W gospodarce opartej na wiedzy i informacji, w której niezależne przedsiębiorstwa łączą się w sieci o zasięgu globalnym, czynnikiem o fundamentalnym znaczeniu staje się zaufanie, rozumiane nie tylko jako kategoria etyczna, ale także ekonomiczna.
Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny: »
Przezroczysta korporacja
W poszukiwaniu innowacji i przewagi konkurencyjnej korporacje coraz silniej angażują się we współpracę ze swoimi klientami i partnerami biznesowymi.
Bez wątpienia otwarcie się informacyjne firmy na partnerów poprawia efektywność realizowanych wspólnie procesów biznesowych i sprzyja innowacyjności. Partner patrzący z zewnątrz na procesy, produkty i usługi danego przedsiębiorstwa, nieuwarunkowany jego wewnętrznymi procedurami, mający inne doświadczenie i wiedzę łatwiej dostrzeże możliwości wprowadzenia w nim nowości. Jeśli takich partnerów, czyli potencjalnych innowatorów, jest bardzo dużo, a dzięki internetowi może tak być, to szanse na dokonywanie stałego, a nie jednorazowego postępu są znaczne.
To, na ile dane przedsiębiorstwo otworzy się informacyjnie przed swoimi partnerami, zależy od pokładanego w nich zaufania – od przekonania, że uzyskaną wiedzę wykorzystają dla jego dobra, a nie przeciwko niemu. Istotą i motorem napędowym nowoczesnej gospodarki pozostaje niezmiennie konkurencja.