofem Mrozem – Prezesem Park‑M Group, Aleksandrem Pawlakiem – Prezesem Tavex Sp. z o.o. oraz Prezesem ICAN Institute, dr Witoldem Jankowskim.