Chris Zook jest partnerem w bostońskim biurze Bain & Company. Specjalizuje się w metodach pobudzania wzrostu przedsiębiorstw. Na podstawie badań zidentyfikował zestaw cech nazwanych podejściem założycielskim. W najnowszej książce The Founder’s Mentality: How to Overcome Predictable Crises of Growth przekonuje, że cechy te są kluczowe w pobudzaniu i utrzymywaniu wzrostu w organizacji. Rozmawiał Mateusz Żurawik.
Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!
Dlaczego uznał pan, że to właśnie cechy charakteryzujące właściciela w tak dużym stopniu wpływają na uzyskiwanie przez firmę dobrych wyników?
Zauważyliśmy w Bain & Company, że w aż 94% przypadków największych organizacji załamanie wzrostu firmy wynika z istniejących wcześniej uwarunkowań wewnętrznych. Skoro przeszkody dla wzrostu są tak głęboko zakorzenione, a liderzy nie zaradzili w porę takim trudnościom jak uchybienia w obsłudze klienta czy nieumiejętność wdrażania nowych produktów, to warto też zastanowić się nad tworzeniem zdrowych warunków do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa.
Przeanalizowaliśmy więc firmy, którym przez wiele lat z rzędu, a czasem nawet dekad, udaje się przezwyciężać wewnętrzne ograniczenia. Z naszych badań wynikła pewna prawidłowość. Zauważyliśmy, że jeśli założyciel przedsiębiorstwa jest wciąż aktywny, to taka firma jest bardziej skoncentrowana na misji. Tego typu przedsiębiorstwa w ciągu 15 lat radziły sobie trzy, cztery razy lepiej niż pozostałe. Zaczęliśmy się zastanawiać, skąd wynika taka zależność. Sama obecność założyciela nie może przecież tak silnie wpływać na funkcjonowanie organizacji, zwłaszcza że sami założyciele bardzo się od siebie różnią. Jedni są introwertyczni, inni ekstrawertyczni, niektórzy są spokojni, a inni nadaktywni itd. Na pewno nie oddziałują na swoje firmy w taki sam sposób. Uznaliśmy zatem, że także w tym przypadku przyczyny tego, jak świetnie radzą sobie te przedsiębiorstwa, muszą być bardziej fundamentalne.
Zastanawialiśmy się, które czynniki mogą odgrywać największą rolę. Analizowaliśmy, jak firma została założona i co umożliwiło jej późniejsze korygowanie kursu. Wyodrębniliśmy trzy obszary, które w znaczący sposób wpływają na to, jak przedsiębiorstwo sobie radzi. Jeśli fundamenty organizacji w tych obszarach są zdrowe, to ma ona od 5 do 15 razy większe szanse na uplasowanie się wśród tych, które radzą sobie najlepiej.