O strategii HR firmy Lidl i budowie atrakcyjnego wizerunku pracodawcy opowiada dyrektor personalna Lidl Polska.
Partnerem materiału jest:
W 2016 roku Lidl wystartował z kampanią „Lidl zaczyna się od ludzi”. Czego dotyczyła kampania i skąd wziął się na nią pomysł?
Pomysł stworzenia kampanii zrodził się z potrzeby przybliżenia tego, jakim pracodawcą jest Lidl. Chcieliśmy zerwać ze stereotypami związanymi z pracą w handlu i pokazać, że praca w naszej firmie jest atrakcyjna. Uznaliśmy, że najlepszym tego dowodem są nasi pracownicy. Zorganizowaliśmy casting do kampanii, na który zgłosiło się aż 1300 osób pracujących w firmie. Wybrano kilkadziesiąt z nich, które pełniły role ambasadorów marki. Nasi pracownicy wzięli udział w profesjonalnym castingu i sesjach zdjęciowych. Byli aktywnymi uczestnikami planu filmowego. W ten sposób – głosem pracowników – Lidl informował o wysokości pensji oraz o pakiecie socjalnym. Angażując do kampanii osoby zatrudnione w firmie i pokazując ich twarze, Lidl uwiarygodnił przekaz nie tylko na temat warunków pracy, ale i relacji międzyludzkich. Tym samym wskazywaliśmy również na wewnętrzną kulturę organizacyjną w naszych sklepach, stanowiącą jeden z wyróżników Lidla na rynku.
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »
Kompleksowe podejście do zatrudnienia
Na pracownikach działów personalnych spoczywa dziś duża odpowiedzialność, bo to w głównej mierze od nich zależy, jakie działania podejmuje organizacja w zakresie rozwoju kompetencji pracowników.
Jakie korzyści przyniosła kampania?
Kampania zwiększyła poziom znajomości marki na polskim rynku i jej oferty jako atrakcyjnego miejsca pracy. Dzięki niej informacja o tym, jakim jesteśmy pracodawcą, dotarła do szerokiego grona odbiorców. Po jej ostatniej odsłonie do firmy wpłynęło około dziewięć tysięcy podań o pracę. Taki odzew był dla nas powodem do dumy. Dzięki temu, że tyle osób chce z nami pracować, możemy dalej się rozwijać jako organizacja i to razem z nowymi pracownikami. Kampania „Lidl zaczyna się od ludzi” trwa nadal. Firma jest przekonana, że działania na rzecz wizerunku dobrego pracodawcy trzeba prowadzić nieustannie. Dlatego też informacja o ofercie Lidla dla pracowników jest ciągle obecna w spotach radiowych, reklamach outdoorowych, prasowych i online oraz w mediach społecznościowych. Warto podkreślić, że efekt tych działań jest trwały i zainteresowanie pracą w naszej firmie nie maleje również w tych okresach, kiedy działania komunikacyjne nie są bardzo intensywne.
Jakie elementy świadczeń pracowniczych zostały podkreślone w kampanii?
W szerokiej akcji informacyjnej Lidl podkreślał, że pracownicy otrzymują atrakcyjne wynagrodzenie oraz świadczenia socjalne, takie jak na przykład bezpłatny pakiet opieki medycznej dla załogi. Mogą z niego skorzystać wszyscy zatrudnieni, którzy przystąpili do programu zdrowotnego oraz – na preferencyjnych warunkach – także ich rodziny. Atrakcyjne wynagrodzenia i świadczenia dodatkowe są wizytówką naszej firmy. Czujemy się odpowiedzialni nie tylko za warunki finansowe pracowników, ale również za ich zdrowie, stąd rozszerzenie pakietu medycznego o dodatkowe, bezpłatne usługi. Marka Lidl jest kojarzona z wysokimi standardami i w ten sposób chcemy być postrzegani jako pracodawca.
A jakie programy rozwojowe funkcjonują w Państwa organizacji?
Z myślą o młodych, ambitnych ludziach, chcących jednocześnie studiować i pracować zawodowo, powstał szereg programów rozwojowych i staży, a wśród nich autorski projekt Lidla – „The Lidl Way To Career”. Został on przygotowany z myślą o przerwie letniej od zajęć, kiedy studenci mogą zrealizować pełnowymiarowy, trzymiesięczny staż zawodowy pod okiem mentora, a dodatkowo otrzymywać atrakcyjne wynagrodzenie. Ciekawą propozycję stanowi także Międzynarodowy Program Rozwoju Kadry Menedżerskiej, podczas którego uczestnicy poznają bliżej sklepy, centra dystrybucyjne, centralę Lidla w Polsce i w Niemczech. Udoskonalają umiejętności językowe i zdobywają kompetencje, które otworzą drzwi do kariery w firmie. Jeśli kandydat pozytywnie przejdzie rekrutację, wyjedzie do jednego z krajów, w których działa Lidl, będzie mieć szansę na kształcenie, doskonalenie znajomości języka obcego oraz rozwijanie zawodowych pasji. Po ukończeniu programu zdobędzie kompetencje i doświadczenie, które umożliwią udany start w jednym z kluczowych działów firmy Lidl: sprzedaży, zakupów, finansów, inwestycji, HR, prawnym, IT, controllingu, logistyki lub dystrybucji.