Dział badań ICAN Research i redakcja „ICAN Management Review” opublikowały raport dotyczący różnorodności pokoleniowej na polskim rynku pracy. Obejmuje on nie tylko charakterystykę pracy różnych generacji czy wyzwania związane z zarządzaniem nimi, ale przede wszystkim ogromne korzyści dla firm z budowania wielopokoleniowych zespołów.
Temat zarządzania różnorodnością ze względu na wiek jest dziś jednym z najpilniejszych. Na rynku pracy obecne są w tej chwili cztery pokolenia pracowników: Baby Boomers, pokolenie X, Y i Z, z których każde jest inne, kieruje się odmiennymi zasadami, wyznaje różne wartości i przykłada odmienną wagę do pracy oraz życia w ogóle. Zgranie tych różnic i znalezienie sposobów na stworzenie odpowiedniego dla wszystkich środowiska pracy – satysfakcjonującego oraz efektywnego – okazuje się być ogromnym wyzwaniem dla kadry zarządzającej.
Potwierdzają to realia biznesowe. Mimo deklarowanej świadomości korzyści wynikających z tworzenia wielopokoleniowych zespołów (97% badanych), mało która firma je tworzy. Z badania wynika, że jedynie 10% zespołów działających w dużych i średnich firmach można nazwać wielopokoleniowymi. Tylko co drugi menedżer potwierdził, że przy realizacji projektów w jego firmie zwraca się uwagę na włączanie pracowników z różnych grup wiekowych. W przeważającej mierze tworzone zespoły mają strukturę jedno- lub dwupokoleniową.
Dlaczego?
zarządzanie wielopokoleniowym zespołem jest trudne i wymaga sporego wysiłku menedżerskiego;
liderom brakuje kompetencji, by pogodzić różne podejścia do wykonywania pracy, metod motywowania i budowania zaangażowania,
menedżerowie mają skłonność do otaczania się ludźmi podobnymi do siebie, podobnie pracownicy preferują współpracę z ludźmi ze swojego pokolenia.
Niebezpieczne skutki zamykania się na różnorodność
Takie podejście ma jednak sporo poważnych i niebezpiecznych dla firm konsekwencji.
Po pierwsze w dalszym ciągu mamy do czynienia z rynkiem pracownika, który dyktuje warunki zatrudnienia. Spotęgowała to pandemia, na skutek której zmieniły się potrzeby i oczekiwania ludzi dotyczące nie tylko samej pracy i zasad jej wykonywania, ale również życia jako takiego.
Po drugie brak pracowników w różnym wieku sprawia, że nie dochodzi do transferu wiedzy oraz doświadczenia. Praca w środowisku ludzi podobnych do siebie powoduje, że maleją szanse na dostrzeżenie innego – z pewnością równie ważnego – punktu widzenia. Takie zawężenie perspektywy oraz brak oglądu całej sytuacji hamują rozwój organizacji.
Po trzecie każde pokolenie ma swoją charakterystykę, co powoduje, że pracuje wydajnie w określonych obszarach, nie przywiązując wagi do innych. Tym samym brak kompetencji i określonych umiejętności sprawia, że pewne obszary pozostają niezaopiekowane.
Czego się dowiesz z najnowszego raportu:
precyzyjnie określisz wyzwania, z jakimi musisz się zmierzyć, tworząc wielopokoleniowy zespół;
poznasz cele, jakie mają pracownicy każdej generacji;
sprawdzisz, co jest największym bólem dla pracowników w zależności od pokolenia;
dowiesz się, jak zwiększyć zaufanie pracowników do siebie i firmy;
dostaniesz wskazówki, co musisz poprawić, by współpraca w twoim zespole była bardziej efektywna;
sprawdzisz, czy posiadasz wszystkie z 10 niezbędnych kompetencji zarządczych, które pomogą ci zbudować wielopokoleniowy zespół i dowiesz się, w jaki sposób powinieneś je rozwijać.
Zapoznaj się z pogłębionym raportem na temat zarządzania wielopokoleniowymi zespołami i sprawdź najnowsze wyniki badań opublikowane na łamach „ICAN Management Review”. Zobacz