Firmy, które prowadzą politykę zrównoważonego rozwoju, mogą liczyć na większe zaangażowanie i lojalność swoich pracowników. Pandemia wzmocniła znaczenie odpowiedzialności biznesu zarówno wobec środowiska naturalnego, jak i w obszarze społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Niestety Polska wypada pod tym względem bardzo słabo. To wnioski z najnowszego badania „Sustainable Working Environment Index 2021”.
79% liderów IT biorących udział w badaniu zauważyło rosnącą rolę większej dbałości o środowisko naturalne. Kluczowym wyzwaniem jest wprowadzenie gospodarki o obiegu zamkniętym, w którym większość komponentów danego urządzenia można naprawić, aby działało jak najdłużej, a z części zużytych będzie można odzyskać materiały do produkcji kolejnych produktów. Równie ważne jest zwrócenie uwagi, czy urządzenia, z których korzystamy mają wysoką sprawność energetyczną - w ten sposób dbamy o ochronę środowiska przy okazji oszczędzając na rachunkach za prąd.
Europa Zachodnia i młodsi bardziej świadomi ekologicznie
Na kwestie odpowiedzialności biznesu za środowisko najbardziej wyczuleni są Niemcy i Włosi - tam na ten aspekt zwróciła uwagę ponad jedna trzecia respondentów. Podobne priorytety mają też mieszkańcy Francji i krajów skandynawskich. Z kolei trzech na czterech badanych przyznało, że podczas zakupów będzie zwracać uwagę na działania firm w zakresie ekologii i ochrony zdrowia. Nic dziwnego, że wiele przedsiębiorstw stara się o certyfikaty potwierdzające ich dążenia do bardziej zrównoważonego gospodarowania zasobami. Badania pokazują także większą świadomość wśród osób młodszych. Ponad 71% badanych poniżej 37 roku życia uważa, że kwestie związane z ekologią i społeczną odpowiedzialność w „nowej normalności” będą stawały się jeszcze bardziej istotne. Ten wskaźnik wśród osób starszych, powyżej 54 roku życia jest znacznie niższy i wynosi zaledwie 55%.
Indeks górny Młodsi klienci i pracownicy zwracają większą uwagę na społeczną odpowiedzialność biznesu i ochronę środowiska (źródło: EPSON) Indeks górny koniecMłodsi klienci i pracownicy zwracają większą uwagę na społeczną odpowiedzialność biznesu i ochronę środowiska (źródło: EPSON)
Polskie firmy niewrażliwe społecznie i nieekologiczne
Niestety, polskie firmy wypada bardzo słabo na tle innych krajów europejskich pod względem dbania o środowisko naturalne. W rankingu Environmental Performance Index 2020 zajmujemy dopiero 37 miejsce z wynikiem 60,9 punktu - wyprzedza nas większość krajów Unii Europejskiej i Stany Zjednoczone oraz Korea Południowa. Równie źle nasz kraj wypada pod względem ogólnego komfortu i zadowolenia z życia pracowników - w badaniu „Sustainable Working Environment Index 2021” jedynie 29% ankietowanych Polaków wskazało dobrostan i zdrowie jako priorytet przedsiębiorstwa, w którym pracują. To najniższy wynik ze wszystkich ankietowanych krajów - średnio twierdził tak co drugi badany, a najwyższy wskaźnik dobrostanu dotyczy Szwecji (63%), Wielkiej Brytanii (60%) i Danii (58%).
Rynek wymusi zmiany na lepsze
Można się spodziewać, że tę niekorzystną sytuację w niedalekiej przyszłości bardziej niż programy rządowe zmieni presja klientów, którzy coraz częściej podczas zakupów kierują się nie ceną, a takimi czynnikami jak świadomość społeczna producenta i jego zaangażowanie w ochronę środowiska naturalnego. Jest to zatem jeszcze jeden powód, aby planując przyszłe inwestycje wziąć pod uwagę również i te aspekty.
Indeks górny Źródło: Badanie zostało zrealizowane przez B2B International na zamówienie firmy Epson w lipcu 2020 r na grupie ponad 4335 aktywnych zawodowo osób z 26 krajów (w tym z Polski). Indeks górny koniecŹródło: Badanie zostało zrealizowane przez B2B International na zamówienie firmy Epson w lipcu 2020 r na grupie ponad 4335 aktywnych zawodowo osób z 26 krajów (w tym z Polski).