COVID‑19 zmienił postawy pokolenia ludzi wchodzących dopiero na rynek pracy, znanego umownie jako generacja Z. Najmłodsi nie chcą już pracować na własny rachunek (taką opinię wyraziło 81,5% ankietowanych), lecz wręcz przeciwnie – zależy im na przede wszystkim na stabilizacji. To jeden z głównych wniosków, które płyną z badania PwC, Well.HR i AbsolventConsulting.
Bezpieczeństwo i zaangażowanie
Autorzy raportu Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej normalności” zdiagnozowali ich potrzeby i oczekiwania w świetle sytuacji postkryzysowej. Okazuje się, że poza samą stabilnością zatrudnienia 51% badanych chce mieć pracę, która będzie równocześnie ich pasją, a dla 66% ważna jest praca zgodna z wyznawanymi wartościami. Istotna jest też dobra atmosfera, zdobywanie doświadczenia zawodowego oraz to, aby praca miała sens.
Indeks dolny Co młodzi pracownicy cenią najbardziej w nowymi miejscu pracy.
Źródło: Raport Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej normalności” Indeks dolny koniecCo młodzi pracownicy cenią najbardziej w nowymi miejscu pracy.
Źródło: Raport Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej normalności”
Młodzi ludzie potrzebują autorytetów i stawiają na fizyczne interakcje międzyludzkie – 67% woli szefa, który jest autorytetem, niż takiego, który jest „kumplem”, a 61% chce pracować z osobami, które mają duże doświadczenie zawodowe. Na budowanie zaufania do pracodawcy oraz jego dobre postrzeganie mają wpływ przede wszystkim transparentność wynagrodzenia (56%) oraz opinie znajomych (54%).
4 tysiące „na rękę”
Jakich zarobków oczekują na starcie młodzi ludzie? Średnio około 4 tys. zł netto. Najniższe oczekiwania finansowe, na poziomie 3,6–3,8 tys. zł, mają studenci kierunków artystycznych, społecznych i humanistycznych. Najwyższe (4,5–4,6 tys. zł) – studenci kierunków medycznych oraz biologiczno‑przyrodniczych.
Indeks górny Na co młodzi pracownicy zwracają uwagę, aplikując do nowej pracy.
Źródło: Raport Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej normalności” Indeks górny koniecNa co młodzi pracownicy zwracają uwagę, aplikując do nowej pracy.
Źródło: Raport Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej normalności”
Kim są dobrzy pracodawcy i gdzie młodzi ludzie ich szukają? Tu opinie się nie zmieniły w porównaniu z okresem sprzed pandemii. W ocenie ankietowanych dobry pracodawca to ciągle taki, który już teraz buduje relacje w partnerski sposób, stawiając na ważne dla nich tematy, jak rozwój, dzielenie się wiedzą czy wspieranie ich działalności na uczelniach, najchętniej podczas spotkań umożliwiających interakcję. Dobry pracodawca to też ten, który prowadzi warsztaty (44,7%), organizuje szkolenia/spotkania online (44,5%), wspiera organizacje studenckie i uczelnie (44,3%) oraz bierze udział w targach pracy (43,1%). Aby znaleźć wymarzonego pracodawcę i wymarzoną firmę, pokolenie Z przeczesuje internet, sprawdzając profil działania organizacji, ofertę benefitów oraz opinie na jej temat w mediach społecznościowych.
Indeks górny Źródło: Raport Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej normalności” Indeks górny koniecŹródło: Raport Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej normalności”
Indeks górny Źródło: Raport Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej normalności” Indeks górny koniecŹródło: Raport Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej normalności”
Według ekspertów, którzy skomentowali wyniki badania, pokolenie Z jest otwarte na wartości, budowanie społeczności, bardziej na „być” niż „mieć”. Jednak zanim „zetki” zmienią rynek pracy, pracodawcy przejdą rewolucję, którą zapoczątkował lub przyspieszył wybuch pandemii, upowszechniając pracę zdalną, zwinne przystosowanie się do ciągle zmieniających się warunków czy automatyzację. Pod presją znaleźli się również liderzy, którzy muszą nauczyć się inaczej zarządzać ludźmi i budować ich zaangażowanie.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Inne materiały związane z tematyką pracy »
Wracamy do pracy
Natarcie • Odwrót • Adaptacja • Ponowne natarcie
Jak zapewnić efektywną i bezpieczną pracę zdalną?
Pojawienie się koronawirusa wymusiło na pracodawcach i pracownikach nagłą zmianę modelu pracy z biurowej na zdalną. Wraz z modelem zmieniał się także sposób komunikacji, gwałtownie wzrosła potrzeba wyposażenia pracowników w odpowiedni sprzęt, a także zapewnienia dostępu do danych i ich bezpieczeństwa.