Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Nieludzka komunikacja

· · 1 min

Żyjemy i pracujemy w otoczeniu zaawansowanych urządzeń, które generują coraz większy ruch w sieci, przesyłając niesamowite ilości danych. Nie chodzi tylko o komputery, smartfony czy tablety, lecz przede wszystkim o urządzenia wymieniające informacje zupełnie bez udziału człowieka. Dzięki tym, działającym w tle, urządzeniom wkraczamy w zupełnie nowy rozdział w historii technologii i biznesu, określany mianem Internetu Rzeczy.

O rewolucyjnym wpływie komunikacji maszyn, czujników i danych na świat biznesu przekonują Marco Iansiti i Karim R. Lakhani w artykule Cyfrowa wszechobecność. Zdaniem autorów, cyfryzacja maszyn, operacji i procesów zmusza zarówno duże firmy, jak i start‑upy do zmiany sposobów konkurowania.

Jeszcze śmielsze tezy stawiają Michael Porter i James Heppelmann w artykule Jak inteligentne produkty z dostępem do sieci zmieniają konkurencję. Autorzy uważają, że w dobie cyfryzacji firmy powinny opracować zupełnie nowe podejście do budowania strategii i osiągania przewagi konkurencyjnej, począwszy już od fazy projektowania produktów.

Uzupełnieniem bloku artykułów jest wywiad z Aleksem „Sandym” Pentlandem zatytułowany Wielkie zbiory danych to wielka odpowiedzialność. Profesor z MIT Media Lab opracował zbiór zasad i praktyk służących określaniu własności danych oraz kontroli nad ich przepływem. Propozycję nazwał „Nowym Ładem Informacyjnym”.

Kwestia ładu korporacyjnego i odpowiedzialnej działalności powinna być przedmiotem zainteresowania rad nadzorczych. Tymczasem Lynn S. Paine w artykule Rada nadzorcza a kwestia zrównoważonego rozwoju zwraca uwagę, że odpowiedzialna i zrównoważona działalność nie zaprząta nadmiernie uwagi organów nadzorczych. Są jednak wyjątki o tej niechlubnej reguły, takie jak firma Nike, która powołała komitet zajmujący się tak ważnymi sprawami społecznymi, jak: zmiany klimatu, zanieczyszczenie, korupcja czy nierówny podział zasobów. Przykład Nike pokazuje, że zaangażowanie społeczne może przynieść firmom wymierne korzyści. Sposób na osiąganie takich korzyści i równoczesne tworzenie wartości społecznej przedstawiają autorzy tekstu Lider z większymi ambicjami.

Polecam również pozostałe artykuły i życzę Państwu realnych sukcesów odnoszonych również w cyfrowym świecie.

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 

Polecane artykuły