Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

One team, one goal, czyli jak poprawić współpracę w organizacji - case study

· · 2 min
One team, one goal, czyli jak poprawić współpracę w organizacji - case study

Przeprowadzanie niezbędnych zmian w firmie jest wyzwaniem dla wielu organizacji, niezależnie od branży. Z takim problemem zgłosiła się do nas firma zatrudniająca pracowników z różnych kultur i krajów.

Początek projektu

Wyzwanie, z którym zgłosił się do nas Klient, było związane z oporem i niechęcią zespołów do zmian (menedżerowie dążyli to utrzymania statusu quo). Jednak rozmowy z kadrą zarządzającą wykazały, że problem leży głębiej, w kulturze organizacji. Zespoły nie współpracowały ze sobą, działały w ramach rywalizujących silosów. Menedżerom brakowało kompetencji i autorytetu. Dodatkowym utrudnieniem była duża różnorodność w zespołach – firma zatrudnia specjalistów z całego świata.

Diagnoza punktów bólu

Punktem wyjściowym było badanie diagnostyczne efektywności zespołów, sposobu organizacji pracy oraz komunikacji. Na jego podstawie określiliśmy 5 kluczowych obszarów wymagających poprawy. Były to:

  • Brak pracy zespołowej i poczucia bycia zespołem również na poziomie zespołu zarządzającego (nie gramy do wspólnej bramki).

  • Nieprecyzyjna komunikacja i brak jasno określonych odpowiedzialności, przekładające się na błędy, stres i przerzucanie się winą.

  • Trudności w rozwiązywaniu konfliktów, brak otwartości na współpracę między działami – zamknięcie się w swoich silosach (my vs. oni).

  • Problemy z zarządzaniem różnorodnym zespołem składającym się z osób w różnym wieku, z różnych kultur, pracujących zdalnie lub hybrydowo.

  • Słaba higiena pracy – nieumiejętne zarządzanie ludźmi i projektami skutkowało szaleńczym tempem pracy, nadgodzinami, rotacją i napiętą atmosferą.

Realizacja

Projekt zaczęliśmy od spotkania kick‑off, na którym przedstawiliśmy zespołom Klienta założenia i formułę: co chcemy wspólnie osiągnąć oraz jak będziemy pracować nad najważniejszymi punktami bólu w ich pracy.

Następnie przeprowadziliśmy 4‑dniowy warsztat z elementami grywalizacji, skupiający się na zagadnieniach związanych z kompetencjami miękkimi, zarządzaniem ludźmi, delegowaniem zadań, asertywnością, planowaniem i komunikacją między działami.

Zespoły wzięły udział w symulacji, podczas której pracowali w grupach składających się z osób z różnych działów. W ten sposób chcieliśmy przełamać silosy, będące dużym problemem w firmie Klienta. Każda grupa miała rozwiązać ten sam problem (fikcyjny, ale zbliżony do specyfiki ich pracy i branży).

Na koniec odbyliśmy sesję feedbackową, podsumowującą warsztat i efekty pracy uczestników. Ważnym elementem warsztatów była diagnostyka. Uczestnicy skorzystali z indywidualnych narzędzi diagnostycznych, mierzących ich umiejętności współpracy i styl komunikacji. Pomogło to zespołom lepiej zrozumieć siebie samych i swoich współpracowników. Odkryli, że różnice i nieporozumienia często wynikają nie ze złej woli, lecz odmiennych sposobów komunikacji i osobowości.

Podsumowanie

Efektem projektu jest poprawa w obszarach takich, jak: przepływ informacji, zrozumiałość komunikacji, otwartość we współpracy, delegowanie zadań, zarządzanie konfliktem. Zaowocowało to sprawniejszym kierowaniem projektami i działaniami zespołów (szybsze osiąganie porozumienia i formułowanie celów), dzięki czemu zmniejszyła się liczba nadgodzin, przemęczenie pracowników i rotacja. „Teraz pracujemy mądrzej i sprawniej, zamiast po prostu więcej” – podsumował jeden z menedżerów po zakończeniu projektu.

A jak wygląda współpraca w Twojej organizacji?

Mierzysz się z podobnymi problemami? Zmierzymy dla Ciebie efektywność Twoich pracowników i całych zespołów! Skontaktuj się z nami i sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.

Umów bezpłatną konsultację