Przystępując do międzynarodowych negocjacji, należy jasno określić, jaki cel chcemy osiągnąć i jakiego rodzaju relację chcemy zbudować. Dążąc do tego celu, musimy pamiętać o różnicach kulturowych, nie możemy jednak ulegać stereotypom.
Firma Hicron działa na rynku usług IT od dziesięciu lat i od samego początku główny nacisk kładziemy na współpracę międzynarodową. Już rozpoczynając działalność, zdawaliśmy sobie sprawę, że negocjacje biznesowe wyglądają zupełnie inaczej w różnych kulturach, jednak teraz z perspektywy wielu zamkniętych międzynarodowych kontraktów mogę stwierdzić, że różnice w negocjacjach są widoczne nawet w obrębie Unii Europejskiej. Choć zdawałoby się, że kraje naszego regionu są pod względem kulturowym dość jednolite, zrelaksowane podejście Brytyjczyków wyraźnie kontrastuje ze sformalizowanym procesowo nastawieniem Niemców czy Skandynawów. Bez odpowiedniego doświadczenia lub dobrego doradcy skuteczne negocjacje międzynarodowe mogą być trudne nawet z przedstawicielami naszych sąsiadów.