Ponad 70 lat temu George Orwell opublikował powieść Rok 1984. Przedstawił w niej przygnębiającą wizję świata, w którym policja za pośrednictwem dwukierunkowej telewizji bombardowała ludzi propagandą i równocześnie ich obserwowała. Główny bohater, poddany przez władze totalnej inwigilacji, początkowo sprzeciwiał się kontroli, jednak z czasem pogodził się z nią i przestał postrzegać nieustanny nadzór jako problem.
Dziś na naszych oczach urzeczywistnia się ta wizja. Rolę telewizji nadawczo‑odbiorczej skutecznie przejęły podłączone do globalnej sieci komputery i smartfony, a w Wielkich Braci wcieliły się platformy internetowe, firmy i różnego rodzaju agencje, które zbierają dane o klientach i podsuwają im precyzyjnie dopasowane reklamy. My zaś doskonale odgrywamy rolę orwellowskiego bohatera i wyrażamy zgodę na totalną inwigilację, klikając linki podsyłane nam na stronach WWW, banerach, w aplikacjach mobilnych i newsletterach.
W czerwcowym wydaniu magazynu przyglądamy się metodom i konsekwencjom wszechobecnej infiltracji, prowadzącej do jak najcelniejszego dopasowania firmowych przekazów do potrzeb i oczekiwań klientów. W artykule Nieświadoma zgoda na inwigilację pokazujemy zagrożenia związane z dążeniem firm do gromadzenia jak największej ilości danych i zastanawiamy się, jak przywrócić równowagę zachwianemu systemowi. Przedstawiamy też przykład dobrych praktyk stosowanych przy ocenie pracowników, gdzie analizie są poddawane dane zagregowane zamiast identyfikacji zachowań indywidualnych. To nowatorskie podejście opisaliśmy w artykule Etyczna i skuteczna analityka personalna. Z kolei w tekście Przestańmy zajmować się zgodą na udostępnianie danych pionierka badań nad cyfrową prywatnością i filozofka Helen Nissenbaum analizuje wady różnych praktyk gromadzenia danych i zastanawia się, w jaki sposób zadbać o etyczne podstawy cyfrowych mediów.
Polecam też Państwu pozostałe artykuły i zachęcam do ostrożnego zarządzania swoimi danymi oraz konsekwencji w chronieniu prywatności.
Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!