Gdy na początku XX wieku Karel Čapek po raz pierwszy użył słowa „robot”, nie mógł przewidzieć, że niemal sto lat później roboty wejdą do biur i fabryk, a wszelkiego rodzaju wizjonerzy, naukowcy i fantaści będą prześcigać się w przewidywaniu wpływu postępu technologicznego na nasze codzienne życie.
Jednym z czołowych kontynuatorów myśli czeskiego pisarza był Isaac Asimov, który w połowie ubiegłego stulecia opublikował kultowy zbiór opowiadań Ja, robot. Przedstawił w nim ewolucję robotów posiadających sztuczną inteligencję i sformułował trzy prawa robotyki, uznane za niepodważalne przy tworzeniu sztucznej inteligencji.
Dziś zarówno roboty, jak i sztuczna inteligencja nie należą już do sfery fantastyki naukowej, to dzień powszedni w fabryce oraz w biurze. Tej dzisiejszej i jutrzejszej codzienności biznesowej poświęcamy w całości wydanie podwójnego numeru „Harvard Business Review Polska”.
Zaczynamy od artykułu Biznesowy wymiar sztucznej inteligencji, którego autorzy przewidują coraz lepsze samodoskonalące się urządzenia, wywołujące rewolucję na miarę maszyny parowej, elektryczności i silnika spalinowego. Niestety, upowszechnienie sztucznej inteligencji może być niełatwym zadaniem. Autor artykułu AI może być kłopotliwym współpracownikiem uważa, że maszyna szkolona do osiągania perfekcji nie wzbudzi łatwo zaufania ludzi. Ta współpraca jest nieunikniona i już dziś Roboty wchodzą do biur, o czym piszemy w artykule pod takim tytułem, podając przykłady udanego wykorzystania robotyzacji procesów, czyli przekazania aplikacjom powtarzalnych zadań biurowych.
Jak ludzie mają odnaleźć się w erze cyfrowej? W wywiadzie zatytułowanym W poszukiwaniu talentów przyszłości były prezes Manpower, Jeffrey Joerres, przyznaje, że gdy samodzielne roboty i sztuczna inteligencja staną się powszechnym i tanim rozwiązaniem, rzesze ludzi stracą pracę. Dlatego pracownicy już dziś powinni być gotowi na podjęcie całkiem odmiennych obowiązków. W artykule AT&T buduje kadry przyszłości przedstawiamy, jak koncern, który stworzył telegraficzną i telefoniczną infrastrukturę Stanów Zjednoczonych, usiłuje zmierzyć się z przyszłością, w której tradycyjne obszary działalności staną się przeżytkiem. Firma próbuje błyskawicznie „wymyślić się na nowo” i jednym z największych wyzwań tej transformacji jest pomoc pracownikom w nabywaniu umiejętności cyfrowych.
Zachęcam Państwa również do lektury pozostałych artykułów i życzę zdrowych i pogodnych świąt w towarzystwie najbliższych osób z krwi i kości oraz samych sukcesów w nowym roku!