Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Najciemniej jest pod latarnią

· · 1 min

Jak pokazują specjalistyczne badania, przynajmniej połowa polskich przedsiębiorców stała się w ostatnich latach ofiarą nadużyć. Bliższe przyjrzenie się wykroczeniom popełnianym w firmach pokazało, że ich sprawcami nie są wcale cyberprzestępcy. Niestety, za 55% nieetycznych czynów są odpowiedzialni pracownicy przedsiębiorstwa, w tym przedstawiciele kadry kierowniczej!

By ograniczyć te niecne praktyki, przedstawiamy szereg rozwiązań, które pomogą uchronić firmy przed nieuczciwością menedżerów i pracowników. Z artykułu Zabezpiecz firmę przed skandalami wynika, że do nieetycznych zachowań przyczyniają się dwa czynniki – słabe przywództwo oraz wadliwa kultura organizacyjna. Walkę z nadużyciami należy więc zacząć od poprawy tych składowych. Ale warto równocześnie zadać sobie pytanie: W których obszarach twoja firma jest najbardziej narażona na nieetyczne postępowanie? Odpowiedź można znaleźć, przeprowadzając wśród personelu sprytną ankietą, która pomoże zidentyfikować obszary podatne na etyczne nadużycia. Blok zamykamy tekstem Czego dowiedziałam się o przestępczości w firmach. Jego autorka Mary Jo White przez 40 lat zwalczała przestępców w białych kołnierzykach i na naszych łamach dzieli się spostrzeżeniami na temat tego, co motywuje i co odstrasza potencjalnych sprawców.

Nadużycia narażają firmy na duże straty, a pilnowanie kosztów jest szczególnie ważne dziś, gdy coraz więcej sygnałów zapowiada nachodzący kryzys. Walter Frick porównał wpływ recesji z lat 1980, 1990 i 2000 na amerykańskie spółki giełdowe i przeanalizował, co sprawiło, że w obliczu kryzysu niektóre organizacje upadają, a niektóre wręcz przeciwnie – rozkwitają. Swoje wnioski przedstawił w artykule Jak przetrwać recesję, a potem rozwinąć skrzydła. Dobrym sposobem na rozwój w trudnych czasach jest skierowanie uwagi na zupełnie nowe obszary. Autorzy tekstu Sposób na sukces w gospodarkach peryferyjnych widzą szanse zysków tam, gdzie panuje skrajne ubóstwo oraz infrastrukturalna i instytucjonalna próżnia.

Polecam też Państwu pozostałe artykuły i życzę jak najwięcej okazji do wzrostu, oczywiście przy wsparciu uczciwych menedżerów i pracowników.

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 

Polecane artykuły