Polacy coraz bardziej interesują się pochodzeniem kupowanych produktów i marek – wynika z badania Patriotyzm konsumencki Polaków, które po raz drugi przeprowadziła firma Open Research. Aż ⅔ Polaków regularnie sprawdza, w jakim kraju został wyprodukowany nabywany przez nich artykuł, pozostała część uczestników badania sprawdza tę informację rzadko lub wcale. Równocześnie 73% ankietowanych twierdzi, że zachętę do zakupu danego produktu stanowi dla nich to, że pochodzi on z Polski. Oznacza to aż 9‑procentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Głębsza analiza wyników pokazuje, że to, czy polski aspekt marki stanowi zachętę do zakupu, zależy od kategorii produktu. Na polskim pochodzeniu marki najwięcej zyskują producenci żywności. W zeszłym roku tylko połowa Polaków wolałaby kupować artykuły spożywcze polskiej marki. Dziś aż 60% respondentów stwierdziło, że chętniej kupiłoby produkty z tej kategorii, gdyby pochodziły z Polski, przy czym 68% badanych przy podejmowaniu decyzji zakupowych bierze pod uwagę kraj pochodzenia produktu. 21% badanych stwierdziło, że polska produkcja nie ma wpływu na decyzje o zakupie, zaś zdaniem 15% respondentów polska marka zniechęca do zakupu. Polska żywność kojarzy się przede wszystkim z dobrą jakością (40% wskazań), zdrowiem i ekologią (26%) oraz dobrym smakiem (17%). Czołowymi markami wskazywanymi wśród polskich artykułów spożywczych są: Wedel, Winiary i Mlekovita.
Drugą kategorią produktów, przy zakupie których badani uwzględniają kraj pochodzenia, jest RTV/AGD. Podobnie jak przy artykułach spożywczych także tu stwierdzono, że dla 68% badanych (o 7 p.p. więcej niż w roku ubiegłym) miejsce produkcji jest istotnym czynnikiem decyzyjnym. Co zastanawiające, polskie artykuły gospodarstwa domowego i technologia użytkowa cieszą się niewielkim zainteresowaniem. Tylko 38% respondentów stwierdziło, że polskość marki produktu tej kategorii stanowiłaby zachętę do zakupu, przy czym dla 36% nie miałoby to znaczenia, zaś dla 18% polski aspekt marki producenta sprzętu RTV/AGD zniechęca do zakupu. Niestety, choć 42% badanych kojarzy polskie produkty z tej kategorii z dobrą jakością, a 10% z dobrą ceną, to wciąż silne jest powiązanie polskiej marki ze słabą jakością (19% wskazań).