Łukasz Świerżewski
Dawniej zastępca redaktora naczelnego HBRP, obecnie p.o. dyrektora departamentu komunikacji korporacyjnej i rzecznik prasowy PKO Banku Polskiego.
Cloud computing: ekonomia w chmurach. Pierwsze polskie badanie wykorzystania cloud computing w dużych firmach!!!
Wystąpienie Łukasza ¦wierżewskiego na ¦niadaniu Harvard Business Review Polska 7 marca 2012 r. Jednym z podstawowych wyzwań, przed którym stają firmy, jest dopasowanie infrastruktury informatycznej do zmieniających się realiów biznesowych. Można to osiągnąć dzięki wykorzystaniu nowego modelu świadczenia usług IT określanego jako „przetwarzanie w chmurze” (cloud computing). Coraz częściej jednak firmy wykorzystują także cloud computing do przyspieszenia rozwoju produktów lub usług i do przyspieszenia rozwoju biznesu. Jakie są dalsze perspektywy rozwoju cloud computing w polskich przedsiębiorstwach?
Audyt jako wartość dla firmy
Wystąpienie Łukasza ¦wierżewskiego na ¦niadaniu Harvard Business Review Polska 28 marca 2012 r. Badanie sprawozdań finansowych jeszcze niedawno było traktowane jedynie jako narzędzie kontroli poprawności stosowanych zasad rachunkowości i jakości sprawozdawczości finansowej. Jednak polskie firmy coraz częściej dostrzegają, że współpraca z audytorem zewnętrznym może być źródłem kreowania wartości dodanej dla przedsiębiorstwa, związanej z dostarczaniem zarządom dodatkowej wiedzy biznesowej.
Marka a media społecznościowe
Media społecznościowe są zjawiskiem nowym - najpopularniejszy na świecie serwis społecznościowy Facebook powstał w 2004 roku, dwa lata później portal mikroblogowy Twitter, a w Polsce Nasza Klasa. W ciągu tych paru lat serwisy społecznościowe przyciągnęły setki milionów internautów, wzbudzając tym samym coraz większe zainteresowanie specjalistów od marketingu i sprzedaży. Czy polskie firmy traktują te medium poważnie. Na to pytanie odpowiada zastępca redaktora naczelnego Harvard Business Review Polska Łukasz ¦wierżewski.
Globalna strategia: jak międzynarodowe firmy budują wartość
Przedstawiamy najważniejsze źródła budowy wartości przez umiędzynarodowienie przedsiębiorstwa. Ilustrujemy je przykładami firm, które skutecznie wykorzystały globalizację do zwiększania swojej wartości.
Złożoność i zarządzanie zmianą: kluczowe wyzwania dyrektorów sprzedaży
Do debaty redakcyjnej na temat kluczowych wyzwań dyrektorów sprzedaży w warunkach złożoności i nieustających zmian
zaprosiliśmy Jasona Jordana, eksperta w dziedzinie zarządzania strukturami handlowymi, oraz szefów sprzedaży
polskich firm. Nasi dyskutanci są zdania, że skuteczne zarządzanie procesami sprzedażowymi w złożonej organizacji
wymaga stworzenia dynamicznej struktury macierzowej. Należy też zadbać, aby procesy sprzedaży był skierowane nie tylko
na zewnątrz firmy, ale również do środka.
Mocne i słabe strony działów handlowych polskich firm
W czerwcu bieżącego roku ICAN Research zrealizował badanie Skuteczność sprzedaży w oczach dyrektorów handlowych polskich firm. Aż 60% menedżerów przyznało, że w 2011 roku nie zrealizowali założonych celów sprzedażowych.
Nowa odsłona marketingu
Działy marketingu działają obecnie pod silną presją. Jej źródłem są: kryzys gospodarczy, rewolucja technologiczna - która zaowocowała nowymi kanałami kontaktu z klientami, takimi jak media społecznościowe - oraz wzrost tempa wymiany informacji. Do debaty o tym, jak w takich warunkach powinni działać marketingowcy, zaprosiliśmy ekspertów i menedżerów z polskich firm.
Nowa normalność w świecie biznesu
Zarządzanie w epoce turbulencji przypomina poruszanie się we mgle. Nie oznacza to, że nic nie widać, ale kontury są rozmyte.
Sprzedaż skoncentrowana na kliencie
Chociaż sytuacja na rynku jest coraz lepsza, klienci - zarówno osoby prywatne, jak i firmy - są nadal bardzo uważni i bardzo pilnują swoich budżetów. Przez to też znacznie wydłuża się proces podejmowania decyzji. Dodatkowo następuje komodytyzacja usług, a klienci - zarówno w sektorze B2B, jak i B2C - bardzo ostrożnie wydają dziś pieniądze i wnikliwie porównują oferty.
Pasywne podejście do zarządzania ryzykiem
Większośc firm, choć świadome w jak bardzo niestabilnym otoczeniu działają, ma zaskakująco bierne podejście do zarządzania ryzykiem.
Właściwe rozumienie odpowiedzialności
O tym, na czym polega odpowiedzialność w biznesie, opowiada Tracy Skousen, partner firmy Partners In Leadership.
Czy lokalna gwiazda sprawdzi sie w centrali?
Przybywa polskich menedżerów, którzy awansują na wysokie stanowiska w strukturach międzynarodowych korporacji. Zwykle ze swoimi umiejętnościami i zaangażowaniem pokonywali w awansach menedżerów z innych krajów. Pracują na Bliskim i na Dalekim Wschodzie, w Indiach, w Ameryce Północnej i Południowej. Z drugiej strony duże polskie firmy, które dynamicznie wchodzą na zagraniczne rynki, stają przed koniecznością zatrudniania lokalnych specjalistów. Rzadko jednak powierzają im kluczowe stanowiska, częściej nawet do odległych krajów wysyłają Polaków. Nowym zjawiskiem w przypadku krajowych przedsiębiorstw jest ściąganie do centrali w Polsce menedżerów cudzoziemców, którzy sprawdzili się na innych rynkach. W praktyce firmy, które się na to decydują, nie zawsze są właściwie przygotowane, ich szefowie nie mają doświadczenia w zarządzaniu różnorodnością kulturową, a koledzy nie potrafią wyzbyć się stereotypów i wesprzeć nowych menedżerów w dostosowaniu się do nowych warunków biznesowych i towarzyskich. Iwan Szewczenko jest pierwszym cudzoziemcem, który wszedł do zarządu dynamicznie rozwijającej się grupy Graphics‑Box. Właściciele firmy liczą na to, że jego dotychczasowe umiejętności pomogą im w zdobyciu nowych rynków. Czy Iwan sprosta trudnym wyzwaniom, a jednocześnie będzie potrafił odnaleźć się w nowym środowisku?
Otwarta komunikacja: zagrożenie czy szansa dla liderów?
Niezwykle szybki postęp technologiczny w dziedzinie komunikacji zmienia na naszych oczach warunki działania liderów, a być może samą istotę przywództwa. Zachwianiu ulegają bowiem tradycyjne fundamenty władzy w biznesie: kontrola nad informacją i wiedzą, zdolność do podejmowania lepszych decyzji, a także panowanie nad rozwojem rynku i innowacją.
Cięcie kosztów i co dalej?
Chcąc dowiedzieć się, jak zarządy polskich firm oceniają aktualną sytuację i jakie działania zaradcze podejmują, redakcja HBRP przeprowadziła w maju 2009 roku ankietę wśród prenumeratorów magazynu – prezesów i członków najwyższego kierownictwa. Na nasze pytania odpowiedziało 101 top menedżerów.
Nowe trendy w komunikacji marketingowej: czas zmian czy powrót do źródeł?
Mijają czasy, gdy telewizja i prasa bezsprzecznie dominowały w komunikacji marketingowej. Już dziś znaczący udział w budżecie marketingu zabierają nietradycyjne formy dotarcia do klienta – portale społecznościowe, blogi, SMS‑y, marketing wirusowy, marketing szeptany, happeningi, koncerty sponsorowane. Dzięki nowym technologiom form tych jest bardzo dużo. W efekcie konsument zaczyna odczuwać ich przesyt, unika ich. Jak pozytywnie wpływać na klienta w takich warunkach? W debacie redakcyjnej Harvard Business Review Polska rozmawiali na ten temat praktycy – menedżerowie najbardziej znanych marek i eksperci w dziedzinie komunikacji marketingowej.
Poza internetem i telefonią komórkową uczestnicy debaty podnosili skuteczność alternatywnych technik komunikacji: marketingu szeptanego czy wirusowego. Jednocześnie, poza mediami, mówili o treści komunikatów. Przeważała opinia, że komunikaty muszą być jak najprostsze i skoordynowane między różnymi mediami. Powinny też umiejętnie sterować emocjami odbiorcy, odwołując się na przykład do poczucia straty lub ograniczonego dostępu do produktu. Na koniec uczestnicy debaty zajęli się kwestią badania potrzeb klientów. Uznali, że dotychczasowe metody, oparte na warunkach eksperymentalnych, są zawodne. Wśród rekomendowanych metod badawczych wskazali m.in. na badania neuromarketingowe i etnograficzne.
Od relacji z klientem do efektywnej sprzedaży
Powszechnie mówi się, że zdobycie nowego klienta kosztuje kilka razy więcej niż utrzymanie obecnego.
Czym jest sukces w outsourcingu?
Zmienia się rola outsourcingu. Choć redukcja kosztów nadal pozostaje nadrzędnym celem przy przekazywaniu na zewnątrz części działalności firmy, menedżerowie zaczynają przywiązywać coraz większą wagę do podniesienia jakości i zwiększenia efektywności procesów biznesowych.
Sześć zasad budowy efektywnego rozwiązania outsourcingowego
Z badania Harvard Business Review Polska i firmy Deloitte wynika, że mniej niż połowa polskich firm korzystających z outsourcingu jest w pełni zadowolona ze sposobu w jaki przekazali na zewnątrz realizację procesu biznesowego. W tej części raportu przedstawiamy sześć zasad ułatwiających stworzenie efektywnego i satysfakcjonującego obie strony rozwiązania outsourcingowego.
Jak dyrektor finansowy może przyczynić się do usprawnienia łańcucha dostaw firmy?
Skuteczne zarządzanie finansami w łańcuchu dostaw może poprawić nie tylko efektywność przepływów pieniężnych w łańcuchu dostaw, ale i atrakcyjność przedsiębiorstwa dla kontrahentów. Przyczynia się do tego efektywne zarządzanie płatnościami i należnościami oraz umiejętne finansowanie partnerów handlowych.
Najważniejsze wyzwania w zarządzaniu bieżącymi finansami, przed którymi stają dziś menedżerowie
W porównaniu z wagą strategicznych decyzji finansowych znaczenie bieżącego zarządzania przepływami pieniężnymi jest często niedoceniane. Tymczasem w bardzo szybko dziś rozwijających się polskich firmach dyrektorzy finansowi wciąż stają przed podstawowymi wyzwaniami, takimi jak zwiększanie płynności i utrzymanie kontroli nad przepływami pieniężnymi.