Zarządzanie
Szczęście to nie wszystko
Wielu badaczy bagatelizuje znaczenie szczęścia, przypisując mu rolę czynnika niezwykle ulotnego i niemierzalnego. Tymczasem szczęście można badać i ma ono związek z wielkością dochodów jednostek czy gospodarstw domowych w poszczególnych krajach.
Chcesz trafić do raju? Spiesz się, możesz nie zdążyć.
Raj… Czy chcesz tam trafić? Jeśli tak, to musisz się pospieszyć. Kolejne rajskie krainy znikają z mapy. A wszystko przez… podatki.
Jak wycisnąć pieniądze z ograniczonych mocy produkcyjnych
Producenci towarów standardowych (commodities) mają dziś nietypowy kłopot. W wyniku dynamicznego wzrostu gospodarczego otrzymują więcej zamówień, niż mogą zrealizować. Robią więc wszystko, co w ich mocy, by – korzystając z okazji – szybko zwiększyć zysk.
Niech Twoi sprzedawcy przestaną sprzedawać!
O sprzedaży powiedziano już chyba wszystko. Przynajmniej tak się wydaje. Sprzedażowi bohaterowie wydają się być zmęczeni, klienci podobnie. Nieustający wyścig zbrojeń polegający na wykorzystywaniu przez sprzedawców coraz bardziej rozwiniętych technik wpływania na decyzje klientów oraz na rozwijaniu coraz większej świadomości tych drugich, postawiły obie strony już niemal pod ścianą.
Czy sklepy "nieinternetowe" ocali cyfrowe pokolenie?
Gdyby sprawdziły się przewidywania z lat dziewięćdziesiątych, dzisiejsza przeciętna osiemnastolatka nie wiedziałaby, czym jest tradycyjny shopping i nie znała uroków przedświątecznej gorączki w sklepach. Telefon lub komputer miałaby stale pod ręką, zakupy robiłaby wyłącznie online, a wszystko byłoby dostarczane bezpośrednio do jej domu. Kto wie, może nawet niektóre produkty byłyby teleportowane – jak w Star Treku.
Przedsiębiorców czeka zimny prysznic
Już Heraklit z Efezu nauczał, że wszystko co pewne, to zmiany. Możemy w nich uczestniczyć bądź je ignorować. To nasze indywidualne prawo – w końcu, jak powiedział William Edwards Deming – Nie trzeba się zmieniać, przetrwanie nie jest obowiązkowe. A zatem, co wybierasz?
Sukces jest pochodną konsekwencji
W dobie kryzysu Grupa NG2, właściciel marki CCC, nie tylko nie odczuwa jego efektów, ale wręcz umacnia pozycję lidera w branży obuwniczej, osiągając udziały w krajowym rynku na poziomie 16%. Wszystko to dzięki modelowi biznesowemu, który umożliwia sprawne zaspokojenie niezagospodarowanych wcześniej potrzeb Polaków.
Jak przekształcić firmę w przedsiębiorstwo mobilne?
Puste biurka pracowników, wciąż ginące papierowe notatki, mapy w szoferkach ciężarówek, kolejki w oddziałach – to wszystko są sygnały świadczące o tym, że nadszedł czas na wprowadzenie w firmie kompleksowych rozwiązań mobilnych. Sprecyzowanie, od czego zacząć przekształcanie firmy w przedsiębiorstwo mobilne i jakich korzyści szukać na początku, wcale nie jest trudne.
Zmiany w energetyce: szanse dla klientów i wyzwania dla menedżerów branży
Wprowadzenie konkurencji, przebudowa struktury rynku oraz zmiany własnościowe – to wszystko czeka w najbliższych kilku latach branżę energetyczną. Dla menedżerów tego sektora są to wyzwania, przed którymi dotychczas nie mieli okazji stanąć. Nie wszyscy im sprostają. Przed odbiorcami, zwłaszcza tymi największymi, pojawiają się natomiast szanse, z których trzeba będzie umieć skorzystać. Warto je dostrzec już dziś.
Zmierzch tradycyjnego konsultingu trendy na rynku doradztwa gospodarczego na świecie i w Polsce
Niedawna recesja gospodarcza spowodowała, że firmy bardziej krytycznie podchodzą dziś do wydawania pieniędzy na usługi doradcze. Wydają na konsultantów mniej, a wymagają
więcej niż dotąd. Aby przeżyć, firmy doradztwa gospodarczego czym prędzej wchodzą w alianse, rozszerzają ofertę, dzielą się odpowiedzialnością za efekty projektów. Wszystko po to, by udowodnić klientowi, że mogą mu przynieść rzeczywiste, a nie papierowe zyski.
Zabezpiecz się!
Nie ma chyba tygodnia, żeby media nie doniosły o kolejnych zagrożeniach w internecie: Wyciekły numery kart kredytowych ze sklepu internetowego, Podmieniono stronę główną znanego serwisu, Wykradziono hasła stu tysięcy użytkowników, Dane osobowe użytkowników krążą w sieci, Wirus podmienia numery kont przy przelewach. To wszystko stwarza atmosferę zagrożenia, a w konsekwencji – zaniepokojenie zarządów. Menedżerowie widzą, że problem istnieje, ale zadają sobie pytanie, czy – i do jakiego stopnia – dotyczy to również ich. A także – czy i jak powinni coś z tym zrobić.
Brukowanie piekła pozostawmy innym
Ponad pięć i pół wieków temu, kiedy Inkami – zgodnie z ich legendą – rządził dziewiąty władca – Pachacutec, na jednej z malowniczych przełęczy andyjskich szczytów powstało miasto: Patallaqta. Miasto z nieznanych przyczyn opuszczone zostało przez mieszkańców zaraz po jego zbudowaniu. Nie tylko to stanowi wciąż zagadkę dla archeologów i badaczy. Do dziś niezrozumiałe są funkcje tajemniczego kompleksu kamiennych budowli. Właściwie nie wiadomo czy było to miasto, czy jedynie osada administracyjna, obserwatorium, górska twierdza, miejsce kultu – a może wszystko jednocześnie?
Nowy wspaniały koszmar marketingu
W książce Nadchodzi osobliwość. Kiedy człowiek przekroczy granice biologii futurolog Ray Kurzweil analizując możliwe konsekwencje rozwoju nauki i technologii, przywołuje m.in. koncepcję molekularnego montera, czyli nanomaszyny, bardzo małego robota, który potrafi chwytać pojedyncze cząstki materii i osadzać je w pożądanym miejscu. Dzięki temu może on konstruować różne przedmioty z samych atomów. Taki monter działający w skali cząsteczkowej mógłby przy pomocy odpowiedniego oprogramowania tworzyć właściwie wszystko, czego dusza zapragnie: od komputerów przez odzież i dzieła sztuki po gorące posiłki. Mógłby też – o ile nie zabraniałaby tego jego własna konstrukcja – wytwarzać kopie samego siebie. I tu zaczyna się koszmar…
Innowacja w modelu biznesowym
Zdolność do innowacji jest kojarzona z umiejętnością wprowadzania na rynek nowych produktów lub usług. Jednak dziś, gdy skopiować można prawie wszystko, przewaga uzyskana dzięki funkcjonalności czy rozwiązaniom technicznym zazwyczaj nie trwa długo. Dlatego firmy powinny myśleć o innowacyjności całych modeli biznesowych, które dzięki swojej unikalno‑ści zapewnią im trwałą przewagę rynkową. O tym, czy polskie firmy potrafią sobie radzić sobie z tym wyzwaniem, rozmawiają uczestnicy debaty redakcyjnej HBRP: Mark Johnson (Innosight), Grzegorz Bors (T‑Mobile Polska), Łukasz Kowalik (Intel), Dariusz Mazurek (Capgemini Polska), Marcin Groniewski (Bank Zachodni WBK).
Czego uczy nas kryzys?
W powszechnej dyskusji chętnie zawęża się listę czynników, które odpowiadają za obecny kryzys, do kilku prostych błędów. Zbłądzili chciwi bankierzy, zaniedbał sprawę niepodejmujący odpowiednich działań FED. Autor, doradca ekonomiczny PricewaterhouseCoopers i profesor Politechniki Warszawskiej, wymienia cztery fundamentalne przyczyny kryzysu finansowego.
Pierwszą z nich stanowią gwałtowne zmiany rozkładu sił gospodarczych na świecie i towarzysząca im w naturalny sposób nierównowaga. Amerykańska „kultura życia na kredyt” spotkała się z azjatycką „kulturą oszczędności”, co pozwoliło na powstanie gigantycznego zadłużenia USA wobec reszty świata.
Gwałtowny rozwój rynków finansowych to drugi czynnik. Aktywa stanowią jedynie odbicie realnej gospodarki, a zabezpieczeniem są zawsze realne dochody i autentyczny majątek. W roku 2007 aktywa finansowe stanowiły już trzynastokrotność światowego PKB. Nie ma cienia wątpliwości, że mieliśmy do czynienia z gigantycznym zjawiskiem „globalnego lewarowania”.
Trzecim kluczowym zjawiskiem była niezdolność poprawnej wyceny ryzyka związanego z aktywami finansowymi. Najwyraźniej instytucje finansowe uwierzyły, że dzięki instrumentom pochodnym można w ogóle wyeliminować ryzyko związane z udzielaniem kredytu – co przeczy wszelkim zasadom zdrowego rozsądku.
I wreszcie czwarta z kluczowych kwestii – błędy popełnione przez ludzi. Inwestorów ogarnęła fala irracjonalnego optymizmu, goniący za premiami bankierzy skoncentrowali się na poszukiwaniu krótkookresowych zysków, a na to wszystko nałożyły się katastrofalne błędy polityki gospodarczej, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych.
Polska Rzeczpospolita Festiwalowa, czyli jak podbić serce generacji Y?
Na początku pierwszej dekady dwudziestego pierwszego wieku Polska była festiwalową pustynią, uwagę widzów i mediów ściągały przede wszystkim takie wydarzenia jak Festiwal w Opolu czy w Operze Leśnej w Sopocie. Wkrótce ten krajobraz miał się zmienić.
Good enough is not enough
Twoja spółka za chwilę trafi na giełdę; wpadłeś w tarapaty i musisz zwolnić część pracowników; opracowałeś rozwiązanie, na temat którego wszyscy chcą się czegoś dowiedzieć, albo przeciwnie – produkt okazał się klapą i musisz poradzić sobie z kryzysem? Niezależnie od tego, w której z tych sytuacji właśnie się znajdujesz lub znajdziesz za chwilę – zależy Ci, żeby do interesariuszy docierały informacje, które chcesz przekazać, a nie plotki. To pewne.
Poznaj innych, ale też daj poznać siebie
Polscy menedżerowie często popełniają jednocześnie dwa poważne błędy w motywowaniu pracowników – nie tylko nie starają się poznać ich oczekiwań i ambicji, ale w dodatku sami nie komunikują im swoich oczekiwań i wymagań.
Praktyczne wskazówki w zarządzaniu flotą. Mobilność i redukcja kosztów
Rynkiem samochodowym wstrząsają kolejne kryzysy, związane z pandemią, zakłóceniami w łańcuchach dostaw, ograniczeniem w dostępności półprzewodników, a ostatnio – wojną w Ukrainie. Nie ulega zatem wątpliwości, że sposób zarządzania flotą również powinien zostać całkowicie przedefiniowany.
Przede wszystkim optymalizacja
Podstawową zaletą rozwiązań zintegrowanej komunikacji jest optymalizacja kosztów zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i w jego otoczeniu – jedna sieć teleinformatyczna może obsłużyć naraz: połączenia telefoniczne, dostęp do internetu i transmisję danych. Jeszcze do niedawna wymagało to trzech osobnych sieci i oddzielnych urządzeń telekomunikacyjnych, a także stałego powiększania zespołu odpowiedzialnego za ich funkcjonowanie. Koszt utrzymania jednej sieci zamiast trzech może przynieść firmie spore oszczędności.